Antenners VÅgutbredning?

sluggo

Well-Known Member
Hejsan radiokamrater.
Jag har uppfattat att en vertikalantenn har lägre strålningsvinkel än en horisontalantenn,
dock med andra svagheter som mera brus m.m. Detta bortser vi från nu.

VARFÖR kör ALLA med sina HF yagis horisontalt? Är det för att maströret och en del av masten kommer att störa om man monterar den vertikalt?

Detta går ju i så fall att lösa lätt med att kapa maströret 45 grader och låte en smed eller annan van svetsare foga dit den andra stumpen på kanske 30-40cm så man kommer ifrån de störmoment som maströret och masten gör. På ett Tower så har man ju stödlager för rotorn, så det kan inte bli några problem för den att förflytta sin HF yagi i sidled en bit.

Nu har vi en vertikal yagi....Vad får jag för strålningsvinkel på en sådan på HF? På VHF/UHF är det nog viktigt att båda stationerkör horisontellt, men på HF studsar vågorna ett antal ggr.

Detta har jag funderat på. Tacksam för kommentarer till detta eftersom jag har tänkt prova.
73 så länge
de Erland SM6KTC
 
Strålningsvinkeln på en horisontell antenn är beroende på hur högt över jord den sitter. I stora drag kan man säga att strålningsvinkeln på en horisontell antenn som sitter en halv våglängd upp är ungefär samma som för en vertikal som står på backen (med många radialer!). Det är därför ingen speciell vits med att montera en yagi vertikalt på hög höjd. Vertikaler gör sig bäst på lågbanden. Du skulle t ex behöva få upp en 80 meters dipol 40 meter för att få samma strålningsvinkel som en kvartsvågs vertikal som står på backen!
 
Tack för svaret.

sm6cpy said:
Strålningsvinkeln på en horisontell antenn är beroende på hur högt över jord den sitter. I stora drag kan man säga att strålningsvinkeln på en horisontell antenn som sitter en halv våglängd upp är ungefär samma som för en vertikal som står på backen (med många radialer!). Det är därför ingen speciell vits med att montera en yagi vertikalt på hög höjd. Vertikaler gör sig bäst på lågbanden. Du skulle t ex behöva få upp en 80 meters dipol 40 meter för att få samma strålningsvinkel som en kvartsvågs vertikal som står på backen!

Hej CPY!
Ok det förklarar saken och jag behöver inte några fler svar.
Det är därför man sett alla dessa "storfräsare" på HF, att de har ofta otroligt höga master.
Själv hade jag på mitt förra qth en Versatower (har tyvärr inte den kvar så det får bli en 18m Vårgårda med släde)

Min 3el. yagi på 10,15 & 20m sitter bara ca.10m över backen, så här finns en hel del att hämta förstår jag.

Blir ju lätt så att eftersom jag kört VHF & UHF med 4st. stackade på varje band och fattat vitsen med det, inte satt mig in i HF så mycket.

Här får jag bra och rejäla svar! Man får inte vara rädd för att fråga, eftersom man får mer pedagogiska lättfattade svar än att enbart plugga in det, dessutom är det trevlig.
Säkert flera gamla CEPT2ór som går i dessa funderingar och samtidigt får ta del utav svaren.
73 ha det så bra.
de Erland SM6KTC
 
Back
Top