Antenner på vinden?

SM7TJC

Well-Known Member
"Chefen" är inte lika förtjust i antennmaster som jag är. Hon tycker inte att det skall finnas några synliga antenner alls på kåken.
Jag kan till viss del hålla med. I ett villaområde fyllt med gnällspikar så skulle antagligen alla få dödlig cancer om jag satte upp någon liten antenn.

På vinden skulle jag i alla fall kunna härja fritt.
Ett par frågetecken finns dock:

Jag skulle hemskt gärna vilja köra 2m och 70cm. Antenner och rotor finns. Men är det lönt att ens tänka på att sätta dessa antenner under ett tak med betongpannor? Jag har inga märkbara störningar inifrån huset på dessa frekvenser så preampar skulle ju kunna kompensera en viss dämpning från taket.

På HF-banden är störningarna betydligt värre. Just nu har jag en ändmatad tråd (ca. 15 meter) med det vattenburna värmesystemet som motvikt. Brusnivån ligger på S 8-9 på alla HF-banden. Inte så konstigt då hela huset är "nedsölat" med datorprylar. Ett test med en vertikal på gräsmattan gav S 3, så det är ganska klart att det är jag själv som stör.
Skulle en magnetloop på vinden kunna funka bra?
Det är ju lite pyssel att plocka ihop en sådan (Fjärrstyrning blir ju nödvändig, helst med automatavstämning...) så det är bäst att fråga här innan man börjar bocka rör och bygga avstämningskondingar.
 
TJC de APQ.
En fördel med en mag.loop är att man kan nolla ut närfältet genom att vrida loopen. Fjärrfältet däremot påverkas mycket litet av var loopen "pekar". Kommer de lokala störningarna från olika riktningar blir det givetvis svårare att "nolla ut" oväsendet. Detta är min personliga erfarenhet.
Det enda råd jag kan ge dig; bygg och prova!

73
Bengt SM6APQ
 
Men är det lönt att ens tänka på att sätta dessa antenner under ett tak med betongpannor?

Nej är det enkla svaret, dämpning och lokal störningsdimma dödar tyvärr allt nöje med 2/70 under taket.


När det gäller HF och du är beredd att offra nån dB så funkar det men bereoende på din störningsdimma så blir HF mer eller mindre "körbart"
Obalanserade antenner är nog det sämsta, en loopantenn eller en dipol gäller :)
alternativt magnetisk loop som APQ nämner.
 
Ur RADIO-AMATÖREN nr.1 1.e april 1924

"OM ANTENNER. En antenn är i elektriskt avseende att betrakta såsom ena belägget på en kondensator, vars andra belägg är jorden. Enda skillnaden mellan en vanlig kondensator och en antenn är alltså att i kondensatorn befinna sig beläggen nära varandra, då däremot vid en antenn de båda beläggen äro betydligt skilda åt. Ena belägget är här antennen , andra belägget jorden."

Det fanns goda pedagoger även 1924.

Hugo
 
Last edited:
Kanske dags att byta chef :)

Ännu bättre vore kanske om du kunde sätta en magnetloop utanför huset där stördimman är ännu lägre.
Mindre magnetloop'ar typ MFJ ser ju inte ut som som antenner och kanske detta kan accepteras lättare.

Eller skaffa en flaggstång och använd den som vertikal, i USA säljer man tom. fabriksfabricerade flaggstångsvertikaler.
I både USA och UK finns det i många fall rättigheter att flagga med nationsflaggan inskrivna i lagar och lokala bestämmelser.

/Lars
 
Antennbekymmer kommer vi att ha "alla" så länge som vi håller på med radio och det är just det som är "hobbyn". Universallösningen är att köpa en antenn och så får det bli därefter med resultatet. En tråd ut genom fönstret kan plötsligt ge ett oanat resultat DX. Man byter inte partner ... det löser kanske ett antennproblem men skapar andra ...
 
För 2m/70cm borde väl inte ett par antenner vara några problem. Yagis ser ju ut som TV-antenner för pöbeln, så det kan väl ingen gnälla om. 2-3m bomlängd kommer du säkert undan med. Kan rekommendera LFA-antenner av G0KSC som hembyggen. Fungerar kanonfint och LFA+2 för 2m ser till och med ut som en TV-antenn.

Vad gäller regeringen så kan det vara lite knepigare. Jag skulle nog satsa på en flaggstång i glasfiber med lite koppar inuti och lite radialer i backen. Plus kanske en horisontell loop som du sätter fast med elstängselisolatorer runt hustaket. Diskret och bra. Nordpost säljer elstängselisolatorer och aluminiumtråd som lämpar sig till antenner.

Bara mina korvören.

73 de Kai
 
"Chefen" är inte lika förtjust i antennmaster som jag är. Hon tycker inte att det skall finnas några synliga antenner alls på kåken.
Jag kan till viss del hålla med. I ett villaområde fyllt med gnällspikar så skulle antagligen alla få dödlig cancer om jag satte upp någon liten antenn.

På vinden skulle jag i alla fall kunna härja fritt.
Ett par frågetecken finns dock:

Jag skulle hemskt gärna vilja köra 2m och 70cm. Antenner och rotor finns. Men är det lönt att ens tänka på att sätta dessa antenner under ett tak med betongpannor? Jag har inga märkbara störningar inifrån huset på dessa frekvenser så preampar skulle ju kunna kompensera en viss dämpning från taket.

