Jag har tänkt att flytta upp antennen på min jaktradio ca. 10 cm med en bit antennkabel
(50ohm) + 2 kontakter, frågan är om längden på kabeln spelar någon roll.
Mvh. Erik
Jamen 10 cm i antennhöjd?
Vad skall du vinna med det?
de
Roy, SM4FPD
eller kan det vara 10 meter?
Radion är en 155Mhz. Problemet är att antennen är i höjd med min axel och står jag med ryggen mot den som sänder måste jag höja radion eller vända mig för att höra, funkar iofs. om man vet när någon sänder. Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.
/Erik
Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.
/Erik
Det borde normalt inte vara något problem, men ett sätt kan vara att hålla radion i din hand på armlängds avstånd ungefär i midje / bröst höjd vänd mot motststionen, ofta brukar räckvidden bli bättre då. Ibland kan det hjälpa att välja vilket effektläge radion ska sända på, så om den möjligheten finns öka effekten.
Radion är en 155Mhz. Problemet är att antennen är i höjd med min axel och står jag med ryggen mot den som sänder måste jag höja radion eller vända mig för att höra, funkar iofs. om man vet när någon sänder. Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.
/Erik