Antennswitchar, en liten fundering..

SA5VOX

Active Member
Det finns en uppsjö av antennswitchar och switchboxar där ute men ofta när jag tittar på scheman till dessa är alla antenner ihopkopplade på ena sidan, jord.
Med olika trådlösningar så innebär ju det att en antenn på ena sidan har en tråd som, beroende på konstruktion, går åt ett håll men en hel hoper av horizontella och rent av vertikala så väl som jordplan som går både hit å dit.
Nog för att signalen kommer gå mestadels den väg där den finner bäst resonans men om man har otur känns det som det kan det bli fel också, och strålmönstret blir fel pga. reflektioner från de gemensamt ihopkopplade delarna av olika antenner.

Vore det inte bättre om man växlade både signal och jord mellan antenner eller finns det någon fördel med konstruktionen som merparten verkar gå efter?o_O
 
Jag har samma fundering... Är också osäker på detta, och jag ska bygga min remote-switch nu i sommar är det tänkt.
Kan tänka mig att det beror lite på om antennerna man har är balanserade eller inte. Om man switchar enpoligt på den obalanserade koax-sidan så borde det gå bra, men om man switchar enpoligt mellan obalanserade och balanserade antenner efter en balun eller utan en balun så tycker jag det verkar rimligt att det borde bli en hel del obalans.
 
Om alla antenner man kopplar till kaoxomkopplaren är perfekta laster, dvs lika 50 Ohms motstånd utan någon som helst obalans eller HF-på skärmen kommer det att funka. Dvs i labbet där man med koaomkopplren växlar mellan konstlast signalgenrator etc.
I verkligheten är det aldrig så, eventuella problem är nog små, jag har aldrig sett något test i ämnet.
Med reläer kan man skapa en koaxomkopplare som skiljer ut både skärm och innerledare.
Med tanke på åska är det nog en fördel att inte sammankoppla allt för många kaxoar ut till anläggningen av antenner runt kåken.

Många koaxomkopplare kortsluter de kaxoaingångar som inte används. Kan vara en fördel, men sker mest på de mer påkostade omkopplarna.
Kan åstadkommas med hembygge och reläer.

Allt beror förstås på hur omfttande antennanläggning man har.

En snörväxel med koaxjackar för resp antenn, och jackar för resp transiver, kan vara bra och är slättbyggd.
Då är det lätt att skifta mellan olika radiostationer, och att ha en antenn till resp radiostation, och en sldd på växeln till labbordet, och en till altanen där sommarstationen kan finnas.

Men som jag ser det bör då alla koaxjackar vara monterade på en isolerad skiva.
Genom att ta bort patchsladden skiljer man isär anenne och jord till radioanläggningen helt.
Trevligt hembygge!


SM4FPD
 
Låter som om det bästa är att bryta både och mao. .
Funderar på då om de bortkopplade antennerna bör kopplas mot jord med ett motstånd på.. 100 k ohm? Ifall de drar till sig statiska laddningar.
Kan ju bli otrevliga överraskningar om man slår över till en laddad antenn och zappar radion. :eek:

Ska försöka begränsa koaxhärvan ut ur väggen tänkte jag och göra ett plåtskåp med en reläväxel i utanför huset istället. ;)
 
Back
Top