Har en 9:1 unun som jag tänkte testa vid nästa portabeltillfälle.
Har letat runt på nätet ett bra tag nu men blir bara mer och mer osäker på hur lång själva tråden ska vara. Givetvis beror det på hur den är upphängd senare och hur omgivningen ser ut.
Men låt oss säga att jag ska vara igång på 20 meters bandet. Vad är en optimal längd för detta? Helvåg, halvvåg, kvartsvåg?
Någon som sitter på kunskaperna?
Hej.
Första frågan jag ställer till dig; varför leta runt på nätet när det finns seriösa antennhandböcker?
Andra frågan: Som rubrik har du angett "random wire" alltså godtyckligt lång tråd. Det finns ju ingen anledning att använda sig av en godtycklig längd om du siktar på att göra en antenn för 14 MHz eller övriga amatörband över 14 MHz. Det är ju alltid lättare att mata en antenn som är resonant. Jag kan ej heller föreställa mig vad en 1:9 balun skall användas till - resonant eller godtycklig antennlängd.
Chefskonstruktören för en stort företag som tillverkade antenner för rundradio, fast trafik, militären etc, yttrade när jag träffade honom: 70% av allt som står på Internet om antenner och matarledningar är felaktigt"
Nu till din fråga.
Du undrar hur lång en tråd skall vara för 14 MHz för att fungera optimalt. Det beror på vad du menar med optimal? En kvartsvåg, halvvåg eller helvåg är lika optimal vad verkningsgraden beträffar men får olika strålningsdiagram. (Kvartsvågsantennen fordrar en rejäl motvikt!)
Om du tittar i en antennhandbok finner du att halvvågsantennen ser ut som en "8:a" med två minimum i trådens riktning. Detta under förutsättning att antennen är installerad på en halv våglängds höjd - i detta fallet c:a 10 meter.
En helvvågsantenn, under förutsättning att den ändmatas, uppvisar ett diagram påminnande om en fyrklöver.
En enkel tumregel säger att för varje halvvåg bildas en lob på vardera sidan av tråden.
En helvågsantenn har ju två halvvågor och sådeles får vi två lober på vardera sidan av tråden.
Däremot, om en helvågsantenn matas på mitten, får vi två halvvågor i fas och en något smalare lober erhålles som har en vinst cirka 2,5 dB över en halvvågsantenn.
Som du förstår, allt beror vad du vill att antennen skall göra för dig.
Vad du skall använda en UN/UN 1:6, (50 till 300 ohm förmodar jag?) till förstår jag inte?
Ingen av de uppräknade förslagen uppvisar en impedans på 300 ohm.
Mitt förslag, mittmata 2 x 5 meter med koax eller stege/tuner och se till att få dipolen så högt som möjligt.
Ta en titt i en antennhandbok och lycka till!
73
Bengt
SM6APQ