Hej!
Var inne och kikade på ditt QTH i Google Maps och där fanns även ett antal foton från vägen som gav mig litet bättre bild.
Om du går från huset i riktning mot kiosken så verkar det finnas litet utrymme för en vertikalantenn. En Butternut är en ganska skaplig kompromiss, men den blir smal på 80 meter. Snåla dock inte på radialerna, utan försök få ut så många du kan.
Det finns två sätt att montera radialer:
1. Antingen sätter du antennen på marknivå och har enbart en isolator mellan antennen och marken. Isolatorn kan du göra av en bit avloppsrör i plast som du sticker ner i jorden kanske 50-70 cm. Alternativt om du finner någon isolator av keramik som du kan "ställa" antennen på. Radialerna går cirkelformat ut från antennen. Lämpligt antal och längd på radialer kan du läsa om i länken nedan.
2. Du kan också höja upp vertikalen och elevera radialerna, men det kan vara litet svårt om man inte bor litet avskilt. Risken att någon (människa eller älg) går in i radialerna finns förstås.
Fördelen med variant två är att man med endast ett fåtal resonanta radialer får en bra motvikt med ganska låga förluster.
Nackelen är att du har kablar i luften.
Variant 1 är enklare att göra om man vill slippa radialer som går av pga olika anledningar.
Du behöver inte gräva ner radialerna, utan de kan ligga löst ovanpå marken. Om du gräver ner dem, täck enbart med ett par centimeter jord.
Vad avser radialmontage kan denna länk vara intressant att studera:
http://www.steppir.com/pdf/radial systems for vertical antennas.pdf
Man kan där se att man kan få effektiva antenner med betydligt kortare och färre radialer än 90 stycken kvartsvågsradialer...
Oron för att inte kunna köra SM med en vertikal skulle jag inte fästa så stor vikt på. Jag körde med en 17 meter hög vertikal här i Moskva och trots att jag körde barfota upplevde jag den antennen som synnerligen effektiv både på kortdistans och för DX.
(Jag hade 30 radialer som var 20 meter långa, 75 radialer som var 10 meter långa och ett par som var 40 meter samt ett par kortare än 10 meter).
Jämfört med ett inverterat V på 12 meters höjd var vertikalen ALLTID 1-3 S-enheter starkare oavsett om det var stationer inom 300-500 km från mitt QTH. På långa avstånd var skillnaden till vertikalens fördel ännu större.
Många bor litet risigt till för en vertikal med 20 meters höjd, men om man har plats för staglinor (cirka 10 meter ut från vertikalen) tycker jag att man ska satsa på en vertikal. En alldeles för sällan förekommande antenn i Sverige där dipoler i alla dess former verkar vara normen... Med en vertikal får man betydligt större flexibilitet både för DX och mindre långväga QSO.
73 de RA/SM6LRR, Mats
Jag Kör en 9 bands butternut vertikal antenn och kan av egen erfarenhet säga att då jag bor i tätbebyggt område så är min vertikal i princip oanvändbar på 80m pga alla störningar, slår jag över till min dipol som sitter uppspänd inne på vinden så hör jag mycket mer, dock med lägre signalstyrka men också med MYCKET mindre störningar, så jag ska fortsätta mina antenn expriment med dipoler på vinden, stuprännor osv då jag själv saknar träd i min omgivning att hänga antenner i.
bor du utanför stan så kan det funka med vertikal på lågbanden.