Antennrotorlager

SM0UAN

Well-Known Member
Jag fick för en tid sedan tag i en Cornell-Dubilier antennrotor AR-22. Efter lite mekande funkar den som avsett, men det fattas en kula i lagerkransen. Nu funkar det säkert väl nog ändå, med lättare last, men jag undrar trots det om någon kan tänkas ha en sån reservdel liggande, eller kan tipsa om var man kan börja leta. Det är till synes en rätt gammal pjäs.
 
I Ham-rotorerna används 9 mm så det kan vara samma i AR-22. Hör med en maskinfirma som kan ha en.
 
Ja det kan finnas sådana kulor att köpa hos maskinfirmor, de som har kullager etc.
Men det är vanligt att det "fattas" en kula i lagret.
Beror lite på hur stort lagret är, men exvis en rotor med diamtern 100 - 150 mm och kulor på 7 - 10 mm så brukar det finnas en glipa bland kulorna.

SM4FPD
 
OK, bra tips! Den här rotorn har en rätt stor lagerkrans med 6 positioner och i en av dem fattas en kula. Jag ska mäta diametern och fråga runt lite!
 
Rotera i Täby har också kullager. Har köpt mycket där.
Om dom har lösa kulor vet jag inte men ett billigt lager med 9mm kulor kan dom säkert skramla fram.
Sen är det bara att ta fram vinkelslipen :D
 
Tack! för alla bra förslag. Mäta befintliga kulor och kolla de föreslagna leverantörerna lär bli kommande arbetsgång.
 
Jag har några sådana kulor liggande. Jag renoverade min AR-22 i fjol och lyckades knäcka bandet som håller kulorna på plats.
Jag lyckades inte reparera bandet så istället fyllde jag hela lagret med kulor. Rotorn blev lite tyngre och det blev några kulor över.
Kulorna är 3/8" eller 9,525 mm. 9,5 mm fungerar också bra. Jag har en snygg, en halvsnygg och att smärre antal väl begagnade kulor.
 
Last edited:
Det är bara en som fattas, men har du två så tar jag gärna det; då har jag marginal för borttappning... Köper vid rimligt pris!
 
Back
Top