1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Använd mobilen eller surfplattan som kortvågsmottagare

Discussion in 'Program för amatörradio' started by SM7DOU, Apr 15, 2013.

1. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Nu går det fint igen,synd bara att det inte år fler frekvenser att välja på

/Stig

2. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Hej Igen!
    Nu har det strullat till igen,kan ej öppna pogammet står (canot start in SDR mode,check iternet connection) nu undra jag om det är andra
    som har problem med att öppna,jag kör med en Samsung galaxy.Det är inga fel på mobilen går fint på internet surf,det är kanske utsändningen
    det är fel på,det hör till saken att pogrammet fungerat fint förut
    Stig SM7DYZ

3. SM7SEK

SM7SEK Administrator Staff Member

Hej Stig,

Jag provade precis och det funkade utmärkt.

4. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Tack för svar.Det har kommit tillbaka nu,tror att det var utsändningen som inte klaffa ,

Stig SM7DYZ

5. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Pocket är stängt ,

6. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Pocket är öppet igen, bra jobbat!

7. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Pocket är öppet nu, bra jobbat!

8. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Hej, du får ursäkta en säkert otroligt korkad fråga, men jag är så nyfiken :) Jag gissar att du menar SDR mottagaren borta på SK4KO när du säger "Pocket". Stämmer nämlgen bra med att den legat nere ett tag och nu kommit igång igen. Varför kallar du den Pocket?? /Johan

9. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Pocket rxtx är pogrammet ,men du förstod var jag menar det är huvudsaken,annars heter det SDR motagaren borta på klubben SK4KO och de
    gör et fint arbete med att hålla igång sändaren,jag har mycket glädje av den i min mobil Stor Tack...

Stig SM7DYZ

10. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Ahaa då förstår jag :) Tack Stig! Tänk vad Ham.se är allmänbildande ändå .. Hi Hi
    I övrigt håller jag helt med dig, dom gör ett fantastiskt bra jobb med SDR'en.
    /Johan

11. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Skulle vara kul om man kunde lyssna på telegrafi också på ´SDRèn.

Stig.SM7DYZ

12. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Har sett någonstans att dom planerar en utbyggnad i bandtäckning. Vad jag förstår så är det just CW delarna av banden man vill få med. Kanske dröjer lite, men dom gör ju ett fantastiskt jobb helt idéelt och jag gissar att det kostar en bra slant förutom jobbet att göra det. Egentligen är det fantastiskt det dom gör, fungerar otroligt bra, gratis för alla att använda, ja jag tar av mig hatten och säger Stort Tack!

/Johan

Last edited: Jul 10, 2013
  13. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Jag får inget ljud ifrån mobilen på SDRen,allt fungerar för övrit,inget fel på mobilen.Är det någon annan som har samma fel?

Kan vara utsändningen som är fel?

/Stig

14. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Hos mig, på PC, är det ett enda "hackande" på ljudet och titt som tätt så försvinner det helt. Men som dom skriver på sidan; de flyttar och utför underhåll, så det är bara att avvakta tills de får ordning på prylarna igen. Såg att de lagt in ett fönster till, nu med CW täckning på 80m, kul!

73 / Johan

15. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Jag fick reda på hur saken låg till med SDRen, den befinnas i ett annat qth med dålig internet uppkoppling därav hackandet på ljudet,
    han som har hand om det befinner sig i USA, kommer hem i mitten på augusti,så det kan bta lite tid att få igång motagaren,de har
    även cw på 20meter,den skall komma i en annan version så vi får se i augusti.

Stig SM7DYZ

16. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Suveränt bra med den infon Stig! då vet vi och behöver inte fundera mer på det. Det där löser dom på sitt sedvanligt galanta sätt längre fram. Dom skulle banne mig ha en förtjänstmedalj för väl utfört arbete. Jag tycker den är helt suverän att ha som "konditionsmätare" ... här står den och rullar på en skärm och när det blir lite spår på skärmen så är det dags att gå Qrv ;)

73 de Johan

17. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Det blev inget med SDRen allt fungerar men inget ljud ,synd fint pogram.

18. SA3BYC

SA3BYC Well-Known Member

Om du menar Mora Stig så har jag hört på den osäkra ryktesvägen att det fortfarande är så att grejerna står på tillfälligt Qth. Internet förbindelsen där "orkar" inte riktigt med all audioströmning därav att ljudet inte kommer fram. Har själv tittat in lite då och då och när det inte är så många besökare så fungerar det lite till o från även med ljudet.

Kul i alla fall att se att man fått till funktionen med utökat frekvensområde och att all funktionalitet verkar vara där. Du skall se att när de väl får flyttat mottageriet till ett bra Qth med bra Internetlina så kommer det att bli riktigt bra igen.

73 de Johan / SA3BYC

19. SM7DYZ

SM7DYZ Well-Known Member

Jag provar ett annat kul program ,Hamsphere med min mobiltelefon,fungerar mycket bra går bättre än D-star.
    Jag tycker ni skall prova ,ni kan tala med amatörer jorden runt på er mobiltelefon bra när det är dåliga conds

Stig SM7DYZ

20. SM0KBW

SM0KBW Well-Known Member

Glöm inte det "klassiska" Echolink, finns för både Android och Iphone.

Du kan både köra direkt kontakt alá Skype men även öppna länkar/repeatrar när och fjärran
    för att köra "remote".

Share This Page