Antennfjäder

SM0YDO

Well-Known Member
Köpte mig en sån här armstärkare för jag tänkte att man kanske skulle kunna använda fjädrarna till något antennprojekt fjädrarna är inte så hårda att dra isär tycker jag.
 

Attachments

  • 20221126_160239.jpg
    20221126_160239.jpg
    1,4 MB · Views: 14
Last edited:
Jag använder fjädrar på mina trådantenner som sitter i träden. Det har fungerat riktigt bra.
Mina fjädrar är galvade stängselfjädrar.
Dina "armstärkarfjädrar" fungerar nog jättebra.
 
Köpte mig en sån här armstärkare för jag tänkte att man kanske skulle kunna använda fjädrarna till något antennprojekt fjädrarna är inte så hårda att dra isär tycker jag.
Jag vet, jag behöver inte kommentera allt jag ser men…
Såna där knyckte jag av min pappa då när jag bodde hemma på originalqth’et att användas till ngn trådantenn jag skulle ha till att få in Radio Luxemburg bättre..det gick sämre än originala ferritantennen…aja iallafall så rostade de upp och blev helt bruna efter bara ngt år.
De är mkt riktigt väldigt mjuka men dög fint till den klena tråden jag hängde upp då. Har man enbart styva fästpunkter i hus och maströr kan det kanske va ngt ändå.
Här hänger antennerna i relativt mjuka trädgrenar så behovet finns inte. Matningspunkten hänger på klen utliggare ngn meter ut från masten och…jo just det…där har jag faktiskt en fjäder…min skrotade tvättmaskin donerat.
 
Köpte mig en sån här armstärkare för jag tänkte att man kanske skulle kunna använda fjädrarna till något antennprojekt fjädrarna är inte så hårda att dra isär tycker jag.
Gummilinor av den typ båtfolk använder fungerar annars utmärkt som elastisk anslutning för trådantenner. De kan dras ut förvånansvärt långt och håller länge. Vikter med block, som många använder för att sträcka antennlinor, gör mycket mer motstånd vid hastiga ryck, tror det ökar risken för brott i anntenntråden betydligt.
 
Vikter med block, som många använder för att sträcka antennlinor, gör mycket mer motstånd vid hastiga ryck, tror det ökar risken för brott i anntenntråden betydligt.
Det är min uppfattning också. Fjädrar är bättre.
 
"Gummilinor av den typ båtfolk använder fungerar annars utmärkt som elastisk anslutning för trådantenner. "

I sträng kyla förlorar gummilinorna sin elasticitet och antenntråden hänger ner. Min långwire (ca 40 m lång) hängde på 2-3 meters höjd i kylan i.s.f. på 6-7 meters höjd när det var varmt ... eller var mina gummilinor för klena?

/p-a
 
Här hänger antennerna i relativt mjuka trädgrenar så behovet finns inte.
Precis så har jag gjort i forntiden när en 2x 20 m dipol sattes upp mellan två björkar vid föräldrahemmet. Lång slank gren med lite löv i toppen så den överlevde funkade utmärkt som fjäder.
Nu har jag slutat klättra i träd, i alla fall på den nivån.
/Jan
 
"Gummilinor av den typ båtfolk använder fungerar annars utmärkt som elastisk anslutning för trådantenner. "

I sträng kyla förlorar gummilinorna sin elasticitet och antenntråden hänger ner. Min långwire (ca 40 m lång) hängde på 2-3 meters höjd i kylan i.s.f. på 6-7 meters höjd när det var varmt ... eller var mina gummilinor för klena?

/p-a
Har inte sett det ännu, men det har inte varit särskilt kallt i Stockholm sedan jag satte upp dem i somras. Jag använde sådana gummirep som elastisk länk i draglinorna när jag hade slädhundar, och märkte inte att det hände något i kyla. Men gummilinorna är ganska mjuka, så behöver man sträcka en lång tråd så kan det nog behövas att man dubblar eller flerdubblar gummilinan för tillräcklig dragkraft.
 
För länge sen provade jag gummifjädrar, men inte de för båt, utan de som används på bilsläp för att fästa pressenningar, eller kapell. En gummistropp c:a 3 cm bred och en 30 cm lång med dubbla parter och några tvärgummidelar. Som en liten stege.
Tyvärr gick det mindre än ett år förrän de var uppruttna och antennen ramlade ner.

