Använd mobilen eller surfplattan som kortvågsmottagare

Power on knappen ska tryckas in låång tid för att starta mottagningen


Lite felvisande att säga att Android inte kan Java - då det är det gängse språket att programmera Android appar i :)

Saken är att de använder en avikande JVM, den beryktade Dalvik i stället för Oracles standard JVM. Därför fungerar det inte att köra webbinterfacet som vanligt.
 
Messerschmittar

Java för Android http://www.java.com/sv/download/faq/java_mobile.xml

Citat:
"Vissa handdatorer (Blackberry, Palm), surfplattpor (iPad, Android), smarttelefoner (iPhone, Android), spelkonsoler (Nintendo Wii), MP3/MP4-spelare (iPod) och andra mobila enheter för privatbruk hanterar inte Java plugin."

Dvs samma Java-applikation som fungerar i en PC gör det INTE i en Androidbaserad telefon eller surfplatta.
 
Last edited:
Lyssning via nätet kräver att man har tillgång till programapplikationen Java och Java är det svårt att få in i en surfplatta eller mobiltelefon som använder operativsystemet Android.

SM0DOU Gunnar

Så här skrev du och det är fel! Man ska nog ta reda på fakta innan man skriver om man inte tål att bli rättad!

Det egentliga inlägget var att det åtminstone på min Samsung Galaxy s3 mini, krävdes att man tryckte en avsevärd lång tid på "on" knappen, så lång så jag först trodde att appen inte fungerade. Detta kanske även händer andra, därför skrev jag den varningen.
 
Last edited:
Hej!

I ett forum, som ham.se, som har en påtaglig teknikprofil så uppskattar jag om någon "petar" in lite korrekta fakta.
Både DOU och KBW skall ha tack för sina insatser.
 
Instämmer med SM6OID. Jag tackar SM7DOU för tipset om den fina appen, samt ett tack till SM0KBW för de kompletterande kommentarerna.
 
En som tydligen vet bättre :)


Då du valt att radera din ursprungliga text så lägger jag in den här för att diskussionen ska bli begriplig

Lyssning via nätet kräver att man har tillgång till programapplikationen Java och Java är det svårt att få in i en surfplatta eller mobiltelefon som använder operativsystemet Android.

SM0DOU Gunnar


Det är en schism mellan Oracle som numer äger Java i och med att de köpte Sun och Google som äger Android plattformen.

Det som är problemet är att Java kompileras till en sorts bytekod, denna bytekod körs sedan på en "Virtual Machine" kort VM. Detta är det smarta med Java, man behöver bara ha en VM för just den plattform man arbetar på för att kunna köra applikationen. Oracles kallar sin VM för JVM.

Google har gjort en anpassad version av Java som de kör på på sin Dalvik VM. Denna VM är inte kompatibel med Oracles standard JVM. Oracle vill ju naturligtvis att man ska använda deras mobil miljö, därför skriver de som de gör på sin hemsida.

För användare visar det sig just genom att java applets som de som körs när du t.ex använder SDRsidan från SK4KO helt enkelt inte fungerar i en Androidenhet. Men det är inte för att Android saknar Java utan att deras VM är inkompatibel med standard JVM. Skulle gissa på att mer än 98% av alla Android appar är skrivna i Java som sedan körs i Dalvik VM.


Därav min protest mot att du skrev att Android saknar stöd för Java. Hade du istället skrivit att Android inte är kompatibel med Oracle standard Java så hade jag inte protesterat.

Kan vara att jag är kitslig då Java är ett av de språk jag läst och jag har skrivit både för Android plattformen och för standard Java, för de flesta kanske detta inte spelar så stor roll :)

Hursom helst så är det en snygg app som gör att man kommer förbi problemet med Oracle/Google, bara man håller in "On" knappen tillräckligt länge.

Då all info tydligen är borta så heter programmet alltså Pocket Ham bands tranciever och finns på Googles Play butik.
 
Last edited:
Se Youtube

Tack för tipset Gunnar, jag hann testa länken innan du editerade inlägget.
Nu min kommentar.
Mycket bra! Fungerar klockrent på min Sony.

Nästa gång jag åker till Sälen med barn o barnbarn skall jag, som brukligt förutom mobila bredbandet och router, ha med mig en tretransistors cwtx för 40 el 20 med minibugg.

Min uppgift i Sälen är att följa barnbarnen till skidskolan och därefter servera medhavd mellanmål. Föräldrarna bränner järnet i backarna . .

Det vore då kul att i mellantid släppa ut en motvikt och hitta ett "stuprör" med krokodilklämman!

Kanoners!!

/ CurtG
 
Last edited:
Jag får inte rätt på pogramet till min mobiltel,undrar om det inteär ett betalpogram?

Stig sm7dyz

- I Googlebutiken hittar du programmet Pocket RXTX eller Pocket Hamband Receiver. Sök på Pocket.
Gratis och fingerar bra i min Sony Android.

/ CurtG
 
Jag får inte rätt på pogramet till min mobiltel,undrar om det inteär ett betalpogram?

Stig sm7dyz

Hej,

Jag kör just det programmet som jag länkat till. På både mobilen (Galaxy SII ) och plattan (Galaxy Tab 10) och det fungerar utmärkt.
 
Nu får jag in stationerna,men undrar varför pogramet går på halv,jag kan inte få upp de
olika pogramen som är där,exempel sp/wa knappen där det skall komma vattenfall,likaså
många tomma knappa, någon som vet..

Stig sm7dyz
 
Nu har jag lyckats att få igång allt,fungerar fint,tur att det inte fanns detta system
när kommun jackten var,då hade det varit fusk,eller?

//Stig
 
Nu får jag in stationerna,men undrar varför pogramet går på halv,jag kan inte få upp de
olika pogramen som är där,exempel sp/wa knappen där det skall komma vattenfall,likaså
många tomma knappa, någon som vet..

Stig sm7dyz

Hej Stig
Om du tittar i manualen kan du se hur du får fram "vattanfall" och hur du lägger in minnen i de tomma knapparna.
http://www.yo3ggx.ro/pocketrxtx/doc05/pocketrxtx_v0.5.pdf

Programmet fungerar helt perfekt på min Samsung S3 och Galaxy Tab 2

/göran
 
Hej Göran!
Det fungerade fint vad du skrev,nu går vattenfallet ock minnen,men det är nog mer att upptäcka kul sak i alla fall.

/Stig
 
Hej,

Precis som BNV så undrar jag om det finns någon bra för iPad, har inte hittat något i Apple Store.

//Lars
 
Nu är det slut på det roliga,undrar var som hänt, kan ej få in den svenska pogrammet.


Stig
 
Back
Top