Antennförslag

SA2BBS

Member
Första dipolen (80m) gick sönder då höststormen rasade i mina stora björkar. Nästa dipol (med motvikter), gick sönder i nedledningen som gick av pga vindarna. Nu är dipolen som fast antenn avslutad för min del.
Då är frågan: Vad ska jag använda för antenn? Jag har en del plats på tomten. Jag vill gärna köra 80m och kanske ett par andra band. Någon nämnde en vertilatantenn som kan fästas efter husgaveln. Kan det vara ett alternativ? (björkarna kommer jag troligtvis att ta ner pga att de börjar bli gamla)
/Ola
P.s Jag är är helt "grön" när det gäller antenndjungeln.
 
Dipolen för 3,7 MHz är svårslagen, i sin enkelhet, robusthet, lätt att bygga och stor livslängd etc.
Men den behöver ju inte sitta så högt att trädens svaj förstör antennen.
Själv kör jag dipol 2x40 meter lång, med plastade och galvade stållinor som tål 275 kg draglast, 3 mm.
Som hisslinor gäller flagglinor de tål även de omkring 250 kg.
Tre dububbla fjädrar som skall hamna nära trädstammen när antenn är upp, där tynger de minst. Att ha vikter och fjädrar nere vid knytstället gör att linan msåte åka upp och ner utmed stammen, vilket förkortar deras liv avsevärt.
Nedledningen är 470 Ohm stege, den är lätt och medger att köra flera band.
På 20 meters höjd svajar det mycket men åren har gått och antennen verkar hålla.

Att hänga koax i koaxialkontakten duger inte, man måste avslasta den med en kaus.

En vertikal för 3,7 MHz blir lång, den kan förstås göras kortare med förlängningspolar, men kräver jordplan, och blir en DX-antenn. Dvs köra SM blir sämre.

Dock hur det funkar i SM2 är en bra fråga......

En dipol gjord så robust att den håller är mitt förslag, och 5 till 20 meters höjd är ok. Lite dyrare material men den håller.
Högre höjd ger ofta mindre lokala störningar.

Skall bli spännande att se vad du får för andra tips.

de
SM4FPD
 
Jag Kör en 9 bands butternut vertikal antenn och kan av egen erfarenhet säga att då jag bor i tätbebyggt område så är min vertikal i princip oanvändbar på 80m pga alla störningar, slår jag över till min dipol som sitter uppspänd inne på vinden så hör jag mycket mer, dock med lägre signalstyrka men också med MYCKET mindre störningar, så jag ska fortsätta mina antenn expriment med dipoler på vinden, stuprännor osv då jag själv saknar träd i min omgivning att hänga antenner i.

bor du utanför stan så kan det funka med vertikal på lågbanden.
 
Hej,

Du skriver inte så mycket om förutsättningarna, men här kommer mina förslag:

Om du kommer såga ner dina fästpunkter för en horisontal dipol är nog den enklaste ersättaren, för 80m, ett inverterat V som bara kräver en hög punkt vilket kan lösas med tex en spiderbeam-mast. Antennen kan även ändmatas såsom EQO har gjort: Untitled

Ett annat alternativ kan vara en magnetisk loop med ca 2m diameter.

/Arne
 
Hej!

Var inne och kikade på ditt QTH i Google Maps och där fanns även ett antal foton från vägen som gav mig litet bättre bild.

Om du går från huset i riktning mot kiosken så verkar det finnas litet utrymme för en vertikalantenn. En Butternut är en ganska skaplig kompromiss, men den blir smal på 80 meter. Snåla dock inte på radialerna, utan försök få ut så många du kan.

Det finns två sätt att montera radialer:

1. Antingen sätter du antennen på marknivå och har enbart en isolator mellan antennen och marken. Isolatorn kan du göra av en bit avloppsrör i plast som du sticker ner i jorden kanske 50-70 cm. Alternativt om du finner någon isolator av keramik som du kan "ställa" antennen på. Radialerna går cirkelformat ut från antennen. Lämpligt antal och längd på radialer kan du läsa om i länken nedan.

2. Du kan också höja upp vertikalen och elevera radialerna, men det kan vara litet svårt om man inte bor litet avskilt. Risken att någon (människa eller älg) går in i radialerna finns förstås.

Fördelen med variant två är att man med endast ett fåtal resonanta radialer får en bra motvikt med ganska låga förluster.

Nackelen är att du har kablar i luften.

Variant 1 är enklare att göra om man vill slippa radialer som går av pga olika anledningar.

Du behöver inte gräva ner radialerna, utan de kan ligga löst ovanpå marken. Om du gräver ner dem, täck enbart med ett par centimeter jord.

Vad avser radialmontage kan denna länk vara intressant att studera:

http://www.steppir.com/pdf/radial systems for vertical antennas.pdf

Man kan där se att man kan få effektiva antenner med betydligt kortare och färre radialer än 90 stycken kvartsvågsradialer...

Oron för att inte kunna köra SM med en vertikal skulle jag inte fästa så stor vikt på. Jag körde med en 17 meter hög vertikal här i Moskva och trots att jag körde barfota upplevde jag den antennen som synnerligen effektiv både på kortdistans och för DX.

(Jag hade 30 radialer som var 20 meter långa, 75 radialer som var 10 meter långa och ett par som var 40 meter samt ett par kortare än 10 meter).

Jämfört med ett inverterat V på 12 meters höjd var vertikalen ALLTID 1-3 S-enheter starkare oavsett om det var stationer inom 300-500 km från mitt QTH. På långa avstånd var skillnaden till vertikalens fördel ännu större.

