Använda MeanWell 320w PS

sm6nzb

Well-Known Member
Jag vet att fler än jag vänder MeanWell 12v/26.5A kraftenhet, jag har t.o.m. 2 st.

fråga: Hur gör ni för att "bygga in" den.

Man vill ju inte exponera 230 volten och inte täcka för fläktarna...
När man labbar kan det ju spreta lite det känns som man måste täcka över.

fråga2: Har någon gjort en "Ampere mätare" till den?

jag hade ett 100 mikroAmpere instrument och testade att koppla in den efter med hjälp av en "shunt".
Shunten bestod av 1 mm. Koppartråd och blev ca 40 cm lång för att jag skulle få ca 25A fullt utslag.
(Det slår så skönt när man nycklar..)

Tänkte inte på att det blev så mycket spänningsfall...
Letade varför IC-9100 bara gav 40W ut på 432 MHz och fann att strömmätaren snodde 0.8 Volt och utan den blev det drygt 70W ut.
Hur mäter man ström "utan" förluster...

/ Tommy
 
Det uppenbara svaret är att du skaffar ett känsligare instrument, då du kan minska shunten. Alternativt kan en förstärkare öka känsligheten på instrumentet och du kan minska shunten.
 
Hur mäter man ström "utan" förluster...
Man använder en strömsensor av samma typ som sitter i en strömtång.
Dessa sensorer finns i många olika utföranden beroende på applikationen och hur man tänker montera den.

En typisk strömsensor matas med 5V och levererar ca 2,5V vid fullt utslag positivt eller negativt.
Lämpligt är att förstärka signalen med en op-amp och driva en lämplig voltmätare.
 
Detta är ett exempel på en 15A strömsensorer som jag använder och som "finns på lager" :)
Jag har sparat några olika: 6A, 15A, 25A och 50A.
 

Attachments

  • 4646-X662_en-277101.pdf
    138,9 KB · Views: 39
0,oo1 ohm som shunt ger 1mV per ampere.
Tillverkas av en stump kopparledare 1,5mm2 86mm lång eller 2,5mm5 143mm lång.
Ger minimala förluster och tål aktuell ström.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Inte fått till någon ström-mätning än....
Tog med min nya IC-7300 till landet och upptäckte till min förfäran en massa störningar på var 118 kHz. Se bild 50 MHz.
Kopplade in ett 12V batteri och då var det helt rent. Drar jag ut koaxen från antennen så blir det helt rent.
Sedan började jag testa ferriter och kabeldragningar och lyckades hyggligt så jag kunde köra torsdagstesten på 50 MHz.

Vad göra för att minimera störningarna ?

Har inte så många ferriter på landet, hämtar fler om 2 veckor...
plåtlådan jag har MeanWell (320W 12V/26.5A) kan ju inte vara tät då det ska kylas också...
Kan det komma in via strålning till DC-kabeln? ’lindat den i en ring och strappat...

/ Tommy
 

Attachments

  • CD031181-81D2-4C75-9856-51393D5E5B64.jpeg
    CD031181-81D2-4C75-9856-51393D5E5B64.jpeg
    128,2 KB · Views: 20
  • CD372678-7696-45A8-93CA-6245A573D6E0.jpeg
    CD372678-7696-45A8-93CA-6245A573D6E0.jpeg
    5,2 MB · Views: 19
Ja, det lär ju vara nätaggregatet som stör.
Sätt en ferrit på vardera ledare istället, så nära nätaggregatet det bara går.
 
Vad göra för att minimera störningarna ?
Troligtvis kommer störningarna ut via både AC och DC kabeln.
Jag brukar börja med att avstöra AC-sidan med hjälp av ett vanligt AC-nätfilter.
När detta är gjort på ett bra sätt brukar även högfrekvensstörningarna i många fall vara ordentligt reducerade.

Har du inga störningar på låga frekvenser utan endast 50MHz så kan det räcka med ett antal ferriter på rätt ställe.
 
Jag kör också ett sånt agg men inte märkt några störningar. 6m antennen sitter dock 20 m bort. Jag har några ferriter på DC sidan och sen filter till en IC-7100...som mest används för 2m.

Agg2.PNG
 
Efter statsbesök nya prov. Tog med ett annat MeanWell 320w supply och denna hade ett Icom EMC filter och med detta anslutet till riggen så är störningen borta. Måste förstås testa att skifta kablar mellan PSUerna för att eliminera men det verkar ju vara EMC filteret som gör det.
Varför var det inte EMC filter på första kabeln, jo den köptes från Limmared Som passande till IC-7300....
Orginalkabeln till min 7300 har ju "fastnat" i Spanien pga Corona.

