Antenner

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Rubriken är ju väldigt "svävande" men hittade inget bättre namn.

Detta med antenner, har kollat på internet mycket de senaste dagarna och jag måste säga att jag blir lite omtumlad av all information om de olika antenner som finns.

eHam reviews tycker jag kan vara en bra vägvisare, men av erfarenhet så har jag märkt att de som skriver är nöjda för stunden. Kanske de vill ha en bättre om en månad??

Har nu en 19.5+19,5 dipol och två verikala monobander (15 & 20m) Tycker de går väldigt bra, men det varierar på det sätt att ibland går dipolen bättre på 20m än den vertikala och tvärt om.
Tycker mig märka att det är otroligt många faktorer som inverkar på detta.
Blir man nöjdare med en annan antenn? Man brinner ju av experimentlusta (tyvärr)

Har kollat på Spiderbeam som fått bra omdöme, men även en del som är missnöjda....Quad...jovisst en på två el. kan jag sätta upp för 10/15/20m men tänker jag.....till vilken nytta?? Kommer jag att vara nöjd med detta??

Troligtvis INTE, beroende på hur de olika skikten breder ut sig därovan mellan den jag vill nå och den som italienare NÅR !!!:(

Har oxo varit med om motsatsen att jag klipper DX,en och de där nere får vänta....

Kul att höra de som upplever detsamma som mig.
Minns för något år sedan då jag körde från mitt qth utanför Lidköping med min dipol + en MACO SY-33 trebands yagi 10/15/20m Visst gick den jättebra, men.....ibland var det dött lopp på samma sätt som det är här ibland.

Vet nog att det förhåller sig på detta viset för många, men tycker det vore roligt att få bekräftat att det är så för att lugna ner mig:D

Tror inte/vägrar tro att de med QUAD och 1000W kan köra varje dag obehindrat utan att märka några större skillnader.
Kul om du hör av dig
Erland SM6KTC
 
Back
Top