Antenner på vinden

Hur många band kan du köra?
Är det svårt att trimma in dipolerna, stör dom varandra?

/Micke

Jag har 5st dipoler och jag kör 80, 40, 20, 15 och 10 meter.
På 80 och 40 meter har jag förlängningsspolar (eller förkortningsspolar) för att husets längd sätter sina begränsningar. Man kan troligen böja ändarna längs husets gavlar, för att slippa spolarna, men så har inte jag gjort.

Intrimningen var enkel. Man gör trådarna lite för långa och klipper av lite i taget, tills man får resonans vid önskad frekvens. Jag använde en dip-meter vid trimningen.

Antennerna sitter väderskyddade och säkert, där under taket men strålningsloben blir ju rakt upp, så det är en kompromiss och kraftigt avsteg från de egenskaper man får med en mast på 20...25 meter.

Jag upplever inte att de olika dipolerna stör varandra. Precis som i länken, så har jag också några decimeter mellan trådarna.
 
Jag upplever inte att de olika dipolerna stör varandra. Precis som i länken, så har jag också några decimeter mellan trådarna.

Ska försöka mig på nå´t liknande.
Bor på loftgång som är 16m och där skulle det sitta fint med lite tråd.

/Micke
 
Nu har jag fått upp min antenn på loftgången.

Den består av två dipoler.
En anpassad för 40m och 15m(tredjeton) och en för 20m.
Antennerna hänger väldigt nära betongen och har därför blivit avsevärt felavstämda.

Fick klippa bort 1,6m på var sida på 40m-dipolen då den låg ca 1MHz för lågt och 45cm på var sida på 20m-dipolen som låg 1,35MHz för lågt.

Jag har aldrig tidigare missat så grovt med kapningen av en antenn.
Men jag har å andra sidan aldrig tidigare hängt en antenn så nära betong med armeringsjärn.

Detta var en överraskning för mig.
Blir det så här?
Vad säger ni andra, finns det några erfarenheter av liknande "de-tuning"?

/Micke
 
Micke,
simulerar man en 40 m dipol, tillklippt för resonans vid 7 MHz och hängande 2 dm ovanför en markyta av typ "medium ground" (Rho = 5 mS, epsilon = 13) i NEC2 så hamnar resonansen på 6.1 MHz. Detta indikerar att ditt mätresultat är riktigt. Verkningsgraden blir väldigt låg vid en sådan antennplacering, typiskt < 5%.
73 /JanneG SM0AQW
 
Tack Janne AQW,
Jag försökte samma trix i EZNEC men med ett helt annat resultat.
Ska se över inställningen för "ground type"

/Micke
 
Micke,
den enda inställningen som duger här är "Real high accuracy" (Sommerfeld-Norton ground) - Mininec-jord duger inte; den bör inte användas om antennen har horisontella delar som ligger lägre än ca 0.2 våglängder över mark (se Eznec Help: Real Ground Types). Det är instruktivt att jämföra simuleringsresultat för för en lågt placerad dipol med Mininec- resp. Sommerfeld-Nortonjord - jämför gain och impedanser så får du se! (För högt placerade antenner utan horisontella delar som ligger lägre än 0.2 lambda duger dock oftast Mininecjord bra)

73 //JanneG
 
Janne,
Det gjorde stor skillnad, nu är jag på spåret.

Stort tack för denna input.
73 de GLD
 
Back
Top