Antennproblem TH11

SM0NCS

Well-Known Member
Hej,
Jag har ett problem med min TH11 som sitter uppe i min mast ca 30 meter upp i luften.
Problemet har mer eller mindre varit från början (10 år) men eftersom jag inte kunnat köra radio under dessa år har jag inte försökt åtgärda det.

Nu till själva problembilden.
SWR ok på 20 meter - går bra ösa på lite effekt där. Men min tuner visar att SWR då och då hoppar upp för någon ms.

SWR ok på 15 meter men så fort jag slår på högre effekt så sticker SWR upp öändligt och stannar kvar så. Impedansmätning visar att det inte finns någon resonansfrekvens alls - oändlig impedans på samtliga frekvenser.

Sedan kan det gå några timmar eller dag och så plötsligt fungerar antennen igen. Men felet återskapas genom att dra på effekt på 15 meter.

Jag har bytt kabeln upp till antennen - men det återstår en kabel som går från balunen där jag kopplar på den antenn kabel som går ner i schacket.

Nästa steg är naturligtvis att byta ut den kabeln som nu sitter ansluten i balunen och istället ansluta direkt in i balunen för att se om felet sitter i den delen. Jag har dock bytt kontakten i den ändan som jag når (alltså ej den som är ansluten i baluen) - den såg helt ok ut.

Jag har kontrollerat att de spolar som finns är rätt vända et c.

Jag måste nu bygga någon form av plattform som jag fäster i masten för att kunna nå ut till min balun när jag hänger mig ut i säkerhetslinan återstår ca 10 cm - så om jag vore 15 cm längre hade det nog gått :)

Två frågor till er som kan sånt här.

1. Några ideer vad som kan vara fel förutom det som jag måste testa, nämligen kabeln som återstår. ?

2. Någon som har sett konstruktioner, plattform eller liknande som man kan anpassa till min mast. Masten är en Cue dee. Vet att Rohn har plattformar men deras master ser väldigt olika ut mot Cue dee.

All input mottages tacksamt.

73's de Tore
 
1. Några ideer vad som kan vara fel förutom det som jag måste testa, nämligen kabeln som återstår. ?

med tanke på VSWR vid hög effekt, skulle gissa på:
- en lös/korroderad skruvanslutningi matning
- balun/anpassningsnätet trasigt/lösa anslustningar
- en kolkanal i isoleringen i en blixtskadad koax


Kollade snabbt i manualen "Troubleshooting TH-11DX:"

High VSWR with high power, low VSWR with low power.
• Balun damaged or defective.
• Coax cable damaged by lightning

Intermittent high VSWR not dependent on weather or power level or direction of beam or band selection.
• Loose connection on feed system, matching system or transmission line.


http://www.thiecom.de/ftp/hygain/th-11dx.pdf
 
Hej,
Tack för svar,
Jo jag har kollat den felsökningen också.
Att Åska skulle orsakat problemet är långsökt eftersom jag som sagt hade problemet från första dagen den satt uppe i masten.
Jag har kontrollerat anslutningarna ut på elementen och alla de ser bra ut även om jag förstås inte når dem för att kunna skruva på dem.
Förhoppningsvis är det en klantig lödning/anslutning på kontakten som sitter ansluten i balunen. Men den andra änden såg så jäkla seriös ut så såg inte ut som att jag hade slarvat.

Vi får se när jag kommer åt kontakten och kan byta den. Lutar väl åt att man får bygga ihop en plattform själv

Typ en sån här borde räcka för mig.
Omdirigeringsmeddelande

73 de Tore
 
vilken balun är det ?
den gamla är BN86 med lackerad Cu tråd på en ferritstav , känslig för SWR och då blir det lätt överslag mellan lindingarna.

om det t.ex finns en fel i antennen på ett band som orsakat hög VSWR på ett band så kan balunen fått sig en känga, dvs. vid effekt så blir det fel även vid band i antennen med acceptable VSWR

DO NOT use this balun with any type of antenna tuner or match box when the VSWR (before matching) is greater than 3:1. If the VSWR is below 3:1, a match box can be used as long as the power levels are kept below the limits shown in the Specifications. When these power and VSWR limits are exceeded, the extremely high standing wave voltage present at the feedpoint causes the breakdown voltage of the balun to be exceeded.

For higher power and higher VSWR, use the HyGain BN-4000 current-type alun rated at 2000 watts ave., 4000 watts PEP


http://www.hy-gain.com/pdffiles/BN-86.pdf

eller den nya BN4000 som tål lite mer....
 
Hej igen,
Den påminner om BN86 balunen men ser inte helt ut så - den har en spole sitter också där.
Jag har hela tiden trott att felet legat i balunen men alla förståsigpåare har sagt att nej det kan inte vara balunen....
 
För din egen säkerhet och som en försäkring använd gärna krokar av den sort som används i lyftredskap, t ex lastkrok med gaffel/spärr och liknande. Tumma inte på säkerheten! (och du har väl klättersele m.m. ?)
 
Vart får man tag på sådana ?
De enda jag fått tag på känns lite väl tunna
Jo jag har sele som jag iofs måste förlänga på någon sätt men tänkte sätta en "strapp" runt masten som jag drar selen runt.
 
Hej alla som eventuellt är intresserade.
Idag satte jag upp min egenhändigt byggda plattform.
Vinshade upp den i masten samtidigt som jag klättrade och hjälpte den förbi stagen.

Jag monterade bort kabelsnutten och nu när jag mäter på den visar den kortslutning om jag vickar på kontakten i vissa lägen. Vilket betyder att med allra största sannolikhet så är det kabeln.

Jag hade ju så jävla tur när jag var därupp på nästan 30 meter att jag tappade ner den kabeln jag skulle ansluta istället så fick klättra ner igen och nu orkar jag inte upp igen - blev helt slut av hela den första processen.

Återkommer när jag orkat mig upp igen.
73's de Tore
 
var det balunändan eller den omkontakterade som hade kortis ?
idag är det lite varmt att klättra i master ;)
 
mast1.jpg
var det balunändan eller den omkontakterade som hade kortis ?
idag är det lite varmt att klättra i master ;)

Det var i balun ändan - men det är inte kortis hela tiden utan blir kortis när man vickar på kontakten - kan få det att bli konstant kortis också i och för sig. Så måste vara någon tråd som ligger nära.
Ja det var varmt men helt vindstilla så på så sätt var det perfekt.

Min konstruktion sitter kvar högst upp i masten så skall klättra upp igen så fort mina armar orkar.

En annan fråga till dig som kan sånt här .är det läge att installera en strömbalun där uppe eller är det kaka på kaka ?
Har lite störningar på XYL:s studio när jag drar på effekt som jag gärna skulle vilja ha bort.
73's de Tore
 
Last edited:
Ser ut som en bra platform,
perfekt för storken att bygga bo på ;)

th11 har väl 50ohms matning och det som sitter där är väl en 1:1 strömbalun (bn4000d ?) i princip en koaxsnutt med en massa ferriter på, och ingjuten i den där plastlådan. Så frågan är om det är rf-pickup från andra kablar eller på koaxen efter balunen.
 
tornarbete.jpg

Kabel påkopplad och det ser ut att fungera - har inte dragit på full effekt än men SWR är lägre än jag någonsin haft.

Så förmodar att detta är slutet på denna tråd...

Bifogar en bild på mig uppe i masten.

73's de Tore
 
Back
Top