Antennkabelgenomföring i husvägg

SM0GLD

Vänsterhänt
Vill kunna dra in koaxer genom husväggen på stugan.
Bäst vore det om man fick igenom kontakterna också.

Som läget är nu så har jag borrat 6mm för RG58 och dragit in kabel mitt på väggen vilket ser lite väl slarvigt ut.
Problem uppstår när man vill dra in en kabel till och en till, många hål blir det till slut och nu ska snart fler kablar dras.

Finns det någon smart lösning med en tät dosa på väggen och med ett större genomgångshål genom väggen?

Har letat efter diverse eldosor men inte hittat någon riktigt bra variant.

Tacksam för tips!

/Micke

Jag ska göra ett kabelintag i ett plåtskåp på villans utsida.

Där ska jag terminera/jorda alla koaxialkontakter med åskskydd osv. på en kopparskena.
Intag ska jag göra genom ett hål som är "tillräckligt" stort. Sen kommer jag att ha en motsvarande skena på insidan där alla koaxialer från utsidan terminerar. Hur som helst, det var själva väggens genomföring som vi funderade på.

Jag tänkte vara brutal och såga upp ett fyrkantigt hål i väggen. På utsidan blir det en delbar plåt med hål för att få igenom tillräckligt många koaxialer. Syftet med plåten är att undvika möss/råttor inne i huset genom väggen. Innanför plåten kommer jag helt enkelt att spruta isolerskum, motsvarande sådant som man har till dörrfoder eller fönster. Du har säkert sett dylikt. Blir som en bubblig skummatta i en inte helt estetiskt tilltalande färg ;) . Och sen på insidan en likadan plåt som på utsidan. Kanske till och med något i trä för att göra det lite snyggare.

I professionella sammanhang finns det genomföringar att köpa, men det kostar mer än det smakar för hobbybruk. Dessa brukar tillåta runda kablar i olika diametrar och har kvadratiska utsidor, dvs. de kan installeras i valfri kvadratisk/rektangulär konstruktion.

Mitt kabelintag är inte klart ännu, eftersom det inte känns som om det är säsong ännu, men så fort som jag kommer igång med den, så ska jag ta och fotografera lite grand :) .

Den viktigaste saken som du ska tänka på med kabelintag är att inte dra kabeln från ovansidan och in genom väggen. Du måste komma nerifrån. Varför undrar vän av ordning? Jo, för den största risken för väggen är att du får in fukt i den. Och då kan det bli hur otrevligt och dyrt som helst. Om kabeln kommer underifrån så kommer både regnvatten och kondens att följa kabeln ner och droppa av från lägsta punkten. Det är definitivt att föredra framför att få in vattnet i väggen/isoleringen etc.

Hoppas att det var till hjälp.

73 de Kai

Borra ett stort hål i väggen så att ett avloppsrör ~110 går i och snedkapa det på ut sidan sedan är det bara att fylla på med kablar tills man är nöjd,fyll sedan hålet med isolering och silikon...

Ett problem med kabelgenomföringar är att det alltid ska in en eller flera extra kablar efter ett tag och det behöver inte vara koaxer. Något att tänka på vid projekteringen.

Helt rätt. Därför tänkte jag just köra med skum, eftersom det går att borra/skära i det i efterhand om något mer måste igenom. Och att borra ett till hål i plåten är ju inga större problem.

73 de Kai

Ett problem med kabelgenomföringar är att det alltid ska in en eller flera extra kablar efter ett tag och det behöver inte vara koaxer. Något att tänka på vid projekteringen.

Tack för alla tips.
Huset är inte helt mitt eget så jag måste kamouflera det hela ganska väl.
Ett avloppsrör kan vara en bra lösning men jag måste få dit en faluröd dosa över hålet.

Helst vill man ha något i stil med Kai´s förslag och brattbergare ser ut att vara rejäla doningar.

Det får nog bli ett 50mm avloppsrör.

/Micke

Ju längre ner du sätter genomföringen, desto mindre syns den. Det kanske till och med går att komma in genom golvet?
Annars kan ju en lågt placerad genomföring kamoufleras med en tätvuxen buske.

Brattbergare må vara det bästa valet men är ett helvete att pussla ihop första gångerna innan man får kläm på det och det gäller att ha gott om passbitar om man har många olika kablar som skall igenom.

Ett litet rödmålat väderskyddat apparatskåp (typ Rittal) med kabelingång i botten, sen in genom väggen där det sitter en plåt på andra sidan, fyll mellanrummet med lämpligt isoleringsmaterial som är lätthanterligt nästa gång du tar bort plåten inne och borrar för ny genomföring.

Websab-074.jpg

Hej alla!
Jag har löst antennkabelgenomföringen (puuhh, långt ord) hos mig på följande sätt:
Bor i en hyresrätt på markplan.
Det fick bli en kattlucka på terrassdörren min.
Gott om plats för olika typer av kablar jämte kontakter.

Ingen Brattbergare dock som tätning, inget brandväggsbehov m.a.o., utan det fick bli skum.
Lätt att ändra om fler kablar behöver komma ut i det fria. Visserligen kommer allting in i vardagsrummet. Men vadå, halva detta är ändå radioshack. Hos mig i vart fall.

Bäst är nog att ha en plåt i kattluckan. Detta för att skapa ett gemensamt jordplan för allt inkommande kablage. Jag har själv valt att inte göra detta för närvarande. Rekommenderas e.g. ur såväl störnings- som åskskyddssynpunkt. Sedan en tjock och kort jordkabel mellan plåt och backe är i heller aldrig fel. Viktigt är gemensamheten.

Kanske en idè, att komma in den här vägen även för andra, som också går i komma-in-i-bostaden-med-koaxkabel/stege-tankar. (ännu en långis).
Förutsätter min devis om fönsterputsning på insidan (även generellt). Att detta endast utförs i samband med utflyttning.

Om någon undrar, så finns det varken innekatt eller utomhusgrannkatter. De skulle i så fall, förvägras ut-/inträde av "skumfiltret".

XYL-filter (buskage = växt), som tidigare nämnts, kan även ordnas för inomhusdelen. Allt för att försköna och/eller dölja kablage.

Terrassdörren återställs enkelt med nya träskivor vid förändrade behov. Till och med begreppet vräkning, ryms i denna tolkning.

Det går nog inte att förneka, att ovanstående koaxlösning, underlättar om radioamatören är ensamstående.

Last edited:
Går det fortfarande att öppna och stänga dörren? med tanke på möjlig utrymningsväg vid brand i trapphuset t ex...

Går det fortfarande att öppna och stänga dörren? med tanke på möjlig utrymningsväg vid brand i trapphuset t ex...

Hej Krister!

Jojomen.
Kattluckan sitter så långt ner och så nära gångjärnen som det bara går.
Varje trapphus har två plan med fyra lägenheter.
Lite radhusstuk, fast med grannar på loftet. :)

Dörren är fullt öppningsbar. Kablaget är endast av mindre tjocklek.
Ingen RG213 eller tjockare, med andra ord. Då blir det inte så stelt.

Tidigare borrade jag direkt i dörren, så kattlucke-lösningen kändes mer flexibel. Hålen fanns ju redan.
Måste kanske ändå renovera terassdörren vid avflyttning.

Men, jag kan ha tur, den siste katt- eller minihund-ägaren, är inte ens född. när detta skrives.:)

Last edited:
Back