Använd elnätet som antenn

Hallberg

Member
I senaste sparköp katalogen som kommer hem i brevlådan har de en "TV-antenn" som består av en dosa som man ansluter till ett vanligt vägguttag varefter alla elledningar i huset används som antenn. Kan ses online på http://www.sparkop.com/ klicka på hemelektronik eller sök på "antenn". Vore intressant att höra någon kunnig person kommentera den här produkten.
 
Hallberg said:
I senaste sparköp katalogen som kommer hem i brevlådan har de en "TV-antenn" som består av en dosa som man ansluter till ett vanligt vägguttag varefter alla elledningar i huset används som antenn. Kan ses online på http://www.sparkop.com/ klicka på hemelektronik eller sök på "antenn". Vore intressant att höra någon kunnig person kommentera den här produkten.


Helt Otroooligt!!!
 
Jag kunde bara inte låta bli.....................
Skickade dem en drös med frågor......... HI HI
Hoppas på snabbt svar eller "mental breakdown" på deras något "amatörmässiga" marknadsavdelning.

73 Magnus

Se nedan:
.............................................................................

Hej!
Såg att ni saluför en apparat som skall anslutas mellan TVns antennuttag och El-uttag (240v).

Jag har några tekniska frågor och kommentarer rörande detta.

Ni skriver:
"Anslut Power Antenna i ett vanligt vägguttag & upplev hur Ditt hus förvandlas till en gigantisk TV-mottagare!"

Så det är huset som blir en TV mottagare????

Ni skriver:
"• Boosteromkopplare för svag eller stark signal"

Det är nån slags förstärkare alltså? Är det en bredbandsförstärkare eller kanalförstärkare?

Bifråga rörande detta:
Om det är en kanalförstärkare (bredbandsförstärkare förstärker inte bara TV signal utan även andra signaler som finns i etern, bland annat, babysitters, amatör radio, komradio, personsökare, mobiltelefoner, nätstörningar osv).
Har ni då olika modeller för olika delar av landet?
Det är ju så att TV sändarna sänder på olika sk "kanaler" runt om i landet.

Ni skriver:
"• Omkopplare för antenn- eller kabelförstärkare"

Måste jag ha ikopplat den vanliga TV-antennen också?

Ni skriver:
"Tack vare den mikroelektroniska forskningen som bedrivits under senare år, har man utvecklat en helt ny antenn som är så avancerad att alla andra antenner faktiskt blivit gammaldags. Den nya antennen heter Power Antenna och är utan tvivel ett måste för alla TV-innehavare med dålig bild."

Hur fungerar det?

Stämmer den här mojängen av alla elkablar för rätt frekvens?

Hur vet den då vilken frekvens man vill titta på genom TVn?

Om den stämmer av, vilket är det bästa SWR förhållandet man får på VHF resp UHF???

Måste man arrangera om elkablarna i huset på nått sätt för att få bästa frambackförhållande?

Om "power antenna" går sönder, riskerar man då att få 240v med 25A in i min TVs antenningång? (Jag har 25 Amperes säkring). Och i så fall, står ni för garantin även på reperation av TV eller inköp av ny TV eftersom felet i "power antenna" har orsakat felet och med största sannolikhet blir det billigare att köpa ny TV än att laga det som eventuellt skulle vara kvar av TVn????

Genererar "power antenna" någon signal som kan störa andra radiotjänster (se exemplen ovan).

Ni skriver:
"Power Antenna är en mycket sofistikerad elektrisk produkt (som en transistorradio) med en enkel funktion. Den använder sig av alla elektriska ledningar i huset eller lägenheten (hundra- eller t o m tusentals meter) som TV-mottagare."

Men förut var det ju huset som agerade TV-mottagare??? Det är alltså FK-kablage i huset och elcentralen?

Använder den grannarnas system också om man bor i hyreshus eller stannar det vid elcentralen?