PS frekvensen är en fyr i Köpenhamnstrakten, OZ1IGY med Pi4 modulati0n. Jag fick tillstånd av PTS att köra på 70.1375 i sex månader. DS
 

Attachments

  • 799EBFB9-D735-491C-A1A2-51FFBC155294.jpeg
    799EBFB9-D735-491C-A1A2-51FFBC155294.jpeg
    95,1 KB · Views: 20
  • 6C6C1778-D198-4237-8BA4-0F7A18CC2EAE.jpeg
    6C6C1778-D198-4237-8BA4-0F7A18CC2EAE.jpeg
    94,7 KB · Views: 18
  • 6FE3B6FA-EB0A-4275-B1A0-CB623C2DA7ED.jpeg
    6FE3B6FA-EB0A-4275-B1A0-CB623C2DA7ED.jpeg
    3,7 MB · Views: 18
Jag drar mig till minnes att vi på forumet tidigare pratat om ICOM och de störningsfilter som levereras för användning av deras radiostationerna inom EU.
Filtret finns tydligen inte på utrustning avsedd för USA men det verkar även göra nytta även åt andra hållet, för störningar på väg mot riggen.
Bra att du har fått ner störningsnivån så att du kan köra.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Intressant iakttagelse.
ICOM:s filter på DC-sladden är avsedda att dämpa stålnimng vid sändning som kommer från radion hölje och kablage som mikrofonsladda etc.
Dvs vid prov för EMC typning ställer man radion i ett skämat rum, ansluter den till en konstlast.
Vid sändning skall det bli en m,ycekt låg fältstyrka, noll sådan är förståss omöjlig att uppnå. Men den skall undersiga kraven.
Många transivers innehåller ett sådant filter, de större appraterna som har plats invändigt.
Andra får med en DC-sladd med filter, till de regioner där EMC krav finns, som i EU.
Observer att vi talar om mycket låga nivåer, hur dålig antennen man än har, är strålningen ute vid antennen som når in mycket starkare.
Men mätmetoder är mätmetoder.....

I ditt fall minskar störningarna när du använder en DC-saladd med filter på. Vilket ju är en bra sak.
Då kan man undra om det kommer störningar från elnätet och nätagget som via DC-sladden kommer till trnsviverns likströmsingång och vidare in i mottagaren.
Eller???? Sker det på annat vis?

Radion har ofta en antenn ansluten, och vi har ofta tlat om att en dåligt balansers antenn ger HF i chassit vid sändning.
Vid mottagning sker samma sak, anläggningen lysnar inte bara med antennen utan med radions jord, DC minus.
Hela lnätet blir en del av antennen, och dett väen vid RX. Lika med hörbara störningar.

Vore kul om du vill göra ett enkelt prov.
Ta bort filtret och du får störningar när du lyssnar på någon frekvens.
Ta sen ur antennen, nu bör det bara finnas egenbrus i mottagaren.
Och inga störningar skall gå att finna.

Blir det så?
Ja då lyssnar ju inte mottagaren via DC ingången, eller med sitt hölje.
Utan problemt uppstår av oblans i antennen.
Radions chassi och slddar ut på elnätet är del av antennen.

Att då spärra för HF, i DC-sladden löser ett problem.

Tar du en äldre TRX, en rörradio, riskokare, (TS277, FT-101, TS510, 520 etc) från tiden innan EMC ens var påtänkt, ja då kommer du att märka att den lyssnar med bara höljet. Anenn ansluten till höljet gör att man hör signaler.

SM4FPD
 
OK Roy, jag gjorde som du ville. Drog antennen mitt i vattenfallet så det syns ju att du har rätt.
Bifogar bild med bästa kabeln och hur filtret ser ut inuti.

Moxon-Antennen är ju helt symmetrisk men det är ju koaxmatning...
 

Attachments

  • CDDE9B44-C804-40D9-B534-4DCC46ED2E1F.jpeg
    CDDE9B44-C804-40D9-B534-4DCC46ED2E1F.jpeg
    3,5 MB · Views: 23
  • 455A9C0D-35FD-4E7B-AD7D-5EDED98C08E6.jpeg
    455A9C0D-35FD-4E7B-AD7D-5EDED98C08E6.jpeg
    3,9 MB · Views: 23
  • 0F806B2A-4873-4665-85C8-6EA0604CFAA0.jpeg
    0F806B2A-4873-4665-85C8-6EA0604CFAA0.jpeg
    2,1 MB · Views: 27
OK ja då är det inte störningar som kommer via elnätet som kommer in i mottagaren.
Utan att din antenn är en del av elnätet.
Man talar om baluner och balans i antennsystem.
Kanske skulle det ha blivit värre med en ändmatad långtrådsantenn.
Men saken är svår att komma tillrätta med, omöjligt att göra den perfekt dipolen.
Så därför är ju ett fitler på DC-sladden en bra metod för att få bort störningar.
Detta bör folk testa mer tycker jag.

