AnyTone D878UV Plus eller AnyTone AT-D878UVII PLUS?

SA6SRT

Member
Hej!

Det här blir mitt första inlägg, kul att vara här!

Jag har fått råd att köpa en Anytone 878, det är en handhållen enhet som löser både analog och digital trafik, och den verkar ha fått genomgående goda recensioner. Det finns två varianter och vad jag kan se är största skillnaden större minne för kontakter i den senare (och 400:- i högre pris då). Jag har svårt att se att jag skulle få användning för de 300.000 extra kontakterna, så att löpa den dyrare låter inte så prisvärt i mina öron.

Men, och nu kommer jag till själva frågan. Jag är nybörjare och det finns antagligen saker jag inte har koll på, till exempel andra funktioner, kompatibilitet med tillbehör, support av mjukvara etc. etc. Är det så, och motiverar detta i så fall det högre priset? Vilken av de två varianterna borde jag köpa?


Ha det gott så hoppas jag att vi hörs på amatörbanden snart!
 
Vad är det du verkligen vill ha? Varför får du rådet att köpa en handhållen apparat av den typ du beskriver? Jag kan tyvärr inte ge dig råd för den ene eller andre av dessa.. - Har du möjlighet att sätta upp antenner där du bor? Vilken frekvens kommer du att vara mest aktiv på, kortvåg(HF) eller VHF/UHF? - Det är ju många olika fabrikat av apparater som kan samma sak.. Som nybörjare så kan det bli många frågetecken innan man gör sitt val av apparat. - Ta det lugnt bara så kommer det bli bra, ha inte bråttom.

/Sven.
 
Hej
Fördelen med den som klarar fler kontakter är egentligen väldigt enkel
Man får se de som en blandning mellan framtidssäkra och att göra det enkelt för dig.
Det finns "bantade" listor att ladda ner med id-listorna så de behöver ju inte bli ett problem, kommer du lyssna/sända internationellt och du samtidigt vill kunna ladda in listorna utan att behöva grejja eller tänka så handlar det mest om smidighet.
Jag har 868 och är väldigt nöjd , och anser att anytone i den här serien är den mest privärda apparaten.
Detta är under förutsättning att DMR/analog handjagare är det du söker :)

MVH
SA7PGB
 
Hej,

Tack för era svar!

Sven: Jag har tyvärr inte möjlighet att sätta upp antenner där jag bor och då har jag dragit slutsatsen att kortvåg "går bort", men det finns kanske hyffsat kompakta lösningar för de banden. Tispa gärna i så fall!
Jag såg 878 som en kompakt apparat som medgav stora användningsområden (VHF/UHF, analog/digital), så det är tanken bakom det hela. Jag är lite orolig att den blir lite som en schweizisk armékniv och svår att komma igång med, men det är svårt att säga.

Per: Smidighet är ett tungt argument i min bok! Jag har ju ännu aldrig laddat ner några kontaktlistor alls så jag har ingen aning om arbetsinsatsen eller ens hur de används, men det lär jag mig nog snart :) Kul att du är nöjd med din apparat!
 
För HF så kanske du har möjlighet till ett remote QTH där sändare och antenner är placerade och du ansluter hemifrån via internet och styr radion/sändaren. Utan antenn går det inget bra - som att köra bil utan hjul, spelar ingen roll hur stark motor du har..
Lycka till där med VHF/UHF analogt och digitalt från handapparat.

/Sven.
 
Sven: Det låter smidigt, nästan lite fusk ;P Men absolut, det är ju en lösning att hålla utkik efter.
Per: Tack för länken, den blir nog användbar. Nu är detta kanske lite off topic, men vad är grejen med att ha all världens kontakter inlagda? Jag trodde bara man lade in de man fick kontakt med, men visar radion med hjälp av den här listan vem det är så fort man får kontakt då? Eller hur funkar det?
 
Hej
Med DMR så finns det en uppsjö av möjligheter som tidigare inte var att tänka på.
Genom val av "talgrupp", "colorcode" respektive repeater eller hot-spot kan man bestämma vad man vill lyssna på eller var man vill bli hörd.

SK7HW har på sin webbplats en sida om DMR https://www.sk7hw.org/dmr/

Där finns exempel på programmering och tips om hur man programmerar.

En del repeatrar har programmerats så att de alltid sänder ut en eller flera "statiska talgrupper" till exempel talgrupp 91 som är hela världen.
Vill man lyssna på det så väljer man den talgruppen. Vill man lyssna på något annat väljer man den talgrupp man vill lyssna på istället.

Har du kontaklistan för hela världen inlagd så kan du i displayen se vem som ropar och var personen håller hus.

Förr innan Internet, fick du bläddra i SM-callbook eller i den ännu tjockare listan över alla väldens radioamatörer om du ville veta vem du lyssnade på.

Talgrupp 2406 ger till exempel DMR-trafik från SM6. Talgrupp 24071 ger trafik från repeatrarna i Aneby, Eksjö, Jönköping, Nässjö och Västervik.

För min egen del har jag bara lagt in de svenska signalerna i kontaktlistan.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SA6SRT
Super enkelt förklarat
Om inte "rätt" kontakter är inlagda får du bara upp ett DMR ID i displayen-
Kommer du mest kuska runt på svenska så har du bara nytta av svenska, dvs ett ytterst begränsat antal.
Jag som tycker det är lite roligt att ibland lyssna på talgrupp 91 "world wide " (nästan aldrig tyst) så ser jag fördelarna med stort minne för kontakter. Listan måste givetvis uppdateras med ämna mellanrum då de kommer till DMR ID , man får särskilja på DMR ID och call i detta fallet.

MVH
Per
 
Hej,

Det låter kul det här, tack för era förklaringar och tips! Kanske är värt att ta en med mer plats för kontakter då, listan lär ju (förhoppningsvis) växa förbi 200k-strecket ganska snart :)
 
Min personliga åsikt är att de låter förnuftigt
Har föregångaren , anytone 868 och är löjligt nöjd, sen tycker jag att programmet där man programmerar i är tämligen smått värdelöst upplagd , men men det är en heeelt annan diskussion. de som jag känner som har 10 ggr mer koll på radios än mig säger att anyytones 868 eller 787 är i dagens läge de mest prisvärda om man gillar DMR
 
Det låter som att jag borde köra, så.. Beställde en nu, hurra! :) Ska bli kul att se om jag lyckas få in några stationer. Tack för era tips!
 
SA6SRT
Når du du bara repeater eller hotspot så är handlar de bara om mängden trafik på talgrupperna.
Man kan inte kämföra DMR med de analoga på samma sätt direkt.

73
 
Back
Top