Antenntransformator på Tradera

Efter att tagit på mig glasögonen och tittat noga på märkskylten
så finner jag att lådan i fråga nog är anpassningstransformatorn till tråd-discone antennen
vilken tillhörde Ra630. Har för mig att den hade frekvensområdet 4 - 18 MHz.

Denna antenn var nog ganska ovanlig, kan inte påminna mig att jag någonsin sett en sådan upprättad.

Det kanske finns något signalbefäl som läser detta som kan berätta mera.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tycker det ser ut som en Guanella balun med förlängningsspole?
Men jag vara bara kock åt signalisterna ;)

mvh
Bengt / KBW
 
... lådan i fråga nog är anpassningstransformatorn till tråd-discone antennen vilken tillhörde Ra630. Har för mig att den hade frekvensområdet 4 - 18 MHz.

På 15 månader varav många på RA630 (201.MiloSbBat) såg jag aldrig till någon tråd-discone. Inte heller hörde.

Fanns några 630-förband för marinens kustradio? Vi ersatte i.a.f. krastn Ångradion på en kfö.
 
M-numret som finns på lådans märkskylt passar in på just den anpassningstransformatorn, och
den ska ha ingått i en annan enhet vilken hade tillverkarbeteckningen "Skivkonantenn Allgon SK418", och som var en komponent i Ra630.

Det kan vara så att detta var något som aldrig kom till användning "i fält", men jag har ett minne i samband att jag höll på med ev. återanvändning av Ra630 i FGR90 av att Allgon tillverkat ett mindre antal av denna.

Veterligen gjorde man bara något enstaka rörligt system med Ra630-teknik för att kunna komplettera eller ersätta marinens kustradio. Detta byggdes just för ÅngRa och finns diskuterat på sidorna 108-9 i Arne Ahlströms verk "Svenska Marina Kustradiostationer".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för lästipset Karl-Arne.
Står det när ÅngRa-ersättningen/kompletteringen planerades/designades/testades?

Förresten, var får man tag i den boken?
Eller kan ett par sidor (108-109) scannas?
 
Back
Top