Antennförsök

SM0UAN

Well-Known Member
Hade en dag utan uppdrag och slöjdade till en TFM - Terminated Folded Monopole för vertikalt montage. Intressant nog tycker jag den ger bra mottagning, men det blir lite högt SWR (1,5-2). Å andra sidan är det likartat över flera band och ingen avstämmare inblandad. Troligen nåt i den fysiska designen eller i termineringen som är suboptimalt. Nån annan som provat denna modell och har nåt tips?
 
Jag har en sådan på min att-göra-lista.
Tänkte att den skulle vara lämplig för en remote SDR.
Hur stor blev din antenn?
 
Jag gjorde den c:a 6 m, med utgångspunkt från en gammal linjestång där jag monterade en toppspridare högst upp (60 cm) och (än så länge) bara en spridare i botten med impedanstrafo och termineringsmotstånd. Det ser ut att behövas en spridare på mitten också, för att hålla trådarna på rätt avstånd även när det fläktar lite. Jordplan är taket på skåpbilen där radiostationen bor. Jag misstänker att man kan jobba lite med termineringsmotståndet och impedansomsättningen för att få ner SWR lite till; om vädret fortsätter att vara tjänligt kanske det blir lite sånt pyssel.
 
Trafon är "hemsydd" på en toroidkärna c:a 5 cm diameter, lindad som en autotransformator 1:4 (två lindningar bifilärt), troligen är det en "un-un" om man använder den terminologin. Termineringsmotståndet är nån form av tjockfilmsresistor ("induktansfri") från ELFA och jag har ett 100 Ohm och ett 220 Ohm (100 W) för att kunna kombinera ihop lite olika resistanser.
 
Kort rapport: "Fungerar bra" är ju kanske lite tidigt att säga. Jag fick kontakt (som aldrig blev ett ordentligt QSO) med en motstation i Italien. Då körde jag SSB med kanske 20% uteffekt från en Yaesu FT-707. Jag vågade inte ta ut fullt, eftersom det ännu inte finns nån kylning av termineringsmotståndet. Bilen med antennen står i en rejäl träddunge, väldigt lämpligt :eek:, så kondsen från min sida var ju inte de bästa. Men inget blev varmt, rykte eller brann, så det får nog bli lite finslipning och nya prov framöver. Steg 1 är kanske att flytta bilen...
 
Hade en dag utan uppdrag och slöjdade till en TFM - Terminated Folded Monopole för vertikalt montage. Intressant nog tycker jag den ger bra mottagning, men det blir lite högt SWR (1,5-2). Å andra sidan är det likartat över flera band och ingen avstämmare inblandad. Troligen nåt i den fysiska designen eller i termineringen som är suboptimalt. Nån annan som provat denna modell och har nåt tips?
Håller på som bäst med denna lösning också, för att få till något enkelt portabelt. Jag har också använt mig av ca 6m och 500mm spridare. Balunen är en 1:16 och termineringsmorståndet ca 1000ohm. Av mina försök häromdagen så funkade den helt otroligt bra på 20m. Mottagningen var helt otrolig. Dock är det så att antennen blir sämre vid lägre frekvenser. Man kan alltid simulera om man tycker sånt är kul. Finns en engelsman som tagit fram en TC2M som är en cage antenna. Den ör stor men har goda egenskaper. Se länk.TC2M
73/UDB
 
Mina experiment med alla möjliga portabelantenner för några år sedan visade att en simpel kvartvågsvertikal med två radialer en bit över marken var oslagbar både när det gällde effektivitet och enkelhet att upprätta.

Om en sådan antenn görs resonant på 14 MHz och man sedan monterar antennen likadant varje gång så kommer den att fungera bra över olika typer av mark såsom sand, äng eller mer styv jord.

För att fungera i fält bör antennen kunna upprättas på en gräsplätt helt utan träd och buskar. Stag bör undvikas då de medför extra jobb och mer prylar att ta med.

Experimenten resulterade i att ett ihopfällbart Ra200 spröt kompletterades med tre sektioner som kunde skruvas ihop i toppen. Det gav en sprötlängd strax under en kvartsvåg för 14 MHz. Genom att använda två något längre radialer så justerades resonanspunkten in till 14 MHz. För att få stabil funktion användes en strömdrossel i matningspunkten som RF- mässigt isolerade bort matarkabeln så den inte skulle påverka genom att bli en odefinierad radial. Utan strömdrosseln blir installationen kritisk och SVF kan bli lite hur som helst beroende på omständigheterna. Detta gäller i och för sig ALLA antenner både portabelt och fasta installationer. Utelämna därför ALDRIG denna viktiga komponent.

Om nu fler band skall täckas in finns flera möjligheter som är effektiva dvs inte inför för märkbara förluster. För 18 och 21 MHz används Ra200 antennen utan förlängningsspröten och längden på radialerna ändrad genom att införa byglingar som enkelt kan brytas utan att radialerna behöver tas ner eller lossas. För 24 och 28 MHz viks några av toppsektionern på Ra200 sprötet ner och tejpas så de inte svänger i vinden.

För 10 MHz kan man hjälpligt få till en användbar antenn med ca 5 m spröt och så långa radialer att man får resonans i systemet. SVF blir dock lite högt men kan klaras av om radion har inbyggd Tuner. Priset är några dB loss jämfört med en mer optimal antenn men det kan man kanske leva med?

Nämnda lösning har använts vid ett antal DX-peditioner i Karibien och grekiska övärldentillsammans med Elecraft KX-3 oftas direkt nere på stranden i vattenbrynet d v s där det inte finns några antennträd.

Senare har konceptet vidarutvecklats och försetts med en variabel impedanstransformator i matningspunkten. Då klaras de flesta banden utan att behöva justera spröt- och radiallängd. Bara att vrida en omkopplare på impedanstransformatorn och justera en litenvridkondendator till max utslag på ett pyttelitet visarinstrument.

Effektiviteten i antennsystemet har verifierats på flera sätt både med fältstyrkemätningar och referensantenner och jämförande långtidsmätningar via Reverse Beacon Network.
 
En fortsättning på försöket...

Eftersom jag menade att den hemgjorda TFM funkade väl där jag satte upp den (lantligt QTH), gjorde jag en liknande på mantalsskrivningsortens QTH, som ligger i ett radhusområde i mer bebyggda trakter. Det funkade väl "hyfsat", men nu under vintern har störningsnivån ökat rätt påtagligt. Jag vet inte vad som hänt, men det kan väl vara ljusslingor i grannskapet eller nåt. Det blev till sist ointressant att ha radion på. Provade med lite olika jordningslösningar, flera radialer, med och utan "vattenledningsjord" etc, men det var ingen av åtgärderna som gjorde läget bättre, egentligen.

Till slut vek jag ner antennen (ett enklet maströr i en parasollfot och några staglinor) och byggde om det hela till en TFD, som sattes upp som ett inverted V diagonalt över "tomten" (radhus med liten uteplätt...). Tur att XYL är förstående för hobbyn.

Det blev en påtaglig förbättring av störnivå och därmed även mer intressanta saker att lyssna på. Vid sändning får jag SWR på mellan 0,5 och 2,5 beroende på frekvens. Hela systemet är ojordat (batteridrift, inget jordtag).

Några data:
Masthöjd: 6m
Dipolens armar: 8m
Trådavstånd i armarna: c:a 60 cm
Termineringsmotstånd: 220 Ω
Impedansanpassning: Fulltransformator 1:4 (Z)
Matarledning: c:a 20 m RG58

Det var kul med lite nya försök, tyvärr var det ju onödigt kallt (-10°) men man tinade upp till slut.
 
Back
Top