Appar...PSK31 Applikation. Finns den?

SM7CBS

Well-Known Member
Huka Er för nu kommer en gubbe med ett nysvenskt ord...åtminstone för mig.
Appar kommer ju säkert från det engelska ordet applications och är ursprung till kortformen av applikationer. Så vitt jag förstår är det skapat an mobilfolket. Må så vara...språketförändringar har samma kraft som en tsunami...förändringarna kommer oavsett om vi vill eller ej. Vill vi se förändringen som positiv kan man beskriva den som att den kommer med samma kraft som en soluppgång!
Nog med skrivfilosofi.....!

De senaste mobiltelefonerna förses ju ständigt med nya appar av brukare runt om i hela världen.
Det kanske finns en app som gör att man kan använda denna telefon som inerface för digitala moden som t ex RTTY och PSK31 till min lilla portabla CW-rig, typ Elecrafts TX-1 eller liknande? Alltså en rig bara avsedd för CW. Någon av telefonmodellerna har ju t o m ett litet utdragbart tangentbord.
Det kunde ju vara kul att köra PSK från busken.

Finns den appen? Har Du/någon använt den praktiskt? Med vilken telefon?
Vad kan man se för utveckling på detta område?
Vi ses på Årsmötet!
Tore SM7CBS
 
Jag brukar leta med jämna mellanrum, men hittills har jag inte hittat något till Android i alla fall.

Men däremot kommer du inte lyckas sända varken RTTY eller PSK31 med en CW-rig. Ta emot fungerar bra givet att filtret är tillräckligt brett för RTTY. Till Elecrafts K1 finns ett tredjeparts-kort som ger SSB-möjlighet, och då kan man köra digitala modes med den. Men hurvida det finns till din rig vet jag inte.
http://www.meiring.org.uk/K1/

För PSK och RTTY "i busken" kan jag starkt rekommendera NUE-PSK. Tilman har skrivit en QTC artikel om den. Det är en riktigt trevlig bekantskap.
NUE-PSK Digital Modem
http://radio.thulesius.se/Radioteknik/Radiotekn_12_2007.pdf

73 de SM0RVV
 
På 1950-talet kunde man köra RTTY-med en ren CW-rig. Det gjorde man genom att ordna frekvesskiftet direkt på VFO:n. Jag vill minnas att Drake 4c-line (1970-tal) hade ett särskilt RTTY-uttag som gick direkt på VFO:n Jag är medveten om att man nu för tiden använder AFSK (dvs kör en lf-ton via ssb-modulatorn) för det ändamålet men det kanske är dags för nya (ännu okända?) lösningar?
Ja, jag har läste Thuselius artiklar i ämnet.
Jag hoppades att våra moderna telefoner skulle kunna användas i stället för t ex NUE-PSK. Då skulle det räcka med att installera en app i telefonen.
En liten mod i t ex KX1 a la 1950-tal som styrs av datorn skulle göra det möjligt att köra RTTY utan modulator?
 
Ja, det var ju en finurlig lösning för RTTY, den hade mina unga öron inte hört talas om tidigare. :) Lite svårare att fixa fasskift (psk) den vägen. Då måste man ju kunna kontrollera fasläget på bärvågen.

Problemet jag ser med smartphones och datorer är batteritiden. En smartphone behöver laddas varje natt vid normal användning. Sitter man och kör aktivt på den (film, surf, etc) så dräneras batterierna fort.
Om "i busken" betyder bil ut i skogen och hem igen på kvällen så är det ju inget problem. Men ska man vara ute längre utan tillgång till ström så blir det genast lite svårare med smartphone. Dator kan man utesluta helt såvida man inte har en ganska stor solpanel.

Det egna behovet måste ju styra vad man väljer för metod.

73 de SM0RVV
 
Till iPhone finns "I-Psk31" och "Multimode". Den senare har även RTTY.
Jag har inte testat dem själv, men det kan nog tänkas att jag gör det.
 
Tackar boys!
Det vore roligt med en rapport längre fram då Du testat Jonny!
Sedan får vi ju fundera hur man hanterar den något måttliga batteritiden!
Hälsningar ( från forntiden):)
Tore
 
Hälsningar ( från forntiden):)
Tore
HI, med tanke på inriktningen på dina funderingar så är du inte speciellt "forntid". Ålder sitter till stor del i inställningen, inte bara i antal år sedan födseln.

73 de SM0RVV
 
Back
Top