Antenner på vinden?

Snyggt jobbat Anders!

Skön känsla att kunna höra 2 metersfyrarna igen. Testa även SK6VHF 144.447 samt LA8VHF 144.480 och OZ7IGY 144.471

Det är lite lagom lyft i dom i kväll så passa på.

73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Jodå, jag hörde fyrarna. Har haft radion på en stund varje kväll med antennen riktad mot -MPI som ju är den svagaste av fyrarna. Den verkar mer eller mindre konstant ligga på gränsen till hörbarhet. Dessutom har detta helt ovetenskapliga experiment visat att det funkar lika bra/dåligt även med lite snö på taket.

Förra Tisdagen lyssnade jag lite på aktivitetstesten och hörde en del stationer, från OZ till SM4. Alla signaler var svaga och gav inget utslag på S-metern. Därför misstänker jag att en preamp skulle göra mer nytta än skada.
Alla komponenter till en sådan finns på plats. Jag skall bara tillverka kretskortet. Skall prova att fräsa ut det istället för att etsa.
 
Den här använde jag i Visby på 80-talet. 1-1/2 plans hus. Tegel på taket. Satt monterad på vinden, takstolar av trä. Körde Worlwide. Gick mkt bra på 80m oxo. Alla band m h a hembyggd tuner

Har du mer information om antennen, är den beskriven i någon bok etc? Jag antar att alu-folien skall fungera som ändhattar, men borde inte anslutningen till antennen sitta symmetriskt i så fall?

/Arne
 
Last edited:
Intressant tråd...

När det gäller dämpning före preampen så försämrar det mottagningen på VHF oavsett om det dämpar före eller efter antennen. På 144 MHz är bruset från omgivningen i bästa fall i samma storleksordning som bruset från en konstlast vid rumstemperatur, ca 295 K. På 432 är bruset lägre, men ser halva antenloben marken är det en bit över 150 K.

En preamp kan inte kompensera för att man tillför brus före den. Det är oavsett om bruset är från himlen, marken, våta betongpannor eller en bit coaxialkabel. Det enda den kan göra är att förstärka inkommande signal och brus så de överröstar bruset från bruskällor senare i kedjan, som coaxen till radion och radions egenbrus. Samtidigt lägger den till sitt egenbrus, förhoppningsvis lågt.

Även en enkel preamp har brustemperatur under 100K som motsvarar drygt en dB brusfaktor. Moderna konstruktioner har betydligt lägre brus. Förstärkningen hos preampen bestämmer hur mycket brus senare i kedjan överröstas. Men känsligheten blir i praktiken aldrig sämre med preamp, oavsett var den placeras.

Brustemperatur och brusfaktor hänger ihop. Brusfaktorn är, med ingången ansluten till en konstlast, hur mycket mer brus det är på utgången jämfört med en teoretisk brusfri förstärkare. Konstlasten brusar 295 K. Brusar preampen lika mycket blir det dubbelt så mycket brus på utgången, dvs 3 dB mer och förstärkaren har 3 dB brusfaktor. 0,5 dB brusfaktor svarar mot 36 K brustemperatur. Dämpning i dB före preampen kan adderas direkt till brusfaktorn, i alla fall om dämpningen är ungefär vid rumstemperatur. Räknar man om det till brustemperatur förstår man varför dämpning före preampen är så känsligt när brustemperaturen från etern är låg, som på 432 och högre frekvenser.

Starkaste signal som mottagaren tål minskar förstås lika mycket som förstärkningen i preampen, men i de allra flesta fall är det inte nivån i sig som begränsar. Det som begränsar är sidband från egna lokaloscillatorn eller den starka sändaren, och de påverkas inte av preampen. Dämpas den önskade signalen tillsammans med bruset när den starka signalen är aktiv hjälper det att minska förstärkningen. Ökar bara bruset hjälper inte det.

På kortvåg är bruset från rymden betydligt högre, ja även på 50 MHz. Där kommer inte tegelpannor eller andra orsaker till dålig verkningsgrad på antennen att ha betydelse för mottagningen så länge som rymdbruset dominerar. Lägger man sen till bruset som kommer via jonosfären så inser man att små antenner kan fungera bra som mottagarantenn trots att de inte funkar att sända på.

73! /Jan
 
Ang fråga från SM5NFT

Det är egen konstruktion. Den är återgiven exakt som den var uppsatt på vinden. Måtten blev som de blev p g a tillgängligt utrymme.
Ändkapacitanserna sitter ju symmetriskt ! Hela antennen är symmetrisk !
I ändarna och bakom Al-folien splitsade jag upp koppartråden (1,5 kv Cu) solfjäderformat (prickade linjer i bilden) för att få stor anliggningsyta.
Cu-tråden sattes upp på takstolarna med plastklammer och Al-folien i ändarna fixerades på gavlarna (gipsskivor) med häftstift.
Avstämningsenheten stod på vindsgolvet, ca 1,5m under antennen. Därifrån ned till shacket (rummet under vinden) 50 ohm koax. Blev lite motion vid bandbyte, eftersom jag via en stege klättrade upp till luckan mellan rummet & vinden vid bandbyte :)
Jag var förvånad hur bra den funkade. T o m på 80 m trots att den var på tok för kort !
Hör gärna av dig om det fortf är något oklart !
PS: avstämningsenheten (egentillverkad) bestod av ett plaströr, ca 5 cm diam med 25-30 varv huvudspole med uttag. Plus en gammal BC-konding på uppskattningsvis 50-150 pF till linken (minns inte exakt varvtal, men kanske ca 5 varv lindad mitt på huvudspolen). Den finns fortf kvar. Nu hos SM7XFD i ngt "skrotförråd".
Ritningen gjorde jag direkt efter tillverkningen och har den kvar. Det var den jag skannnade hit.

Lycka till / Sparky
 
Tack Sparky.

Jag uttryckte mig nog lite oklart. Min tanke var att eftersom alu-folien är ansluten i överkant (och inte en meter ner), så kommer de att ingå i den strålande delen och ge en vertikalpolariserad komponent. Hur som helst är det spännande med en egen konstruktion, och det vore riktigt intressant att se hur mycket alu-folien påverkar på 80m jämfört med att ha tråd. Får väl knipa rullen med folie när frugan gått ut :)

/Arne
 
-5NFT,
du gillar att leva farligt?
Köp en egen Al-folie-rulle, jag lovar, de kostar INTE skjortan.
Dessutom så vet inte "Hennes Majestät" vad som pågår.
Det är nog lugnast så! :)
 
Back
Top