Antennernas inbördes avstånd

sm7rhw

Member
Hej!
Tänkte pryda omgivningen med ett, i mitt tycke, konstverk. Hur grannarna kommer att uppleva det är nog en annan fråga.
I toppen på min mast som i sitt högsta läge, exkl. topprör, blir 12 m, har jag tänkt montera en 23 el. för 435 MHz, 11 el. för 145 MHz, 4 el. för 50 MHz och slutligen 3 el. för 4/15/28 MHz. Räknat uppifrån i nämnd ordning. Visst kan det bli utomordentligt snyggt...?
Min fråga är helt enkelt hur stort det inbördes avståndet mellan antterna bör vara för att de ska störa varandra så litet som möjligt. Räcker ca. 4,5 m ovanför stödlagret? Bör jag ha någon utliggare för någon (några) av antennerna?
Tacksam för goda råd och anvisningar.

Hälsningar
Anker, SM7RHW
 
Hej Anker

På denna sida finner du mycket matnyttig information om dur du stackar antenner på varann http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/stacking/stacking2.htm

Det bästa är naturligtvis att stacka så att avståndet mellan den antenn som är lägst i frekvens, och den som är högst i frekvens blir en våglängd av den antennen som har lägst frekvens. Om du exempelvis sätter en 144MHz yagi underst och en 430MHz yagi överst innebär detta att du bör separera dem 2 meter. Men det blir lite krångligt så då får man kompromissa, allt du behöver veta står på ovanstående länk!

Lycka till!

73 de Teemu SM0WKA-SM0W
 
Back
Top