Antennköp

Palle

Well-Known Member
Hej,
Tänkte jag skulle köpa en antenn för att prova en hembyggd 20m 10watt radio (tror jag)
Jag har inget certifikat än men vill prova om mottagningen fingerar iaf.
Jag har en balkong och tanken är att jag även skall kunna ha med mig antennen i framtiden i en ryggsäck eller dyl, d.v.s en portabel variant.
Någon som har några förslag?
Mvh.
 
Tack för tipset!
Lite svårt att hänga ut tråden när det bara är 4m ner till marken
Finns det någon vertikal variant kanske?
Hade gärna åkt och kollat in marknaden men det är för långt.
Mvh.
 
Du kanske kan sträcka tråden med hjälp av lina till ett träd och ha den horisontell eller sluttande eller kanske sträcka den uppåt och fästa i någon grannes balkong, med dennes medgivande då. I den här hobbyn gäller det att ha fantasi vad gäller antennerier och ödmjukhet mot grannar.

/Sven.
 
alt 1: En vanlig tråd-dipol hålls ut av två 5m metspön i "V"-formation ut från balkongen.
alt 2: Två 5m metspön rakt ut från balkongen där samma tråd-dipol hänger längst ut mellan metspöna.
alt 3: Samma tråddipol kan lätt tas med för portabelaktivitet med eller utan dessa metspön.

Själv har jag ett 10m metspö som lutar snett utåt från balkongen.
På dom översta 5 meterna har en halv tråd-dipol lindat på metspöt.
Resterande 5m dipol hänger rakt ner i luften till lite under balkongen.


vert_from below_s.jpg
 
Last edited:
Jag hittade en 1:9 balun i en låda den heter: BN-100 1:9 Balun
Den kan jag kanske använda som sven tipsade om?
Funderar faktiskt på att dra tråden inomhus
Behöver jag en tuner också?
 
Det vi inte ännu berättat om är störningar från diverse elektronisk apparatur i vår närmiljö, hisselektronik, fläktstyrningssystem, dåliga produkter m.m och som kan ge oönskade signaler till radion.. Tyvärr med att bo i urban miljö, något du kommer bli varse om, då det gäller amatörradio. - Ha förtröstan. Om du bara ska lyssna så släng ut en tråd och lyssna.

/Sven.
 
Jag hittade en 1:9 balun
Nej till denna antenn ska det vara en 1:1. Jag förutsätter alltså att du bygger en dipol.
Den storlek jag tipsade om, FT-140 klarar mer effekt än du har så du kan använda en mindre kärna om du får på alla varven. Till lätta portabelantenner och QRP så brukar somliga använda RG174 och den är ju tunn så då borde du kunna använda en FT-114 kärna.
 
Last edited:
Nej till denna antenn ska det vara en 1:1. Jag förutsätter alltså att du bygger en dipol.
Den storlek jag tipsade om, FT-140 klarar mer effekt än du har så du kan använda en mindre kärna om du får på alla varven. Till lätta portabelantenner och QRP så brukar somliga använda RG174 och den är ju tunn så då borde du kunna använda en FT-114 kärna.
Okay
Tänkte att detta är en del av att lära sig inför provet också, skall ju bara lyssna på den som sagt men det är ändå intressant att lära sig lite om baluner
När jag har tagit certifikatet så skall jag ändå ha en antenn till radion.

Behöver jag en balun till enbart lyssning?
Jag har en BNC kontakt på den och undrar lite om vilken kabel som skall användas?
Koaxial 50ohm och sedan vanlig dc kabel ut från balunen?
Många frågor men uppskattar svaren!
Mvh.
 
Behöver jag en balun till enbart lyssning?
Ja det kan vara bra då det oftast förbättrar störundertryckningen från elektrisk kringutrustning i ditt omedelbara närområde.
Se inlägget ovan från sm0hxo.
Det som kan hända är att störningar tar sig upp till antennen via koaxkabelns utsida och väl där uppe direkt in i koaxkabelns insida och ner till din mottagare.
Man kan säga att kabeln igår i antennen och det vill man ju inte.
En 1:1 balun eller även kallad choke kan effektivt förhindra att detta sker. Störningarna kan inte ta sig förbi denna choke.
 
Ingen tycks ha nämnt den lilla magnetiska loopantennen, i synnerhet för lyssning kan de göras ganska små. Googla på "small magnetic loop antenna" och du får tillräckligt med träffar!
 
Till europa kommer dom successivt höja Kina fraktavgifterna under en 5 års period med början 1 jan 2021
 
Back
Top