Antennkanon

SM4FPD

Well-Known Member
I Sista QTC fanns en beskrivning av en sådan, tryckluftsdriven golfbollskanon.
Några data fattades dock och det vore intressant att höra här om det finns mer erfarenheter.

Eldrörets längd?
Som bekant ger ett gevär eller en riktig kanon större utgångshastighet ju längre det är. Frågan är vad som kan vara optimal längd i detta fall. Om man ser en del amerikanska beskrivningar ser man rätt korta eldrör. Det borde finnas ett förhållande mellan längd och önskad räckvidd.

Eldörets diameter och friktion mot bollen?
Hur trögt skall tennisbollen gå in i röret? Skall man trycka in den med kraft, eller skall bollen rulla in i eldröret?

Hur långt ner skall bollen?
I QTH beskrev författaren hur han tryckte ner bollen i botten av eldröret, i andra fall har jag läst att bollen skall sitta vid mynningen?
Synpunkter? Erfarenheter?

Var får man tag i rör till eldrör?
Artikelförfattaren i QTC trädde in ett slitsat rör i ett annat för att få ner dimensionen. Låter inte riktigt bra då det förmodligen inte blir helt runt.
Tennisbollen är vad jag förstår 2 1/2 tum dvs c:a 62,5 mm
Någon ide var man kan få tag på ett sådant rör?

Att använda en brandsläckare som tryckbehållare var smart!

De
SM4FPD
 
I Sista QTC fanns en beskrivning av en sådan, tryckluftsdriven golfbollskanon.
Några data fattades dock och det vore intressant att höra här om det finns mer erfarenheter.

Eldrörets längd?
Som bekant ger ett gevär eller en riktig kanon större utgångshastighet ju längre det är. Frågan är vad som kan vara optimal längd i detta fall. Om man ser en del amerikanska beskrivningar ser man rätt korta eldrör. Det borde finnas ett förhållande mellan längd och önskad räckvidd.

Eldörets diameter och friktion mot bollen?
Hur trögt skall tennisbollen gå in i röret? Skall man trycka in den med kraft, eller skall bollen rulla in i eldröret?

Hur långt ner skall bollen?
I QTH beskrev författaren hur han tryckte ner bollen i botten av eldröret, i andra fall har jag läst att bollen skall sitta vid mynningen?
Synpunkter? Erfarenheter?

Var får man tag i rör till eldrör?
Artikelförfattaren i QTC trädde in ett slitsat rör i ett annat för att få ner dimensionen. Låter inte riktigt bra då det förmodligen inte blir helt runt.
Tennisbollen är vad jag förstår 2 1/2 tum dvs c:a 62,5 mm
Någon ide var man kan få tag på ett sådant rör?

Att använda en brandsläckare som tryckbehållare var smart!

De
SM4FPD
I QTC kan åtmistone jag läsa att SM3UQO angående pipan/eldrörskonstruktionen skriver "Nu passar bollen perfekt." Och "...med 9 Bar i tanken och bollen nedkörd i botten av röret skjuter den 100 m rakt upp..."

Det som visas i artikeln är en fungerande konstruktion.
75 mm avloppsrör. Tror ca 60 cm längd. Skit samma att det inte blir "helt runt" då bollen är mjuk, det blir tillräckligt bra.
Som bekant är inte heller en räfflad gevärspipa helt rund inuti...

"Skottlängd/Höjd"
Önskad längd justeras med hur långt in man trycker bollen i relation till trycket i tanken och skottvinkel. Man får testa lite och lära sig bössan.

"Friktion"
Lagom. Bollen ska inte rulla ut när man tryckt in den. Ju trögare det går desto större risk för vapensprängning. Tänk på att bollen expanderar av trycket i pipan på sin väg ut. Följ redan verifierade bygganvisningar som den i QTC som bevisligen är provskjutna och funkar.

För den någorlunda händige finns tillräckliga fakta i artikeln.
Och - förstår man inte riskerna och kan bedöma sin konstruktionsförmåga - avstå!
Det där, kombinationen med tryckbehållare och vapenkonstruktion, är ingen leksak.
 
Eftersom energin vid mynningen överstiger 10J så är det vapenbrott att bygga och inneha ett sådant här luftvapen om man inte har en vapenlicens utfärdad av Polisen. Brott mot vapenlagen är inget småbrott och den som döms råkar i en klart besvärlig situation.

Att ha en sådan artikel i QTC måste ses som mycket olyckligt, med tanke på vikten av vår renomé.

de Anders SM4RNA
 
Last edited:
Har svårt att förstå att en tennisboll kan utgöra en del av ett vapen! Undrar vilken utgångshastighet en tennisspelare kan komma upp i?