På HF-banden är störningarna betydligt värre. Just nu har jag en ändmatad tråd (ca. 15 meter) med det vattenburna värmesystemet som motvikt. Brusnivån ligger på S 8-9 på alla HF-banden. Inte så konstigt då hela huset är "nedsölat" med datorprylar. Ett test med en vertikal på gräsmattan gav S 3, så det är ganska klart att det är jag själv som stör.
Skulle en magnetloop på vinden kunna funka bra?
Det är ju lite pyssel att plocka ihop en sådan (Fjärrstyrning blir ju nödvändig, helst med automatavstämning...) så det är bäst att fråga här innan man börjar bocka rör och bygga avstämningskondingar.

- På den tiden då QTC kom i A5-format, beskrevs en dipol uppsatt på en vind. Benen bestod av vanlig hushållsaluminiumfolie som fästs med häftstift eller häftpistol direkt på takstolarna. Det påtalades att benen kunde göras kortare än nominellt pga foliens bredd. Den lär ha gått väldigt bra på 20. Men det kan bero på mycket annat.
Artikeln kanske finns med på SSAs antennCD.
 
Tack för den länken, Håkan. Visserligen har jag plockat ihop lite grejer för att montera utomhus, men det verkar spännande att testa inomhusantenner. Grejorna blir väderskyddade (Smidigt med preampar och reläer) och enkla att underhålla. Dock ingen plats för elevation här.

Han hade shingel på taket medans jag har betongpannor, men det är ju värt ett försök.
 
Minns att jag körde LV3ZV på 80m för en massa år sedan, han sa att han hade lagt en loop-antenn under teglet längs kanterna på taket... funkade bra på 80m iallafall, kanske inte nogon DX-antenn men allt beror ju på vad man skall ha grejorna till.
 
Till SM7TJC.
Som svar på Din fråga om det är lönt att sätta upp något för 144/432 under betongpannor så är svaret både ja och nej. Om betongpannorna är helt fria från fukt och "våt" snö är dämpningen acceptabel och Du kan säker få många kontakter om Ditt QTH i övrigt är gynnsamt. Vid nycket låga temperaturer när taket är snöbelagt och det är en kall yttervind då kan det också fungera eftersom den starkt frysta snön/ fukten har
hyffsat låga förluster. men dämpningen kan variera kraftigt beroende av temperaturen i skiktet mellan pannorna och snön och i pannorna. Men vid helt torr väderlek och om pannorna är torra fungerar det. Hälsningar THord/ SM4BDQ
 
Antenn på vinden

Den här använde jag i Visby på 80-talet. 1-1/2 plans hus. Tegel på taket. Satt monterad på vinden, takstolar av trä. Körde Worlwide. Gick mkt bra på 80m oxo. Alla band m h a hembyggd tuner
 

Attachments

  • Vinden.gif
    Vinden.gif
    71,4 KB · Views: 652
Bara en liten kommentar till antennplats under tak.
Man måste ha en viktig sak i åtanke när man diskuterar antenner under tak. Dämpningen för kortvågsantenner och dess frekvenser skiljer sig vida i jämförelse med antenner för 144/ 432 MHz. Som jag förstod frågan fanns ett stort intresse för just möjligheten att köra 144/ 432 MHz. Det var trevliga bilder som vi såg i ett tidigare inlägg som visade X yagi och vanlig Yagi under tak. Det jag kommenterat i samband med dämpning gäller i första hand 144/432 MHz.
Hälsningar // Thord
 
Jodå, det var 144/432 MHz som frågan främst gällde.
Jag har ett ganska brant tak där snön inte gärna blir liggande. Dessutom är det nästan nya pannor som har en ganska blank yta vilken leder bort regnvatten bra. Så det blir ett försök på 144 MHz först och främst.

Den dämpning som taket ger gäller ju för alla signaler så även brusnivån utifrån borde dämpas. En lågbrusig preamp kanske kan kompensera till viss mån.
 
Pre-amp och extern brus blir ett nollsummespel i det fallet om du har stördimman inom pre-ampens passband. Men för 70cm kommer man säkert undan med en yttre yagi med en liten rotor. Två meter ger dig nästan tre våglängder, vilket ger dig ca 11dBd. Och de minsta rotorerna klarar en sådan antenn på maströr utan stödlager och dylikt, så varför kompromissa?

För 2m blir antennen lite mindre diskret med tanke på elementlängderna, men bomlängden kan man hålla lika kort som på 70cm om man vill. Dock blir förstärkningen mindre än för 70cm.

För HF finns det många antennlösningar att köra innanför taket, bara att kolla in artiklar på dxzone.com. Brittiska radioamatörer har också oftast bloggar/artiklar om dolda antenner, då deras lokala myndigheter/skönhetsråd verkar begränsa antenner högst avsevärt.

Kanske också läge att kolla på horisontella loopar i vit elkabel som "tvättlinor".

mvh
Kai
 
Jag har nu en 6-el. Yagi för 2 meter (DK7ZB design) på vinden. 2 meters bomlängd var vad jag kunde få plats med innanför takstolarna.

Ant.jpg


Det verka funka. Jag kunde höra SK4MPI för första gången på ett antal år.
Nu skall jag bara knåpa ihop en preamp. Jag tror att den kan gör en viss nytta då störningar inte verkar vara något problem (Till skillnad från HF-banden). Det blir en ATF54143 enligt recept från YU1AW.
 
Back
Top