SM7DBV
Member
Efter att ha varit QRT sedan mitten på 70-talet har jag nu kommit igång igen. Är inte helt "up-to-speed" ännu men kör en del CW-QSO:n på HF-banden. Har installerat en enkel dipol som längdmässigt är avstämd för lägre delen av 20m-bandet (d v s det är en halvvågsdipol för 20m). Antennen sitter på den oinredda kallvinden precis under taket, och ett annat arrangemang är knappast möjligt med hänsyn tagen till FTF (Family Tolerance Factor...). Eftersom det är den enda antenn jag har så fulkör jag den på alla band fr o m 40m till 12m (med undantag av 17m-bandet), d v s jag lyckas minimera SWR m h a antenntunern som sitter vid transceivern. Jag inser givetvis att arrangemanget inte är särskilt HF-utstrålningsmässigt effektivt utanför 20m-bandet, och att jag bränner upp en hel del av effekten i antenntunern och koaxkabeln som matar antennen. Strålningsloberna är nog rätt märkliga utanför 20m-bandet... Lyckas ju faktiskt köra ett och annat QSO med detta arrangemang, t o m med goda rapporter (599 från Tomsk i Sibirien på 12m-bandet i morse . Det kan fungera att hänga upp ett par till antenner.
Vindsutrymmet i radhuset är 7.8m långt (20m-banddipolen har jag vikt i ändarna), och med sluttande tak (d v s antenner som installeras tenderar att bli inv V).
Tänkte mig ungefär följande:
- 12m-bandet är ju intressant just nu, därför tänkte jag börja med att vinkla en halvvågsdipol ca 60% i förhållande till 20m-dipolen, där matningspunkterna ligger i mitten på vindsutrymmet nära varandra.
- längre fram tänkte jag mig att lägga in koaxtrapp:ar avstämda så att man får bättre avstämda antenner för övriga band (t ex 20m-dipolen utrustas med trap:ar som spärrar för 17m- och 15m-banden; 12m-dipolen får trap för 10m-bandet).
- alternativt hänger jag upp en tredje antenn vinklad 60% mot de två andra.
Arrangemanget ovan kan ju funka hyfsat för frekvensbanden mellan 14Mhz-30MHz, men är ju inte idealiskt för 30- och 40-metersbanden (80m-bandet skippar jag). Det skulle vara väldigt trevligt att kunna köra dessa band utan att ful-tuna:a m h a antennavstämningsenheten, d v s det vore trevligt om det emitterades lite HF också...;-).
Tips/idéer emottages med tacksamhet!
73 de Stefan/SM7DBV
Vindsutrymmet i radhuset är 7.8m långt (20m-banddipolen har jag vikt i ändarna), och med sluttande tak (d v s antenner som installeras tenderar att bli inv V).
Tänkte mig ungefär följande:
- 12m-bandet är ju intressant just nu, därför tänkte jag börja med att vinkla en halvvågsdipol ca 60% i förhållande till 20m-dipolen, där matningspunkterna ligger i mitten på vindsutrymmet nära varandra.
- längre fram tänkte jag mig att lägga in koaxtrapp:ar avstämda så att man får bättre avstämda antenner för övriga band (t ex 20m-dipolen utrustas med trap:ar som spärrar för 17m- och 15m-banden; 12m-dipolen får trap för 10m-bandet).
- alternativt hänger jag upp en tredje antenn vinklad 60% mot de två andra.
Arrangemanget ovan kan ju funka hyfsat för frekvensbanden mellan 14Mhz-30MHz, men är ju inte idealiskt för 30- och 40-metersbanden (80m-bandet skippar jag). Det skulle vara väldigt trevligt att kunna köra dessa band utan att ful-tuna:a m h a antennavstämningsenheten, d v s det vore trevligt om det emitterades lite HF också...;-).
Tips/idéer emottages med tacksamhet!
73 de Stefan/SM7DBV