Antennomkopplare

SA4LGZ

Patrik
Jag håller på att planera för ett eventuellt projekt med en hemmabyggd antennomkopplare för HF.
Min tanke var att ha en omkopplarbox med fjärrstyrning nära mina antenner. Jag vill kunna växla mellan två antenner (en markmonterad jordplansvertikal och en stegmatad dipolantenn). I tillägg till detta vill jag även kunna koppla i och ur en automatisk antennavstämningsenhet. Jag har skissat lite och gjort en ritning som jag hoppas kan fungera.
Vad tror ni om detta, kommer jag få problem? Borde jag också koppla skärmen genom reläerna?
 

Attachments

  • Acrobat_2020-05-14_17-29-07.png
    Acrobat_2020-05-14_17-29-07.png
    25,2 KB · Views: 38
Jag ser att du kan välja att köra båda antennerna genom ATU'n om du vill.
Varför skulle du vilja köra din stegmatade dipol utan tuner men med koax fram till reläboxen?
Att koppla skärmen genom ett relä är onödigt. Det gör man inte i någon antennväxel som jag har sett.
Hur ska du styra det hela?

Jag har planerat en liknande koppling men kommer aldrig till skott:)
Just nu har jag kopplat ihop flera lösa reläer och blandat både koaxreläer och vanliga.
Det finns ju antennomkopplare att köpa men dom är dyra.
 
Ja precis, anledningen är att både vertikalen och (den planerade) dipolen (en ZS6BKW / G5RV) är resonant på ett antal frekvensband och då behövs avstämningsenheten troligen inte. Så det är därför jag skulle vilja ha möjligheten att koppla in och ur den vid behov.
Jag har dragit en signalkabel med 8 ledare (Cat5e) som jag kan styra reläerna med, i andra ändan har jag ett interfacekort till en Raspberry Pi som jag kan kontrollera det hela med.
 
Jag har dragit en signalkabel med 8 ledare (Cat5e) som jag kan styra reläerna med, i andra ändan har jag ett interfacekort till en Raspberry Pi som jag kan kontrollera det hela med.
Så bra! då återstår bara en vattentät låda om antennväxeln ska överleva utomhus.

Med ett tillägg av endast ett relä kan du få en AUX ingång.
Kanske något att tänka på för framtida experiment.
 
Last edited:
Tack för den idén!
Jag ska försöka klura lite mer på detta. Om/när jag får det byggt kanske jag kan posta några bilder på det hela.
 
Med hjälp av 2 dioder och två kondensatorer så kan man manövrera 2 reläer med samna ledning. Antingen genom att använda växelström och använda positiva respektive negativa halvperioderna till respektive relä, man halvågslikriktar helt enkelt. Alternativt kan man använda sig av + och - spänning om det finns tillgängligt.

Ska verkligen en låda med elektronik var helt tät? Har hört att det är bättre med lite vädringshål i botten.
 
Ska verkligen en låda med elektronik var helt tät? Har hört att det är bättre med lite vädringshål i botten.
Nej inte helt tät men regntät.
Jag tror på användandet av en Goretex plugg som andas.
På Allgon hade vi det på alla utomhusutrustningar.
 
@SM0KBW ja det är en bra idé! Fast i mitt fall så har jag ett USB-reläkort i "datoränden" som jag ska styra det hela med och dessutom tillgång till ett antal signaltrådar så tror inte jag behöver ha mer än vanlig enkel DC.
Lådan jag tänkt sätta det i är faktiskt avstämningsenheten själv (LDG RT-100), det finns en del extra utrymme i den som jag kan utnyttja.
Här är en uppdaterad ritning ifall det är någon som finner det intressant. Jag är inte så väldigt erfaren på varken radio eller elektronik, men det är väl därför jag håller på (för att lära mig!).
 

Attachments

  • antennswitch.png
    antennswitch.png
    42,8 KB · Views: 38
Back
Top