Fjädrarna i muskelstärkren, brukar hålla bra, de är förnicklade och står emot rost ganska länge.
Sådana "instrument" finner man på loppisar för en tjuga då och då.

SM4FPD
 
För länge sen provade jag gummifjädrar, men inte de för båt, utan de som används på bilsläp för att fästa pressenningar, eller kapell. En gummistropp c:a 3 cm bred och en 30 cm lång med dubbla parter och några tvärgummidelar. Som en liten stege.
Tyvärr gick det mindre än ett år förrän de var uppruttna och antennen ramlade ner.

Fjädrarna i muskelstärkren, brukar hålla bra, de är förnicklade och står emot rost ganska länge.
Sådana "instrument" finner man på loppisar för en tjuga då och då.

SM4FPD
Gummirepen för båtfolk är mycket mer beständiga, det är många gummitrådar av bra kvalitet i kärnan och den skyddas av manteln från UV-ljus.
 
För länge sen provade jag gummifjädrar, men inte de för båt, utan de som används på bilsläp för att fästa pressenningar, eller kapell. En gummistropp c:a 3 cm bred och en 30 cm lång med dubbla parter och några tvärgummidelar. Som en liten stege.
Tyvärr gick det mindre än ett år förrän de var uppruttna och antennen ramlade ner.

Fjädrarna i muskelstärkren, brukar hålla bra, de är förnicklade och står emot rost ganska länge.
Sådana "instrument" finner man på loppisar för en tjuga då och då.

SM4FPD
Såna gummistroppar hängde min gamle Windom med. Man trädde genom linan liksom genom hålen lite ledigt och knöt den i ändarna. Det kunde då flexa till en viss gräns där linan sträcktes upp men utan att det blev omedelbart tvärstopp.
De satt uppe i 10år nånting och höll bra men de vart inte längre än kanske 25cm och hade en flärp i ena änden att ta i…och ett skruvhål i den andra. En annan stropp alltså men som höll bättre.

Farsans muskelstärkare….vart av modell 1950-tal med trähandtag och rostade upp på ett år bara.
 
En variant jag sett är att skrota en utestudsmatta, fjädrarna är till för utomhusbruk och agom hårda...
 
Här är ett exempel på spänningsvikter på järnvägen. Det finns ett antal olika modeller beroende på ledningstyp, men det här är principen. Spänningsvikter.JPG
 
Ja fjädrar från studsmatta har jag lagt på lager, de verkar lite hårda, men kan bli till nytta kanske.
Någon hade tröttnat på studsmattan och slängt den i skogen, där fanns då delar att plocka, elelr återvinn då. Platen tar väl naturen hand om.....
Hittade oxo en husvagn slängd i skogen, fanns en del bra aluminiumrör,
rekommenderar långa skogspromenader, man kan bygga på sin junkbox.

De
Sm4FPD
 
Här är ett exempel på spänningsvikter på järnvägen. Det finns ett antal olika modeller beroende på ledningstyp, men det här är principen. View attachment 8964
Problemet med rörlig vikt är att den inte är särskilt rörlig om det blir snabba ryck i linan. Då är det bara elasticiteten i systemet som ger efter, vikten står still beroende på tröghetskraften.

Så det är mycket som talar för en elastisk fjädring för att ta upp rörelser i en antennlina.
 
Ja fjädrar från studsmatta har jag lagt på lager, de verkar lite hårda, men kan bli till nytta kanske.
Någon hade tröttnat på studsmattan och slängt den i skogen, där fanns då delar att plocka, elelr återvinn då. Platen tar väl naturen hand om.....
Hittade oxo en husvagn slängd i skogen, fanns en del bra aluminiumrör,
rekommenderar långa skogspromenader, man kan bygga på sin junkbox.

De
Sm4FPD
Precis. Jag har 102st såna fjädrar också. Tycker de är väl hårda för de antenner jag hänger iaf.
Studsmattans ben är 38mm. Halvmeter långa + bågen underst. Sån båge agerar utliggare i masten. Ngt klenare gods än maströr men är ju galvat och halvmeter’s rören passar rätt på. Gratis o allt.
Den runda sektionen vet jag ännu inte vad jag gör med….en rund plattform i björken med kapad topp vore roligt men grannarna har nog med saker att skratta åt här ändå så den blir nog en del av ett altandäck vad det lider ist.
 
Back
Top