Antennpark i Scweiz

SA6APZ

Well-Known Member
DSC01242.jpg

Hej!
Hittade dessa imponerande antenner i närheten av Bern i Schweiz. De närmsta byarna heter Ersigen och Kirchberg. Tillhör förmodligen HB9BF Herzlich Willkommen bei HB9BF

Men för att ha tillgång till en sådan omfattande antennpark verkar man vara ovanligt inaktiv. Googling på HB9BF ger inte så många träffar som man skulle kunna förvänta. Någon som vet mer?

SA6APZ

PS. Lyckades stava fel till Schweiz i rubriken. Kan man ändra den?
 
Hej

Det där är väl en remote station som man kan köpa in sig på och köra på distans över Internet om jag inte minns helt fel.


Örjan 7PXS
 
HB9BF, "Verein Radioamateure Botschaftsfunk" satte mig på spåret.
Detta är resterna av den "schweiziska marinens" stora centrala radiostation.
Även den schweiziska regeringen har dragit ner på användningen av HF för rutinmässig internationell kommunikation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
HB9BF, "Verein Radioamateure Botschaftsfunk" satte mig på spåret.
Detta är resterna av den "schweiziska marinens" stora centrala radiostation.
Även den schweiziska regeringen har dragit ner på användningen av HF för rutinmässig internationell kommunikation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Schweiziska marinen, kan väl ändå inte vara någon betydande post i deras försvarsbudget?
Måste väl vara i samma storleksordning som Jamaica har för fjälljägare ;)
 
Den avbildade anläggningen har använts av schweiziska UD.

"Schweiziska marinen" är däremot ett branschinternt skämt.
Ofta köptes stora mängder HF-radiomateriel av organisationer som inte ville skylta med
vad de gjorde, eller med att de överhuvudtaget existerade officiellt.

Vi som jobbar inom HF-radioverksamheter brukade då referera till dessa som
"Swiss Navy", eftersom den schweiziska utrikesförvaltningen, som en gång i tiden
varit stora kunder hos bl.a. SRT och Harris,
var ganska hemlighetsfull och förde en mycket låg profil utåt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Under mina år till sjöss hörde jag ofta Bern Radio Osäker på just "Bern", men Schweiz var det under alla omständigheter. De förmedlade telefonsamtal på kortvåg till/från fartyg i oceanfart. Jag funderade ofta på huruvida Schweiz ö h t hade någon handelsflotta, men de kopplade ofta upp samtal från fartyg av alla möjliga nationaliteter. Själv nyttjade jag aldrig deras tjänster, varken under svensk eller liberiansk flagg.
Kan detta också vara en förklaring till antennparken som inleder tråden ?

Sparky
 
Under mina år till sjöss hörde jag ofta Bern Radio Osäker på just "Bern", men Schweiz var det under alla omständigheter. De förmedlade telefonsamtal på kortvåg till/från fartyg i oceanfart. Jag funderade ofta på huruvida Schweiz ö h t hade någon handelsflotta, men de kopplade ofta upp samtal från fartyg av alla möjliga nationaliteter. Själv nyttjade jag aldrig deras tjänster, varken under svensk eller liberiansk flagg.
Kan detta också vara en förklaring till antennparken som inleder tråden ?

Sparky

Bern Radio/HEB hade mottagarstationen i Riedern strax söder om Bern och sändarna i Prangins ungefär 30 km
norr on Geneve. Jag har besökt båda platserna i slutet av 80-talet.

Det fanns en stor handelsflotta under schweizisk flagg, och en hel gata med rederikontor fanns i Geneves centrum ända fram till 90-talets mitt.

HEB drevs av ett dotterbolag till PTT som hette Radio-Schweiz AG, och samma bolag drev också BERNA Radio som höll på med flygradiotrafik åt bl.a. Swissair. Både HEB och Berna Radio låg på var sitt våningsplan i samma kontorshus i Berns centrum vid Laupenstrasse.

Berna var den argaste konkurrenten för Stockholm Radio/SDJ under 80- och 90-talen, och en icke föraktlig del av omvärldsbevakningen hos SDJ ägnades åt att bevaka vad Berna hade för sig när det gällde kundvärvning och marknadsföring. Sedan Swissair konkursat och flera av "mellanösternbolagen" bytt till Stockholm Radio
minskade Bernas verksamhet alltmer och slutligen inställde man operationerna i början av 2000-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Hoppsan ! Där ser man. Tack för denna intressanta info SM5AOM
Jag drar slutsatsen att anläggningen på bilden inte hade något att göra med fartygstrafiken jag avlyssnade som gnist alltså. Antennparken ser faktiskt inte ut som en "kustradiostations" heller, vid närmare eftertanke. Inga romber, Lazy H, Franklin-gardiner....

Har "List of Coast Stations" anno 1969 någonstans, men orkade inte börja rota efter den. Annars hade jag ju kunnat kolla upp min egen fråga ang Schweiz's eventuella maritima verksamhet :)

TNX es BCNU !

Sparky
 
Den avbildade anläggningen har använts av schweiziska UD.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för info! Stora antennanläggningar väcker alltid min nyfikenhet.
Men hur är det i dagsläget? Någon nämnde något om remotekörning...
 
Vad jag förstår så disponeras anläggningen idag av en radioklubb
HB9BF, "Verein Radioamateure Botschaftsfunk" som består av
anställda och tidigare anställda i Schweiz utrikesförvaltning.

Har sett frågan diskuterad om denna station skulle användas till remotekörning,
men inget specifikt.
 
Schweiziska marinen, kan väl ändå inte vara någon betydande post i deras försvarsbudget?
Måste väl vara i samma storleksordning som Jamaica har för fjälljägare ;)

Jag fick faktiskt se Schweiziska flottan öva med sin enda båt när jag var nere och badade vid Bodensee en gång :)
 
Back
Top