>>Nej, om jag får sticka ut hakan lite tror jag att många har tappat förmågan att köra radio utan dx-cluster. Det är helt enkelt för jobbigt att leta upp stationerna själv. Om det är så så har vi alla blivit
internet-amatörer istället.
-------
Ja, det var också ett sätt att se saken på.
När det gäller de högre frekvensbanden så är Clustret ett utmärkt tekniskt hjälpmedel för att koordinera radiokontakter. Att ge sig på att försöka köra mikrovågstest utan någon som helst "hjälp" i form av Cluster, mobiltelefon, förutbestämda skedtider, SMS etc är inte praktiskt möjligt. Utbytet av en sådan övning hade helt enkelt blivit för magert och många hade tröttnat.
Jag har själv kört en hel del 10 GHz CW/SSB med låga effekter och 99% av dessa förbindelser hade inte blivit av utan sked. Exakt tid och exakt frekvens behövs. Beträffande höga frekvenser tror jag därför inte man generellt kan säga "att operatören tappat förmågan att köra radio utan DX-Cluster." Tvärtom gäller det att ha fullständig kontroll på tid, frekvens och bäring samt extremt god hörsel eftersom signalerna ofta ligger i brusnivån eller strax därunder.
När det gäller kortvågstrafik (CW och SSB) är det precis tvärt om. Där anser jag att Clustret är av ondo (trots att jag själv använder det då och då). Här kan man verkligen tala om att vissa operatörer tappat förmågan totalt, om dom haft någon.
Det som händer när t ex ett nytt rart prefix dyker upp på skärmen är att ett stort antal LID´s dras till frekvensen som flugor - sätter igång att ropa förtvivlat. Ofta har dom inte en susning om DX-stationen överhuvudtaget hörs i Sverige eller ens i Europa. Inte heller har de gett sig tid att lyssna hur DX:et avverkar sin Pile-Up. Vilken taktik använder DX:et? Det blir fort totalkaos och om det blir QSO eller QRT beror fortsättningsvis på hur skicklig DX:et är på att hålla ordning och hur duktig och uthållig du är. Här håller jag med RME till 100% ang uttrycket "Internet-amatör".
Inget i dessa två exempel innehåller något moment av fusk. Se det som hjälpmedel som uppstått på grund av att tekniken finns och folk vill utnyttja tekniken. Innan datorernas intåg skickades DX-Bulletiner via vanlig post där det berättades att VK9NS är QRV för Europa 16 Z på 14.025 och lyssnar 2 kHz up. Fusk?
Fusket uppstår när information typ signalrapporter, löpnummer och lokator överförs på annat media än radio. Genom att studera trafiken på våra DX-Cluster upptäcker man fort vilka amatörer - både utländska och svenska - som tummar på de "oskrivna reglerna" i syfte att tränga sig före i kön få sitt diplom att hänga upp på väggen. Det är ofta samma typ personer som stoppar i en 20 Dollarssedel i kuvertet för ett QSO som inte finns i loggen.
Att försöka sig på att "lagstifta" d v s skriva om reglerna för att stoppa DX-Cluster ser jag som fullständigt meningslöst. De som vill fuska gör det ändå, kanske inte lika öppet som nu, men det finns ju andra vägar som inte syns.
73
Bengt EQL
DX-Clusteranvändare för att det är bekvämt!