Antenninstallation och SVR

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Nu har jag monterat min X-30 antenn på ett gavelfäste med ca 12m RG213, tidigare stod antennen i trädgården på markplan med ungefär 6m RG213.

Efter att jag har flyttat upp antennen på taket(gavelfäste med 1,5m maströr) och lagt till en förlängning på 6m, så har 2st saker förändrats.

1. SVR är inte längre 1.2 utan 1.0
2. Mitt hemlarm piper varje gång jag sänder på full effekt med min Icom 2200h VHF(65W) på 25W piper inte larmet.

Räckvidden och ljudkvaliten verkar vara samma som tidigare, likaså räckvidden för repetertrafik verkar vara OK. Är det möjligt att jag har ett glapp i systemet trots att jag har SVR 1.0? Vad får man för SVR om man har brott på jordledaren respektive centrumledaren i en coax?

//SA7CNG
 
Last edited:
Ökad dämpning i en längre koax gör att även reflekterad effekt dämpas och man mäter upp ett synbart bättre SVF. Eller också kanske det är så enkelt att antennen funkar bättre i en omgivning med färre omgivande föremål när den sitter på taket.

Att larmet ballar ur kan bero på att antennen kanske är närmare när den nu är placerad på huset. Med 65W blir det avsevärda fältstyrkor i antennens omgivning. Har du otur och kabelskärmen släppt så kommer koaxen att stråla också och den kanske är väldigt nära larminstallationen på vissa ställen?
 
En annan sak.. Är det en diamond eller "kinakopian". Kinakopian ser ut att ha väldigt korta jordplan. Kanske mera strålning vandrar ner utanpå skärmen på den och busar med larmet?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Tack för svaren!

Antennen stod tidigare på 2m höjd ca 3m utanför huset. Nu sitter den 1m ovanför taknocken i husets ena ända. Exakt vilken detektor som påverkas vet jag inte, allting är trådlöst och det är fullt med detektorer i huset. Som närmst går antennkabeln(RG213) ca 3m från en detektor.

När jag hade flyttat upp antennen på taket och testade att sända fick jag SWR 3:1, efter en stunds felsökande visade det sig att N-kontakten i kabeln till antennen hade lossnat. Denna är av "kläm typ", så jag återmonterade den. En del av kardelerna till skärmen hade trillat av, men medparten var kvar. Då visade instrumentet på SWR 1:1

Om jag har räknat rätt bör 12m RG213 ha ungefär 15% i förluster på 2m, så det är ju en del radiovågor i närheten av den närmsta detektorn.

Om N-kontakten till antennen har dålig kontakt i skärmen, skulle jag då få SWR 1:1? Eller märks det på något annat sätt? Mottagningen verkar vara bättre än med den gamla placeringen.

Bifogar bild på antenninstallationen
 

Attachments

  • antenn.jpg
    antenn.jpg
    131,1 KB · Views: 232
När jag hade flyttat upp antennen på taket och testade att sända fick jag SWR 3:1, efter en stunds felsökande visade det sig att N-kontakten i kabeln till antennen hade lossnat. Denna är av "kläm typ", så jag återmonterade den. En del av kardelerna till skärmen hade trillat av, men medparten var kvar. Då visade instrumentet på SWR 1:1

Du bör byta ut kontakten om den är av "kläm-typ" om du med det menar att den är sådan att en presstång ska användas då man monterar den på kabeln. Annars riskerar du dålig kontakt, glapp och o,.s.v. detta kommer efterhand. Och då får du funktionsfel alternativt strålande koaxkabel.

Om jag har räknat rätt bör 12m RG213 ha ungefär 15% i förluster på 2m, så det är ju en del radiovågor i närheten av den närmsta detektorn.
De förluster du hänvisar till här är i huvudsak resistiva samt smärre förluster i dielektrikat. Då övergår din effekt från radio till värme i kabeln. Visst strålar den men det blir då i form av värme. Som inte stör din detektor.

Mest sannolikt uppstår dina falsklarm av att någon näraliggande detektor helt enkelt (felaktigt) aktiveras av din sändares utsignal från antennen.
 
Last edited:
Kontakten är av typen "skruv/kläm" N Kontakt RG-213 - Limmared Radio & Data AB Anledningen till att stiftet och sladden "trillade ur" kontakten var nog att jag var lite oförsiktig och belastade kopplingen under flytten av antennen.

Kan det vara en idee att försöka höja antennen med yterliggare 1m rör, för att få bort den från huset?

Anledningen till att jag började bli misstänksam är att SVR hamnade på exakt 1:1, är inte det för bra för att vara sant?
 
Last edited:
Det kan vara som någon skrev, att du har RF-strömmar i skärmen p.g.a otillräckligt jordplan och då hjälper
det inte att ändra på antennens höjd. Lösningen är i så fall att du har en rf-choke uppe vid antennen, man
lindar koaxen till en spole vid matningspunkten. Alternativt så kan du använda "snap on" ferritkärnor som
dämpar för frekvensen.

Ja, du kan ha ett bra SWR-värde och ändå ha dessa strömmar på utsidan av koaxen.
 
Ferriter är avsedda för olika frekvenser - då de inte skriver något så kan
det vara ferriter för att dämpa HF - kortvåg, du får fråga handlaren i fråga.
 