Ni skriver:
"som TV-mottagare" på flera ställen??????????
Menar ni verkligen inte TV-antenn?
Funderar på om eran marknadsavdelning eller tom er leverantör har blandat ihop saker och ting och det är just därför jag vill ha reda på detaljerna runt det hela så att man inte köper grisen i säcken så att säga.

Ni skriver:
"Det är som att ha en antenn i samma storlek som huset. Tänk dig själv hur effektivt det skulle vara."

Det är också något som förvånar mig, när jag tänker på hur det skulle vara så låter det inte effektivt alls.
En antenn fungerar som bäst när den är rätt avstämd för den frekvens/våglängd den skall fungera på. Så det hela är mycket besynnerligt.

Ni skriver:
"Helt nöjd eller pengarna tillbaka!
Då mottagningsförhållandena kan skifta kraftigt mellan olika platser får Du prova antennen i 14 dagar. Skulle Du inte vara nöjd med bilden – skicka tillbaks antennen inom 14 dagar och Du får Dina pengar tillbaka!"

Betalar ni även tillbaka fraktutlägg för att skicka tillbaka "power antenna" om jag inte skulle vara nöjd?

Om ni inte kan svara på alla frågor så vill jag gärna ha mina frågor vidarebefodrade till den Svenska Generalagenten för denna produkt.

Ser fram emot snabba och konkreta svar på mina frågor.

mvh

Magnus Aronsson
Falköping
 
:) :) :) :)

Den får du inget svar på jag lovar......
Kundtjänst "råkar" tappa bort det nånstans.

Tack för morgonens skratt Magnus!
 
Ser med spänniing fram emot detta....
Om dom slarvar bort det så kommer jag skicka om det, och om det och om det och om det.
Till slut kan det ju bli ett roligt fall för Sverker Olofsson HI HI.

För mig är TV-mottagare en TV helt enkelt. Det är ju då en massiv storbildsTV dom säljer för knappa 200Kr...... Eller????? HI HI
 
Ha ha ha, det var alldeles lysande underhållning, skulle dock bli enormt förvånad om någon besvärar sig med att försöka svara på detta.......kanonbra.........Micke/WPD
 
Ringde till Sparköp idag och frågade varför dom inte svarat.
dom tyckte det var mycket konstigt och jag fick en e-mail adress till hon som har hand om den produkten.
Ska mejla igen när jag kommer hem :)

73 Magnus
 
Haha, jag tänkte faktiskt väcka denna tråden till liv igår. Men teflonminne som man har så glömde jag bort det. Ser med spänning fram emot dina resultat.

73 de Uffe
sm7sek
 
Nepp!
Tänkte vänta 3 veckor sen jag skickade påminnelsen, sen ska jag ringa. Funderar på om man kan spela in samtalet HI HI.

73 Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Nepp!
Tänkte vänta 3 veckor sen jag skickade påminnelsen, sen ska jag ringa. Funderar på om man kan spela in samtalet HI HI.

73 Magnus

Den inspelningen får du gärna MP3a och skicka över till mig sen :)
Kommer absolut att bli en klassiker :cool:

73 de Uffe
sm7sek
 
SM6WET/8S6T said:
Nepp!
Tänkte vänta 3 veckor sen jag skickade påminnelsen, sen ska jag ringa. Funderar på om man kan spela in samtalet HI HI.

73 Magnus

Jag är nyfiken på vad som hände sen...
73
Michel
 
Fick nått humbug svar om att de inte visste så mycket om hur antennen fungerade men att den om man bodde i hyreshus enbart gick på ens eget nät.
Dom erbjöd att man skulle få prova den och om det inte fungerade som man ville så skulle man få lämna tillbaka den på öppet köp plus att de skulle betala frakten.

73 Magnus
 
Hej!
Kul läsning, min slutsats är att så bra grejor får man inte sälja förmånga av, för då tar marknaden slut för nya produkter!

