antennkabel

SM0GSS

New Member
Hej. Jag fungerar på om det finns något sätt att mäta elektriskt hur lång en kabel 450 eller 50 ohm är om kabeln redan är klammrad i väggen.
/SM0GSS
 
har du, eller känner någon som har, en miniVNA så är den funktionen inbyggd i mjukvaran.
Många andra VNA:er och avancerade antenninstrument har TDR-funktion.
 
Har missat funktionen, är det i vna/J?

Tillägg:
Hittade den under verktyg :)
 
Last edited:
Man kan också mäta upp kapacitansen mellan ledarna och dividera med kapacitansen som är uppmätt på en meter av samma kabel, dock är det nog många faktorer som påverkar aktuell kapacitans så resultatet kanske inte blir helt rätt. Annars är väl alternativet tumstocken...
 
Hej. Jag fungerar på om det finns något sätt att mäta elektriskt hur lång en kabel 450 eller 50 ohm är om kabeln redan är klammrad i väggen.
/SM0GSS

GSS de APQ.

Enkelt. Se till att en ända av kabeln är "öppen". Gör en liten loop i "mätändan" mellan innerledare och skärm (om det nu råkar vara RG-58).
Håll grid-dip-meterns spole så att den kopplar till loopen.
Sök först på låga frekvenser tills du hittar en tydlig dip.

Om du t ex får en dipp på 4,2 MHz ser du också en dipp på 12,6 MHz (4,2 x 3).

I ovanstående exempel är kabeln en 1/4 våglängd på 4,2 MHz = 17,86 meter

73
Bengt
SM6APQ
 
Kanske glömde du att ta hänsyn till våghastigheten när du anger kabelns längd till 17,86m Bengt/-APQ... annars har jag inga invändningar...

/Lasse
 
BDZ de APQ

Vad jag förstår frågade GSS efter den elektriska längden. Grid-dippan kommer ju att indikera just den elektriska resonansfrekvensen.
Har jag kanske missförstått GSS?

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ de BDZ

Jo, så kan det nog vara Bengt,

"att mäta elektriskt hur lång en kabel 450 eller 50 ohm är"

fast jag tolkade texten som att mäta den fysiska längden med "elektriska metoder"... :)

73/Lasse
 
Tack SM6APQ för ett bra och enkelt tips. Det påminner mig om när man tillverkade vågfälla/stubbar för att slippa ha grannen lyssnades på mina radiosändningar i tv apparaten.
SM0GSS /Thomas
 
GSS BDZ de APQ

Thomas, var det den fysiska längden du ville veta? Jag misstolkade kanske din förfrågan från början.

Om det rörde sig om en RG-58 är våghastigheten i kabeln ungefär 0,66.

73
Bengt
SM6APQ
 
Mätning av den fysiska längden

GSS de APQ.

Om du vill veta vad den fysiska längden av kabeln är, så är mitt "grid.dip-meter" förslag så här:

Jag förutsätter att det är en koaxialkabel med en våghastighet av 0,66.
Det går givetvis också att utföra samma mätmetod med bandkabel men det är viktigt att man vet våghastigheten - något så när!

1. öppna ena ändan av kabeln och forma en envarvig loop i mätändan.
2. koppla dippans spole till den lilla loopen och leta upp vilken lägsta frekvens dippan ger ett tydligt dipp.
3. detta är en 1/4 våglängd av den frekvens (våglängd) dippan indikerar.
4. antag att grid-dippan visar 3,1 MHz. Våglängden är då 300 : 3,1 = 96,8 meter.
5. En kvarts våglängd av 96,8 meter blir 24,19 meter.
6. Våghastigheten 0,66 x 24,19 meter blir 15,97 meter.
7. koaxialkabeln är omkring 16 meter lång.

Hoppas att jag har räknat rätt!

73
Bengt
SM6APQ
 
Toppen Bengt. Nu kan jag få en uppfattning på hur lång kabeln är, när man glömt det. SM0GSS Thomas.
 
Problemet kanske redan är löst... men det är väldigt lätt att göra en egen TDR-mätning om man har ett oscilloskåp och någon form av signalgenerator som kan generera en lågfrekvent fyrkantsvåg. En sådan signalgenerator kan t.ex. bestå av en 555:a och en förstärkare bestående av några paralellkopplade inverterare och ett 50-ohmsmotstånd.

Gör TDR-mätningen så här:
Sätt en T-koppling på oscilloskåpets ingång, och koppla ena änden av T-kopplingen till signalgeneratorn och andra änden till din kabel. Se till att andra änden på kabeln är öppen eller kortsluten.

När du nu får till triggningen på oscilloskåpet rätt kommer signalgeneratorns flank inte gå direkt upp till det högsta läget, utan ungefär mitt emellan den låga och höga spännigen. En kort stund senare hoppar spänningen upp till den höga nivån. Tidskillnaden mellan de två stegen är den elektriska längden. För att få den fysiska längden kompenserar vi för hastigheten som tidigare beskrivits i tråden.

Om kabeln kortsluts i andra änden kommer vågformen ändras så att den först "hoppar upp" på halva spänningen, och därefter sjunker tillbaka nära noll (hur nära beror på DC-resistansen hos kabeln samt utimpedansen hos signalgeneratorn).

Metoden kan också användas för att mäta utbredningshastigheten i ens kabel. Anslut en kabel med känd längd, mät tiden, och räkna "baklänges".

Oscilloskåpet kommer också visa samma pulser vid den negativa flanken - fast allt kommer vara inverterat.

Jag har använt denna metod för att kontrollmäta baluner, antenner, m.m. Det fungerar faktiskt bättre än man kan ana - man får ett hyfsat hum om huruvida impedansanpassningen fungerar som den ska.
 
Back
Top