Antennmast

SM4XIO

Active Member
Hej,
jag har en grundläggande fråga angående master och dess jordning.
Jag skall montera min 18m Vibemast och staga den två gånger ( 8m och 17.5m). Jag har färdiga staglinor för ett stycke stagning (isolerade med två stycken porslinägg).
Min fråga. Måste masten vara isolerat, eller bör den vara det, eller spelar det ingen roll? Har liksom inte helt klart för mig hur jag skall göra.
73 de Axel, SM4XIO
 
Om jag vore du så innan jag göt cementen så ta kontakt med vägförvaltningen, tekniska kontoret på din kommun eller liknande å kolla med dom om dom har någon gammal skrotad vägskylt som någon har kört på. Typ 1x2 meter i storlek eller gärna större.
Lägg den i botten och löd fast en rejält tjock kabel som du efter ha fått dit masten löder fast i den samma.
Då går eventuell blixt rätt ned i backen utan att ge lika stor risk att förstöra din utrustning i shacket eller skapa åskbollar i källaren ifall du skulle glömt dra ur koaxen.

73 Magnus
 
Hej Magnus,
Jag måste ställa masten på berg! Om stagfästen blir berg eller annat vet jag inte än.
73 de Axel, SM4XIO
 
ojdå!
Kom på att jag inte riktigt svarade på din fråga.
Jag skulle inte isolera stagen. Porslin är mycket porösare än vajjer.
Alltså vid häftig vind kan isolatorerna gå sönder å då har du ingen stagning.
Förstod först inte varför du behövde staga en 18m mast, speciellt inte på 2 höjder men med berg är det nog annorlnda.
lycka till.
73 Magnus
 
Det är klart du ska isolera masten, är den 18m kan du använda den som vertikal på ex 160m utan problem. Att använda porslinsisolatorer är något som de flesta gör. Man måste bara se till att dom är i rätt dimension samt att man monterar dom på rätt sätt. Skulle mot förmodan isolatorn pajja, vilket är ytterst liten sannolikhet och du har monterat isolatorn rätt sitter fortfarande wiren kvar eftersom wirarnas "öglor" löper i varann.

Sedan kan du oxo använda sk plastwire. Den är minst lika hållbar som metallwire men i någon form av platsmaterial. Många använder detta på sina master.

73 de Teemu WKA
 
Back
Top