Antennträd

Eltore

Well-Known Member
Någon som har erfarenhet av eller aningen av en aning om hur mycket en antenn ( t ex en beam för 2-m ) påverkas om den placeras i en saftig björks grenverk.
Har demonterat mitt kära Wersatower med flera antenner och efter att ha fått abstinensbesvär har jag börjat kolla på ett STORT träd i tomtgränsen.
Solceller har installerats och masten skuggade.
73 de Tore
 
Ingen som har provat att placera antenner som döljes i träd eller buskar ??
Mvh / Tore
 
Om jag får våga mig på en gissning så är det inte bra om något av grenverket ligger mot antennen. I övrigt så brukar man väl säga att antenner bör sitta minst en halv våglängd från jord eller närmaste artificiella jord för att inte störas något nämnvärt så det kanske är något att utgå ifrån när det gäller stammen eller riktigt grova grenar om trädet innehåller mycket vatten som på våren. Tunnare grenverk tror jag inte stör något nämnvärt om det inte är jättenära eller ligger emot. Det har nog betydelse på vilken sida om antennen trädet finns, framför, bakom, eller vid sidan om antennen, Som sagt en gissning då jag inte haft antenner monterade i träd.
 
Jag skulle vara rädd att grenar på tid och längd knäcker elementen, särskilt när det blåser.

SM5OCI Per
 
Tack för inläggen !
Jo, det finns en del teorier om detta. Torrt trä har ju ingen inverkan men vad händer när det är saftigt. Björksav lär va nyttigt i andra sammanhang. Tänker avverka en del grenar i toppen för att minska trädets rörelser.
Sen får jag väl jämföra mot fyren OZ7IGY med antennplaceringar i trädkronan och utanför på samma höjd.
En fransk skruv i toppen och en vid roten och mäta resistansen. Kan bli spännande.

SM6DIQ
 
Troligen är det stor skillnad på antenntyp, och använd frekvens. Om man exempelvis sätter upp nån form av bom med en dipol för 2m, så skulle man ju kunna tänka att stammen kan utgöra endera direktor eller reflektor, om träet är ledande till nån grad. Då lär avståndet mellan antenn och stam (eller annan träddel) ha betydelse. Detta under antagande att man har radiatorn i samma plan som trädet... dvs vertikalt, typ. Är trädet vinkelrätt mot polariseringsplanet tror jag det går att bortse ifrån. Obs! tror...

Pratar vi om vertikalantenn för HF, så blir det mer komplext. Ett delvis ledande föremål som sitter nära själva antennen kommer säkert att påverka nånting. Impedansen säkerligen. Strålningsloberna troligen. Verkningsgraden sannolikt (trädet kanske värms upp av stulen energi). I de fall jag tvingats överväga frågan (antennplacering för grönradioföretagets övningar), brukar mantrat vara att undvika träd, annat än som stöd för högantennmasten. När man hanterar träd och HF är det ju mest fråga om att träd utgör den höga förankringspunkten på en TFD eller annan modell som ska upp en bit från marken, men antenn nära stammen brukar man vilja undvika.

Björksav kan omvandlas till olika välsmakande drycker, mer eller mindre nyttiga.
 
Ok Rickard. Intressanta synpunkter. Några nackdelar måste det vara eftersom denna lösning mig veterligen inte publiceras.
Ska bli intressant att jämföra. Gäller 2m och 6m med ant någon meter ut från stammen.

73 de Tore
 
Back
Top