Antennkabel

ErikL

Member
Jag har tänkt att flytta upp antennen på min jaktradio ca. 10 cm med en bit antennkabel
(50ohm) + 2 kontakter, frågan är om längden på kabeln spelar någon roll.

Mvh. Erik
 
Jag har tänkt att flytta upp antennen på min jaktradio ca. 10 cm med en bit antennkabel
(50ohm) + 2 kontakter, frågan är om längden på kabeln spelar någon roll.
Mvh. Erik

Förmodar att det är RG58 du använder. Förlusterna är mycket marginella och kompenseras med råge genom den högre antennplaceringen.
/ Ingvar
 
eller kan det vara 10 meter?

Ha-ha...Jag läste det som 10 meter. Men jag ska nog inte skriva något alls på småtimmarna. "Flytta upp" antennen 10 cm? Jag får fortfarande inte smilisarna att funka, skit samma.
/Ingvar :) jo nu...

Edit: Ledsen att jag missuppfattade, jag var antagligen sömnig... :(
 
Last edited:
Det kan ju vara så att han vill ha upp antennen ur fickan där radion ligger.
Och en kabelbit är ju rätt stel och kan nog bära upp en gummipinne så den hamnar lie ovanför axeln...
Men så mycket högre över horisonten blir det ju inte.
Lämpligt kanke vore att göra kabelbiten en kvartsvåg så blir den ett jordplan.
En balun genom att utanpå koaxen lägga en extra skärmstrumpa som bara är ansluten vid antennfoten kunde kanske göra lite hjälp.
Så blir kabel plus antenn en havlågsdipol.

Annars behöver man kanke inte så högt för att komma längre över horisonten om man är på månen.
 
jag fortsätter i ironin.
Det borde räcka med två kontakter bara för 10cm.
kanske med en adapter mellan. ;-)
Jaktradio=40MHz eller 27MHz
73 Göran
 
Så roligt var det väl ändå inte. Man kan lätt känna sig bortschasad av så många, i all välmening humoristiska, kommentarer.

Välkommen till ham.se och tappa inte sugen, ErikL!

/ Göstha
 
Radion är en 155Mhz. Problemet är att antennen är i höjd med min axel och står jag med ryggen mot den som sänder måste jag höja radion eller vända mig för att höra, funkar iofs. om man vet när någon sänder. Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.

/Erik
 
Radion är en 155Mhz. Problemet är att antennen är i höjd med min axel och står jag med ryggen mot den som sänder måste jag höja radion eller vända mig för att höra, funkar iofs. om man vet när någon sänder. Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.

/Erik

Det borde normalt inte vara något problem, men ett sätt kan vara att hålla radion i din hand på armlängds avstånd ungefär i midje / bröst höjd vänd mot motststionen, ofta brukar räckvidden bli bättre då. Ibland kan det hjälpa att välja vilket effektläge radion ska sända på, så om den möjligheten finns öka effekten.
 
Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.
/Erik

Jag tror att det funkar bra att göra som du tänkt. Det är värt att prova i varje fall. Förlåt att jag misstolkade dig i början av tråden! Det var mitt i natten, så tydligen var jag inte riktigt vaken.
/ Ingvar
 
Det borde normalt inte vara något problem, men ett sätt kan vara att hålla radion i din hand på armlängds avstånd ungefär i midje / bröst höjd vänd mot motststionen, ofta brukar räckvidden bli bättre då. Ibland kan det hjälpa att välja vilket effektläge radion ska sända på, så om den möjligheten finns öka effekten.

Kan bli lite broblem att springa runt i skogen med radion i handen och samtidigt kunna jaga.
 
Radion är en 155Mhz. Problemet är att antennen är i höjd med min axel och står jag med ryggen mot den som sänder måste jag höja radion eller vända mig för att höra, funkar iofs. om man vet när någon sänder. Tänkte montera två kontakter med en kort kabelbit och pressa en fjäder mellan/över kontakterna, så att det blir stadigt.

/Erik

Det är inte nått problem med att galvaniskt förbinda kontakterna med en fjäder?
 
Back
Top