Antilop / Korvradio / Butiksradio

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Visst fanns det en tråd om såna här på forumet?

Jag har sökt men ej funnit.

Är det någon som vet något om dessa reliker så vore jag tacksam att få ta del av allt ni vet, även ombyggnadsinstruktionen för att använda den som mottagare för 2m, inscannad eller kopierad är av intresse.
(nej, jag ska inte bygga om en Antilop till en dålig tvåmetersmottagare och köpa kristall för hiskeliga pengar, bara av kuriost intresse)

En sökning i gamla QTC ger svar, vet att jag sett men vilken nr/år minns jag inte. Det var nog ganska många som hamnade hos radioamatörer så det dyker säkert upp ett svar. Jag minns i alla fall att antennerna satt kvar länge på diverse affärstak. Radion var väl en rörbestyckad historia i en trälåda? Säkert finns det fler som blir nostalgiska så lägg ut dokumentationen på BAMA, EBAMAN eller något annat ställe.

Se där så jäkla snabbt man får hjälp ibland!

Först länken fungerade tyvärr inte för mig.

Jag har en ombyggd Antilop som jag kör med extern VFO.
Den har dessutom fått en rörbestyckad brusspärr.
Har även en extern kristalloscillator för en på den tiden lämplig frekvens för RTTY.

..........och visst har jag också alla schemorna och beskrivningen från Svebry.

Sålde den till en ivrig lyssnaramatör för väldigt många år sedan.
Han hörde av sig för många år sedan och jag fick den tillbaka :)

/Micke

Jag har en ombyggd Antilop som jag kör med extern VFO.
Den har dessutom fått en rörbestyckad brusspärr.
Har även en extern kristalloscillator för en på den tiden lämplig frekvens för RTTY.

..........och visst har jag också alla schemorna och beskrivningen från Svebry.

Sålde den till en ivrig lyssnaramatör för väldigt många år sedan.
Han hörde av sig för många år sedan och jag fick den tillbaka :)

/Micke

Ahh, du har inte dom papperen i digital form?

Jag är redo att skicka lite bilder ang Antilop butiksradio.

Antilop1_s.jpg

Måste nog gå ner i källaren och ta mig en titt
Tänkte bygga om den för en tid sedan då jag kände lite AM nostalgi i hjärtat.:)

/Micke

Det är precis såna där informationsblad som är så kul att hitta, jag har skickat min mailadress i PM till dig

Synd att bilderna blir så små nuförtiden.

Varför kan vi inte få tillbaka bildfunktionen som den var tidigare, detta är ju jättetråkigt.

/Micke

Ahh, tack för den fungerande RigPix länken!

Nu skulle man bara ha fått tag på en sädare också så man kunde sända "Holmlunds korv, bastuträsk, 6:- kilot" till sin mottagare också :P

Vilket år lades det här fantastiska systemet ner?
Surplus price 1972 antyder ju att dom ganska snart blev omoderna om dom började användas på 60talet.

Last edited:
Åsså Micke de va FM den tar emot. ;-)
73 Göran
ps som hade en sådan plåtlåda att lyssna på den lokala repeatern med.

Jo men visst, FM är det.
Jag skrev att jag tänkte bygga om den, lägga till en AM-detektor alltså.

/Micke

Hur fungerade det här systemet? Sändes det ut någon form av selektivtoner för att aktivera mottagaren, eller var det en frekvens - en abonnent? Sändes det bara korta meddelanden eller körde man nån slags pausmusik också?

SA6APZ

Jag kan tänka mig att varje butikskedja hade sin frekvens eller så fanns det bara Konsum.
Sedan sände man ut priserna vid en viss tidpunkt.

Det finns inget tonselektiv i mottagaren.

/Micke

Ingen brusspärr heller.
Man satt på mottagaren vid ett klockslag då prislistor skulle sändas.
Då fanns bärvåg ute och det var tyst från brus, sen började man tala.
Sen stängdes mottagaren av ....
Det var nog bara Konsum som hade systemet så vitt jag vet.

Att bygga om en FM mottagare till AM, nja, det skulle kräva att de MF-steg som går som limiter byggs om till linjära, för att inte överstyra dessa steg, och få begränsning, krävs AGC i mottagarens första steg. Så det blir ett omfattande ombygge.
Bandbredden är stor, kanske 50 - 100 kHz, gör kanske inget om man skall lyssna en egen frekvens på AM.

Dock är inte MF-limitern så vass , så kanske en del AM ändå hörs.
Men avsikten med FM är just att klippa ner alla AM i mottagaren, som ju ofta är störningar.
En FM mottagare har en stor AM undertryckning inte bara beroende på detektorn.

Jag hade själv en sådan här mottagare, och byggde till en brusspärr, en signalstyrkemätande sådan, men det dög, på den tiden då endast en kanal på 145 MHz FM del var aktiv.
Visst är det tyst på alla grannkanaler idag oxo.....

de
SM4FPD

Man får väl ta ut signalen före limitern.....så klart:)

Här ett schema på min squelch.

Antilop_squelch_crop_s.jpg
Antilop_squelch_crop.jpg

Så blir det att ladda upp två filer.
En som visar ett liiiitet schema och en fil som går att läsa (man blir trött på bildfunktionen)

/Micke

Mottagaren var nog ganska blockeringskänslig. Det var radiotystnad påbjuden vid tidpunkten för korvpriserna när man parkerat gröna bussen för nära ett samhälle med en konsumbutik.

/Roland

"Korvradion" kom ur bruk i början/mitten av 70-talet åtminstone i Örebro-trakten.
När den lokala Konsum-butiken lade om sitt tak runt 1973 togs den medfarna dipolantennen ned för att aldrig sättas upp igen.

Jag erinrar mig att det fanns en och annan Antilop ombyggd för 144 MHz i områden där lokala
klubbar hade "morgonsamlingar" eller telegrafikurser på de lokala repeatrarna.

Själva sändarnätet fanns åtminstone fysiskt kvar till början av 80-talet.
Erinrar mig att minst en av mina kollegor på Televerket Radio Ro Öa var inblandade i avvecklingen.

Det fanns en hel del "hypra prylar" i nätet, några lyckliga radioamatörer kunde få fingrarna på kompletta
PA-steg med 2 st 4CX250B i som var "specade" för 500W kontinuerlig uteffekt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back