Antilop / Korvradio / Butiksradio

Jag har fått hem min Korvradio nu, och nätkontakten saknades, vilket kanske var lika bra, för när jag monterade dit en blev chassiet strömförande, det visade sig att volymkontrollen med av och påslag hade kärvt ihop så pass att någon hade vridit loss potentiometern ur chassiet varpå kabeln hade lossnat i lödningen och istället låg mot plåten.

Efter en stunds mysmekande/lödande och lite olja på axeln så gick den att provköra och fungerade alldelens utmärkt.

En provsändning på frekvensen i en konstlast nära antennen resulterade i en mottagen ton i radion.

Nu väntar jag med spänning på att få höra morgondagens korvpriser utsändas 8.30 enligt dekalen som satt på!

73
 
Undrar om det finns några inspelningar från butiksradio frekvenserna, hade varit skoj att höra hur det lät.
 
Fy vad jobbiga ni är som inte kan sluta snacka korvradio:D
Nu tvingas även jag hämta upp härket från källaren.

Antilop_s.jpg
Min Antilop med VFO för 2m-bandet.
Extra hörlursuttag på fronten och brusspärr längst till höger.

Det luktar varmt och pyser lite ur högtalaren, snacka om fredagsmys;)
....men varför är det så tyst på bandet?

/Micke
 
Undrar om det finns några inspelningar från butiksradio frekvenserna, hade varit skoj att höra hur det lät.

Ja, det skulle ju vara helt fantastiskt kul att få tag på en sån inspelning, fast det betvivlar jag nog att det finns bevarat.

Dels var det nog trådspelare eller rullbandspelare som gällde för inspelning på den tiden (IOFS har jag båda delarna) dels känns det inte som det mest spännande man kunde spela in :D
Någon på som jobbade med utsändningarna kanske vet hur det lät i alla fall?
 
Back
Top