Kan det förvärra problemen att min sändarutrustning sitter i ojordade uttag? Läste någonstans att man kunde koppla coaxialkabelns hölje till ett jordspett, en bit kopparrör nerkört i trädgården.

Jag har varit uppe och dubbelkollat att höljet på coaxen är anslutet till jorden på kontakten, inne i N-kontakten finns en gummipackning som gör att jag blev lite nervös för att den inte fick någon kontakt. Nu är kabeln avskalad lite mer och mer skärm ligger ut mot jorden på kontakten. Problemet kvarstår dock.

DSC_0636.JPG
 
Last edited:
Nej - det har diskuterats tidigare - jordledningarna blir så pass långa att du inte
kan räkna anslutningen som jord längre.

Ferriter eller chokar av upplindad koax är nog vägen att gå. Du skulle kunna
experimentera med längre jordspröt - men det kan inverka på hur antennen
kommer att stråla.
 
Mitt larm började tjuta när jag var aktiv på kortvåg.

Klämferriter runt sensorkablaget där det gick in i larmcentralen löste problemet.
 
Kan det förvärra problemen att min sändarutrustning sitter i ojordade uttag? Läste någonstans att man kunde koppla coaxialkabelns hölje till ett jordspett, en bit kopparrör nerkört i trädgården.

Jag har varit uppe och dubbelkollat att höljet på coaxen är anslutet till jorden på kontakten, inne i N-kontakten finns en gummipackning som gör att jag blev lite nervös för att den inte fick någon kontakt. Nu är kabeln avskalad lite mer och mer skärm ligger ut mot jorden på kontakten. Problemet kvarstår dock.

View attachment 3768

N-hanen ser ut som den äldsta sorten UG-21/U.
En sådan behöver monteras med en viss omsorg.

Skärmen ska klippas kort, c:a 8mm, kammas ut och klämmas mellan kontaktkroppen och hylsan.
Inga skärmkardeler ska komma bakom hylsan fram till packningen och brickan.
Muttern ska dras åt nästan tills den bottnar.

Om man slarvar med sådant kommer det att lätt bli glappt mellan kontaktkropp och skärm,
och man kan utan större kraft dra ut kabeln från kontakten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant beskrivning, K-A. Det påminner mig om när Bengt, SM5IB, berättade om att skärmkardelerna inte ens fick vara korsade över packningen, och hur noggrant man kollade det med stickprov, på CVV i Västerås.

/ Göstha
 
You might be barking up the wrong tree...

Den vanligaste förklaringen är att eftersom du monterat antenna lite högre upp, har den blivit lite mer "rundstrålande" samt kanske presterar lite mera RF. Effektivitetsökingen är sannolikt mindre än 3-6dB så du märker ingen prestandaförändring. Men rundstrålningen skapar et starkare fält runt hiuset.

De flesta larmen idag är trådlösa - är ditt ett trådlöst larm? Eller har du kablar till dina detektorer - Om så är fallet,
byt till jordade kablar! Skaffa RÖD skärmad kabel eftersom det brukar vara larmstandard.

Många av dessa larm använder billiga korthållsmodem runt 433 MHz, med enkla filter så att allt som emitterar RF
i närheten kommer att tas emot.

Dina sändningar blockerar helt enkelt larmets RF communikation och kommer då inland att trigga larmets inbyggda
"tamper protection". Du får inte peta i dessa 433 rx-tx enheter eftersom de förhoppningsvis är typade for 433MHz ISM
bandet. Ingen extra jord etc.

Jag hade samma problem men löste det genom att skaffa ett mostvarande Securitas alarm med anknytning direkt till Polisen.
Här i England garanteras Polis på plats inom 3 minuter enligt avtal. Vi hade ett falsklarm och de var här inom 2:48 så det ffungerar.

Billiga larm är just det --- billiga.


//Cheers

Dan, M0DFI
 
Last edited:
Här finns en bra beskrivning på hur du skall montera din N-kontakt.

http://www.amphenolrf.com/products/AssemblyInstructions/typen.pdf

Var noga med att inte använda för mycket tenn när du löder mittstiftet. Bara precis lagom så att inget tenn kommer utanför det lilla hålet.

Beskrivningen är för en lite modernare N-kontakt, UG-21D/U, men kan tillämpas med lite andra mått även för UG-21/U.

När det gäller EMI-påverkan på larm så kan detta bero på en stor mängd orsaker.

När man sänder med 60 W till en dipol eller GP så får man en E-fältstyrka i fjärrfältet som överskrider de 3 V/m som konsumentelektronik ska vara "klassad" för när avståndet understiger c:a 20 m. I närfältet kan det vara ännu högre fältstyrkor.
Det kan vara så att larmsystemet inte är speciellt bra ur denna aspekt.

Är det dessutom så att det finns mantelströmmar så kan detta ytterligare förvärra situationen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svaren!

Förmodligen är det helt enkelt så att mitt trådlösa larm blir utstört när jag sänder. Jag får helt enkelt lov att sända på lägre effekt om jag inte vill höra pipet(det tjuter inte konstant utan ca 0,5s för varje sändning.
 
Back
Top