Ett kanske mer lagligt alternativ som jag själv har använt i 30 år är ett två hands kastspö för kustfiske samt en kapslad haspelrulle av god kvalitet med en lina på 0,40 mm samt en lämplig tyngd med en vikt så att den verkligen drar ned linan på andra sidan av trädet. Många gånger har jag lagt linan över 27 m granar med gott antennresultat.
MVH
Tomas
SM0DRY
 
Har svårt att förstå att en tennisboll kan utgöra en del av ett vapen! Undrar vilken utgångshastighet en tennisspelare kan komma upp i?

Det spelar ingen roll hur oskyldig projektilen kan tyckas vara.. Även potatiskanoner, eller s.k. "spud guns" är olagliga trots att en potatis kan verka oskyldig och vanlig. Vapenlagstiftningen är som de flesta lagar väldigt kantig.

Exempel på lagliga alternativ:
Slangbella.
Pilbåge.
Kastspö.
Lod. O.s.v.

Exempel på mackapärer som klassas som licenspliktiga vapen:
Potatiskanoner.
Luftvapen med fjäder eller förkomprimerad gas som ger en rörelseenergi på över 10J vid mynningen.
Armborst.

Intressant kan vara att alltså pilbåge är ok, men inte armborst.

Det kan säkert vara intressant att gå på djupet i vapelagsstiftningen, men den är större och omständigare än man först tror. Så jag tror det bästa är att bara konstatera att detta är vad vi antennuppsättare har att rätta oss efter.
 
Last edited:
Nu verkar SM4RNA ej vara med i SSA och ej har tidningen , ej läst det hela . Då är det läge till att gnälla . Läs det som skrivs innan du gör uttalande 73 Lennart
 
Jo Anders, SM4RNA, i QTC artikeln redovisar författaren att han har haft kontakt med polisen i saken. Och de svaren ger grönt ljus. Man liknar den vid en luftbössa. Har ej tidningen här nu men jag tolkar det hela så.

Nu var min avsikt med denna tråd att få till stånd en diskussion om material dimensionering etc. Med avsikt att inte ennu en gång uppfinna hjulet. Utan att kunna börja labba där andra har slutat. Det finns exvis två beskrivningar om hur långt ner man skall trycka bollen.
Hur får man tag på rör med rätt dimension direkt?
Kanske man kan göra ett rör, det består ju till största delen av hål och sådana finns ju i osten.

De
Roy
SM4FPD
 
För att förbättra vår renommé bör man kanske inte använda så högt tryck i kanonen beskriven i QTC - max 4 bar, då får man helt plötsligt en alldeles laglig kanon för tennisbollar. ;)

Sedan har det nog ändå en viss betydelse vilken sorts projektil med 10 Joule det handlar om, en tennisboll är väl bättre att bli träffad av än en vass pilspets - om man nu måste välja? :)

Edit: Såg inte Roys inlägg men man stoppar ner bollen så långt det går, vitsen är att få så lång accelerationssträcka som möjligt innan trycket i pipan sprids till omgivningen när bollen har lämnat loppet.
 
Last edited:
Jo Anders, SM4RNA, i QTC artikeln redovisar författaren att han har haft kontakt med polisen i saken. Och de svaren ger grönt ljus. Man liknar den vid en luftbössa. Har ej tidningen här nu men jag tolkar det hela så.


Sådana kontakter bör tolkas med största försiktigthet. En vanlig Polis vet sällan nåt alls vad som gäller. Tittar man på licenshandläggarna så skiljer det väldigt mycket mellan distrikten. Det vi aktiva skyttar vet, är i alla fall att ett muntligt svar inte är värt något. Ska man veta så är det skriftlig korrespondens med Rikspolisstyrelsen som gäller.

Luftvapen finns som sagt både som licensfria om de ger max 10J vid mynningen och de som kräver licens som ger högre energi. Det finns väldigt populära vapen som har lufttank som heter FX-Airgun, som är svensktillverkade. De finns i både licensfritt utförande och de som kräver licens. De som kräver licens har en spak där man enkelt kan välja utgångshastighet och därmed energin. Att dra i spaken skulle kunna motsvara att välja energin genom att sätta tennisbollen olika djupt. Givetvis är det inte troligt att denna manuella begränsning duger som effektbegränsning. Det säger sig själv.

Men alla gör vad det vill och får stå för det. Jag ville bara uppmärksamma riskerna med att begå vapenbrott. Det vore olyckligt om någon åker dit utan att ha klart för sig helheten. Är det folk som vill stå sitt kast är det upp till dem.

Här är en länk till en sammanställning av de regler som gäller, som Polisen har gjort och jobbar efter. För ett få få en fullständig bild om regler och lagar är det dock ett antal andra dokument som gäller.

