Antennvinkel på dipol

SM6GZL

Active Member
Hur liten får vinkeln V vara i horisontalplanet, innan man påverkar dipolens egenskaper? På vilket sätt påverkas dipolen?
Att man tillverkar inverted V är känt, men är vinkeln mer kritisk i horisontalplanet?


de SM6GZL(Leif
 

Attachments

  • Antennvinkel.png
    Antennvinkel.png
    3,1 KB · Views: 486
Vet ej hur liten vinkeln får vara innan antennens egenskaper påverkas, men vinklar mellan 180 grader (=vanlig rak dipol) och 90 grader i horisontalplanet har nästan noll i skillnad vad det gäller lober och "takeoff" vinkel. Däremot behöver en 90 graders dipol vara ca 2% längre för att komma i resonans. För mer info se: http://www.cebik.com/gup/gup37.html
 
Last edited:
Ok, då spelar det inte så stor roll om vinkeln understiger 180 grader några tiotals grader. Funderar nämligen på att hänga upp en dylik antenn, men yttre fästpunkterna ligger inte i rak linje med matningspunkten ...

Det får väl bli "try and error" med väl tilltagen längd !


de SM6GZL/Leif
 
Det finns någon skola som säger att en inverted Vee inte skall ha mindre vinkel än 100 grader.
Så det finns god marginal.
Men du talar om en inverterad inverterad V-antenn, dvs nedhänget på en vanlig dipol.

Men ändå i vissa fall är det roligare att få upp en antenn överhuvudtaget, än att den blir exakt som vetenskapen säger.
Du lär kunna köra radio i alla fall.
de
Roy
SM4FotPeDahl
 
Nej, han pratar om horisontalplanet. En dipol vinklad i vertikalplanet (inverterat V t.ex.) ger inte samma resultat.
 
Last edited:
OK jag läste fel.
Själv körde jag liggande V med en W3DZZ som min första antenn. Körde 3510 kHz kristallstyrt med två transistoer, 1 W, och det giock fint.
Vinkeln kommer jag inte ihåg men kanske 50 - 70 grader. Dvs en ganska spetsig liggande vinkel.
Hellre en antenn och köra radio under de förhållanden man har än ingen alls.
Eller låt inga naturlaga hindra

Annars får man väl köra den i ELNEC
De
Roy
 
Back
Top