Bilden visar två ferritringar lindade som CM filter. Och seriekopplade.
Så ser även ICOM:s filter ut, ex OPC-639 som kommer med de små HF stationerna.
Det finns även några kondingar.

Provar man med en äldre radio, rörradio, riskokare, TS-510 Ft-101 etc eller en Drake R4C och kopplar anennen till chassit så kommer den att spela.
viklet betyder att chassit även kommer att stråla om man sänder.
En stor skillnad mellan moderna radiostationer som är EMC typade är att "chassit är kallt"

Ett motsvarande filter på 230 V sladden kan hjälpa där.
Men är radion jordad med gulgrön omfattar ju inte filtret den tråden......

de
SM4FPD
 
Bilden visar två ferritringar lindade som CM filter. Och seriekopplade.
Så ser även ICOM:s filter ut, ex OPC-639 som kommer med de små HF stationerna.
Det finns även några kondingar.

Det är väl just Icom filtrets innehåll han visar på bilden ?
I detta fall ett OPC-2095, antar att dom olika filter varianterna är snarlika.
 
Jo riktigt, vi ser även en jordsladd som skall ansluta till radiostationens chassijordpunkt.
Det finns ytmonterade kondingar på kortet, men de är ju så små att de inte syns.
Ett par kondingar funkar som Y kondensator och formar just jorduttaget. Dvs jordsladden till radions chassi kommer från har två kond på 0,0047 uF, dvs 470 pF från plus resp minus och sen jordsladden. De sitter mellan de två CM spolarna.

Att det finns en jordsladd visar att minus på DC-sladden är ansluten i radion på ett vist sätt, visserligen till chassi men på rätt ställe i radion.
Allt för att undvika chassiströmmar, som kan få chassit att stråla.

Kan man då bygga en egen sådan här DC choke, elelr DC-sladdsfilter.
Vi får anta att det är ferrittoroider. Och likströmsledninagrna är lindade mottas en 2 ggr tre fyra varv, på två kärnor.
Kondingarna är små och kanske inte är nödvändiga i första steget av experiment.

Vi får förutom vad filtret var avsett till för EMC godkännande, oxo HF avskilt elnät och antennsystem. Vilket kan minska störningar.

I riggar som IC-718, IC-756alla, 7400, 7100 etc. finns motsvarande filter inbyggt. Det går ju att öppna en sådan och kika.

Att göra detta på 230V sladden till amatörradioanläggningen skulle kunna ge samma resultat.
Men vi använder ju skyddsjorade system numera. OCh att avkoppla gulgrön, görs ju inte i nätfilter.
Jag menar att även gulgrön leder ut och in störninagr från elnätet till radions chassi om antennen har dålig balans.

Så ett ämne som kan diskuteras, nätaggregat har ofta minus 13,8 V ansluten till chassiet och därmed till gulgrön i lnätet.
Frågan är om det är rätt eller fel.
Mina labbaggregat har jag byggt utan att jorda minus.
De flest 13,8 V och 20 A aggregat för drift av amatörradiostation har minus till chassiet.
Ändrar man på detta förfaller förstås CE-märkningen.
Men elsäkerheten påverkas knappast.
Åsksäkerheten förbättras.
Ett nätagg som är helt galvaniskt skilt från elnätet även gulgrön till minus sekundärt, då borde ge mindre störningar från elnätet.

Vad tycker forument i denna fråga.


SM4FPD
 
Anslut endast radion/tranceivern till ett batteri av något slag och där man med säkerhet vet att inte något 230V elnät är kopplat till, vare sig antenn eller övrig utrustning. Det borde väl kunna ge ett hum om varifrån eventuell störkälla kommer ifrån.

/Sven.
 
Lindade 8 varv på koaxen vid antennen, dipol för 50 MHz dagen till ära. 1 : 1 balun, luftlindad, liten ferrit med två varv koax vid antennen.
I shacket dc-kabeln rullad 5 varv, koaxen 8 varv, Icom-dc filter och det finns fortfarande kvar en störning. Lutningen på störningen är bara strax efter uppstart, sedan "rak"
Har inte just nu tillgång till ferrit ring så jag kan få flera varv på koaxen.
Bifogar bild med batteridrift.
/ Tommy
 

Attachments

  • 54C7CE52-A1E5-44D4-B368-C229E0E1481D.jpeg
    54C7CE52-A1E5-44D4-B368-C229E0E1481D.jpeg
    5,4 MB · Views: 19
  • 401A7344-6958-4A6A-A206-B5E914294CB2.jpeg
    401A7344-6958-4A6A-A206-B5E914294CB2.jpeg
    5,8 MB · Views: 20
  • 3447DFE4-F435-4F7E-A4B1-B3B0F15B13C3.jpeg
    3447DFE4-F435-4F7E-A4B1-B3B0F15B13C3.jpeg
    3,6 MB · Views: 19
Back
Top