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP551_3_RPSFS2009_13.pdf

Här finns även ett forum med folk som kan mycket om luftdrivna vapen och reglerna runt dessa. Flera av dem har eller håller på att bygga egna vapen med licens.

www.Airgun.se • Index page

de SM4RNA
 
För att förbättra vår renommé bör man kanske inte använda så högt tryck i kanonen beskriven i QTC - max 4 bar, då får man helt plötsligt en alldeles laglig kanon för tennisbollar. ;)

Med 60 gram tennisboll och det i artikeln uppgivna trycket 9 bar som resulterar i en högsta "skotthöjd" räknar jag som fysikamatör ut att lägesenergin förändrats med nästan 60 Joule då bollen nått toppen på banan. Alltså klart över gränsen. Utan hänsyn till luftmotståndet.

För att anknyta till en av Roys frågor kanske någon med bättre fysik-kunskaper än jag kan beräkna högsta tillåtna (lagliga:)) tryck med den där pjäsen?
Då med ca 60 cm längd på pipan och 60 gram tennisboll intryckt längst in.
 
KYH, för att hålla sig under 10 Joule är det faktiskt ännu lägre tryck som tillåts än min överslagsberäkning gav sken av.
Nedan är skärmdumpen av mitt lilla Excelprogram som nu är dubbelkollat!
Men det kan diskuteras om inte energigränsen på 10 Joule skulle kopplas till en faktor för projektilens frontarea när det gäller luftvapen.

Rörelseenergi W=m*v2/2 där
W= 10 J
m= 0,06 kg
då blir v= 18,3 m/s
och stighöjden för bollen= 17,0 m Teoretisk höjd vertikalt och friktionsfritt. Luftmotstånd och snöret som bromsar minskar antagligen höjden en hel del

Energi W=kraft (F)*väg (s) där
W= 10 J (Nm)
s= 0,6 m
då blir F= 16,67 N Detta är medelkraften på bollen i röret

Trycket p=F/rörarean (A) där
rördiamtern 65 mm 0,065 m
rörarean= 0,003318 m2 eller 33,18 cm2
då blir p= 5022,641 N/m2 (Pascal)
1 bar=100000 N/m2 ger p= 0,05023 bar Detta är medelövertrycket behållaren ska ha i bar
p i kg/cm2 blir 0,051199 kg/cm2 Skulle tillåten rörelseenergi vara 100 J så blir alltså trycket ca 0,5 kg/cm2

Nu kan man titta på vad trycket blir om man räknar med trycksänkningen när bollen nått rörmynningen
Anta att behållaren har volymen V=5 liter.
V= 5 liter (dm3)
Rörets diameter D= 0,65 dm
Rörets längd L= 6 dm
Rörets volym Vr= 1,991 dm3
V+Vr= 6,991 dm3
Medelvolym= 5,995 dm3 Medelvolymen ger medeltrycket

Enligt Boyles lag är trycket * volymen konstant, dvs pmedel*Vmedel=pstart*Vstart (och =pslut*Vslut)
pstart= 0,061393 kg/cm2 Trycket vid start ska vara ca 20% högre än
det beräknade medeltrycket
Med tanke på förluster i den expanderande luften
samt friktions- och läckageförluster
på bollen i röret så kanske övertrycket kan
sättas till 0,1 kg/cm2
 
Last edited:
Sen för att vapnet ska anses som effektbegränsat så måste det finnas någon anordning som de facto begränsar effekten, exempelvis en övertrycksventil.
 
Kolla denna sajen, han skjuter med pilbåge och har monterat en liten filmkamera på pilen. Något för tennisbollen kanske. Tänk att kunna se en film ohc hur antenntråden far igenom grenverket i antennträdet.
Skjut iväg kameran! - Fotosidan
Han har säkert tillstånd för vapnet.
Eller så blir pilen en kamera och inte ett vapen.
Och tennisbollen blir en kamera och inte ett vapen.

För övrigt är det bra inlägg i denna debatten.
Dock har jag ännu inte hittat några bra material.

Jag tyckte i alla fall att filmen är kul. Små filmkameror som inte är större en en nyckelbricka finns numera.

de
SM4FPD
 
Han har säkert tillstånd för vapnet.
Eller så blir pilen en kamera och inte ett vapen.
Och tennisbollen blir en kamera och inte ett vapen.

Som jag skrev tidigare. Pilbågar är licensfria och det har inget att göra med vad man skjuter iväg.
 
Ja Anders det skrev du, jag blandade ihop med armborst som du så riktigt skrev är ett vapen.

de
SM4FPD
 
Back
Top