Äntligen är trefassändaren igång

SM4FPD

Well-Known Member
Som många känner till har jag i årtionden labbat med trefassändaren.
Varför detta dog ut var ju då den kräver väldigt noggrann trimning, och är nära nog omöjlig att som analog konstruktion få stabil. Jämför med de första fasade SSB-sändarna.
Med en DSP kan man åstadkomma tre faser med stabil och noggrann fasskillnad, samt dessutom kunna justera fasen steglöst.
Med tre antenner, en driven av varje fas, kan man sedan åstadkomma det nästan "omöjliga".
Jag skall väl nämna att min trefassändare går max upp till 4 MHz men den täcker då två av HF-banden.
Genom att fasa till de tre dipolerna, eller tre vertikalerna kan man blixtsnabbt ändra "beamriktning".
Varje fas går nu att ändra mellan 90 och 200 grader, nominellt är förstås 120 grader per fas.
Den som hänger med inser att man lätt kan korrigera för olika kabellängder till de tre antennerna.
En ny värld har öppnat sig och med endast 3 x 100 W, kan man åstadkomma mer än förr som krävde slutsteg av större typ.
Nå hur låter det då?
Jag kan nämna att ingen av de jag fått rapporter ifrån ger annat än 59 och märker ingen underlighet i utsignalen, varken med Morse eller SSB.
Mer info kommer efter hand, och jag skall nog kunna leverera en lämpad DSP med programvara, till den som vill vara med i leken.
Principen är patenterad men som radioamatör är det inget som hindrar att man för personligt bruk bygger en försöksanläggning, dvs en amatörradiostation.

de
SM4FPD
 
Intressant, FPD! Kanske en ny och större variant av EH-antennen? Återkom gärna nästa första april med mätresultaten!
 
Jag har nu kopplat in 3 faser från elnätet via en nycklad trefas-kontaktor kopplad till 3 st long wire-antenner. Tänkte man kunde ta ett CW-QSO på 50,0 Hz. Hörs dock som om någon ständigt sänder bärvåg på den frekvensen och man undrar vem det kan vara... Någon som ändå vill försöka testa ett QSO? :P
 
Per, du kan ju be 50 Hz leverantören att öka varvtalet på generatorn till 82 Hz så får du nog kontakt. ZEVS, The russian 82 Hz ELF transmitter

En dipol på den frekvensen blir 1829.25 km lång eller motsvarande sträckan Berlin - Moskva. Det går rykten om att man kan använda en ny uppfinning en s k PV-antenn som får plats i fönsterkarmen och med hela 98% verkningsgrad. Två flaskor rödvin sen är det bara att tuta och köra. Kan det vara något att prova?
 
Per, du kan ju be 50 Hz leverantören att öka varvtalet på generatorn till 82 Hz så får du nog kontakt. ZEVS, The russian 82 Hz ELF transmitter

En dipol på den frekvensen blir 1829.25 km lång eller motsvarande sträckan Berlin - Moskva. Det går rykten om att man kan använda en ny uppfinning en s k PV-antenn som får plats i fönsterkarmen och med hela 98% verkningsgrad. Två flaskor rödvin sen är det bara att tuta och köra. Kan det vara något att prova?

Ah! Självklart ska jag ha en sådan antenn! Tänkte inte på det! Går det bra med Faustino I? Jag har bara sådana lik här. Tror jag nog kan skaka fram 6 st (2 till varje fas).
Mvh
Per YES

Edit:
Hade tydligen rensat ut och har bara 2 lik kvar men det finns 4 flaskor till som jag kan dricka upp. Eller kan vinet vara kvar i flaskorna? Mässingsnäten på dem borde vara perfekt! Se bild.
 

Attachments

  • faustino1200.jpg
    faustino1200.jpg
    82,5 KB · Views: 62
Last edited:
Vad händer om man använder två tomma pavor Koskenkorva ? Vilket band går dessa bäst på ?
 
Ah! Självklart ska jag ha en sådan antenn! Tänkte inte på det! Går det bra med Faustino I? Jag har bara sådana lik här. Tror jag nog kan skaka fram 6 st (2 till varje fas).
Mvh
Per YES

Edit:
Hade tydligen rensat ut och har bara 2 lik kvar men det finns 4 flaskor till som jag kan dricka upp. Eller kan vinet vara kvar i flaskorna? Mässingsnäten på dem borde vara perfekt! Se bild.

Jag ser att du har stackat dom i sidled:)
 
Back
Top