Roland
 
Min erfarenhet är att man får inga svar på bra frågor.
Jag har själv försökt få svar från NIKON med frågor på D200, men inte....
Min fråga där gällde var specifikationen -1 - +2 ; (-1 - +2 m-1) betyder. Jag frågad eoxo hur stor displayen är som man angav till 2,5 tum.

Som att köra höve i vägga som vi säger i Värmland.

Men det finns ju bilantennern som använer bakrutans värmetrådar som antenn, så helt fel är det väl inte....
Elnätet är en långvajer för HF.....

Men till allvaret, jag vet att väldigt många använder elnätet som minst halva HF antennen.
Och tycker det går bra, man får QSO men S-metern står på S8 i bara brus.

Med en långvajer så kan elnätet blir jordplan och då är ju jordplanet aktivt och elnätet.
Med en Dipol som saknar balun och är osymmetrisk samma sak, HF i cahssit, och minst halva antennen är elnätet.

Så att använda elnätet som antenn är inget nytt....tvärt om mycket vanligt.

När man började med kristallmottgare och behövde en lång antenn, ja då blev fas eller nolla en bra långvajer, det hördes stationer.
Elsäkerhetsmässigt lite farligt men den lilla öronsnäckan av plast var ju en bra islolator...för att slippa 220 Volt direkt i örat...
Konstigt att man överlevde de första åren som "radioamatör" (olicensierad) dvs i 13 år åldern.

Att annonsen med elnätet som TV antenn är felaktigt skriven är dock mycket dåligt gjort.
 
SM4FPD said:
Min erfarenhet är att man får inga svar på bra frågor.
Jag har själv försökt få svar från NIKON med frågor på D200, men inte....
Min fråga där gällde var specifikationen -1 - +2 ; (-1 - +2 m-1) betyder. Jag frågad eoxo hur stor displayen är som man angav till 2,5 tum.


Jag misstänker att det handlar om under resp överexponering, helt enkelt det dynamiska ljus omfånget som elektroniken i en digitalkamera klarar att hantera. -1 - +2 oftast är oftast när bilden är i RAW format, annars är det normalt -1 - +1 ..

Storleken anges nog på diagonalen, som en vanlig bildskärm / TV
 
m-1, (m upphöjt till minus ett) är det inverterade värdet av meter och då får man dipotri.
Så om man har en lins med brännvidden 300 mm är det 0,3m-1 i dipotrier.
Dvs den linsen har 3,33 dipotrier.
Eller om du köper ett par läsglasögon med "styrkan 1,5" eetyder styrka dipptrier, och bärnnvidden är då 1/1,5 dvs 0,66 meter
Så långt har jag kommit i tolkandet av D-200 specen.
Men när det tillkommer semikolon, kvoter och paranteser blir det svårtolkat.

Min avsikt var dock bara att påvisa att man inte får svar om man ställer frågor per mejl.

Att man mäter TV med diagonalen kommer ifrån tiden då ett bilröd var runt.
De första oscilloskoprören var runda och man mätte diametern i tum på den tiden då Si enheter bara var på väg.
Inom foto har dock SI enheter varit tidiga, Kodak med 35 mm film var tidigt 1920 tal eller
tidigare.
Varför man idag, år 2007 skall acceptera att man mäter "diamtern" på en platt bildskäm som ju är tillverkad rektangulärt är för mig en gåta.
Jag ville ju bara veta hur stor bildskärmen är, bredd ggr höjd men det får man tydligen inte veta.


För att gå tillbaka till radio.
Slutsteg är ju graderade i meter på bandomkopplaren men PLATE är graderad i MHz.
Men antennnen mäts i fot i de länder där PA görs...
Så man skall ställa in band på 30 och PLATE på 10, eller band på 160 och plate på 1,8.
Band på 17 och plate på 18. Band på 12 och plate på 24....

Livet är enklet.....
 
Back
Top