Många bor litet risigt till för en vertikal med 20 meters höjd, men om man har plats för staglinor (cirka 10 meter ut från vertikalen) tycker jag att man ska satsa på en vertikal. En alldeles för sällan förekommande antenn i Sverige där dipoler i alla dess former verkar vara normen... Med en vertikal får man betydligt större flexibilitet både för DX och mindre långväga QSO.

73 de RA/SM6LRR, Mats




Jag Kör en 9 bands butternut vertikal antenn och kan av egen erfarenhet säga att då jag bor i tätbebyggt område så är min vertikal i princip oanvändbar på 80m pga alla störningar, slår jag över till min dipol som sitter uppspänd inne på vinden så hör jag mycket mer, dock med lägre signalstyrka men också med MYCKET mindre störningar, så jag ska fortsätta mina antenn expriment med dipoler på vinden, stuprännor osv då jag själv saknar träd i min omgivning att hänga antenner i.

bor du utanför stan så kan det funka med vertikal på lågbanden.
 
BBS de APQ.
Om du på 80 m avser att ha trivselkontakter med svenska stationer är en vertikal mindre lämplig eftersom den p g a sin polarisation och låg elevationsvinkel mer eller mindre "skjuter över" målet.
Jag föreslår att du sneglar på NFTs förslag med en inverted Vee eller FPDs förslag (allra bäst) med en dipol gjord av "stark tråd", matad på mitten med bandkabel.
Över 10 MHz fungerar nog en vertikal bra för långväga distanser, men har den nackdelen att den på mottagning plockar upp "lokala" störningar från datorer, plasmaskärmar, lysrör etc.
Det är svårt att välja antenner och svårt att ge råd om man inte vet vad du prioriterar - lokala trivsel-QSO eller DX.
Hugg inte ner björkarna!

73
Bengt SM6APQ
 
SA2BBS de SM7CZR.

En vertikal på 80m för QSO inom norra Europa kan åtminstone inte jag rekommendera.
För mycket noise från hemelektronik o. dyl.
Hade jag bott som du gör så hade jag satt ett gavelfäste på huset med ett maströr och sedan hängt upp en inverterad dipol med högohmig matning som jag sedan avstämt med en tuner till önskat band.
En vertikalantenn för DX på de högre frekvenserna hade jag också satt upp på ett lämpligt ställe.

/Ingvar
 
Dipolen för 3,7 MHz är svårslagen, i sin enkelhet, robusthet, lätt att bygga och stor livslängd etc...

Att hänga koax i koaxialkontakten duger inte, man måste avslasta den med en kaus...

Jag minns att jag sett sådana "gammalt tillbaks", men hur gör man?

/ Göstha
 
Vad menar du Gösta? Vad gäller frågan i citatet? Dipol, livsläng eller Kaus?


Det talades om inverterat V, dvs att bygga dipolen och ha en hög fästpunkt i mitten.
Minskar risken för svajande träd, och kräver bara en hög punkt. Ändarna kan sitta på käppar 1 - 5 meter över gräset. Antennen bör vara flackare än 100 grader.

Jag tänkte på en annan sak, som jag skulle prova i ditt ställe.
En V-antenn, dvs rättvänt V, gjod av två tiometers glasfibermetspö.
Gör ett fästa på taket, skrstenen etc och låt spröten peka snett uppåt, gärna flackare än 100 grader.
Tejpa tråd på dem och du har en 2 x 10 meter lånmg dipol som kan stämma för 7 MHz.
Genom att linda spolar på metspöna kan du få den att stämma på 3,7 MHz.
Matas med balun och koax.
samma metspö V, kan matas med bandkabel och blir då en sorts Zepp. Kräver dock antennavstämamre med balansead utgång.


Dessa antenner blir som APQ så snyggt kallade för antenner för "trivsel QSO" inom landet, ja kanske till grannänderna oxo OH och LA..

Visst kan man ändmata en lång tråd.
Men mina förslag och min erfarenhet bygger på att det idag är mest praktistk att bygga väl balanserade anenner. Detta pga av störningsdimman vi idag får utstå.

de
SM4FPD
 
Även jag kör med en OCFD på sommarQTH´t och ingen ATU behövs.
Den är resonant på 80, 40, 20, 17 och 10m.
Jag har nu även hängt på ett parasitelement för 15m.
Antennen är matad i 33%-punkten.

En mycket praktisk antenn.

Har även skrivit en liten beskrivning på hur man kan sätta ihop en OCFD matad i 10%-punkten. http://www.sk0mm.se/Teknik/Atenner/OCFDAnt.pdf

/Micke
 
Även jag kör med en OCFD på sommarQTH´t och ingen ATU behövs.
Den är resonant på 80, 40, 20, 17 och 10m.
Jag har nu även hängt på ett parasitelement för 15m.
Antennen är matad i 33%-punkten.

En mycket praktisk antenn.

Har även skrivit en liten beskrivning på hur man kan sätta ihop en OCFD matad i 10%-punkten. http://www.sk0mm.se/Teknik/Atenner/OCFDAnt.pdf

/Micke


Trevligt att flera gillar OCFD :) . En underskattad antenn enligt mitt förmenande. Många stirrar sig blinda på G5RV eller dipoler. Den enda antenn som jag tror skulle kunna vara bättre om man har en tuner är nog en horisontell loop.

73 de Kai
 
Back
Top