Appar till Android

SM2WOR

Active Member
Nån som känner till någon app som gör att telefonen ger ifrån sig en 1750-ton och helst DTMF också? För oss som vill ut på VHF (från en 10m repeater) men saknar 1750 eller DTMF på TX...

Nog borde det väl finnas en app som gör radion till en funktionsgenerator.

För länge sedan fanns en artikel i QTC där man gjorde en liten visselpipa, avstämd till 1750 Hz, man använde mässingrör, lödning etc.
En säljpip har ju nackdelen att den stämmer om sig när träet torkar.....
det vore kul att se den artikeln igen. Någon som minns, när FM var i barndomen inom hobbyn. detta måste ha varit tidigt 70 tal.

De
SM4FPD

Jag letade inte alls intensivt efter detta en gång, men gav upp efter några minuter. Istället så tog jag fram Audacity i datorn och skapade ljudfiler med det jag behövde. Dessa kan jag spela upp från telefonen.

Ska man spela upp olika följder av DTMF så kanske inte den lösningen är så smidig. En nödlösning kan väl vara att använda "telefonen som telefon" om du förstår vad jag menar. När man slår siffrorna så kommer väl DTMF men det gäller att inte "ringa upp".

Hittar du något bättre så berätta gärna.

Eric SA5BKE

Jag har hittat vad jag sökte...
1. Gå till Android Market.(www.market.android.com)
2. Sök på "tone generator"
3. Installera appen som hete TrueTone. (den kan göra en 1750)
4. sök på "dtmf"
5. Installera Very Simple DTMF Tone Software.
Det finns en annan app som ska både kunna koda och avkoda DTMF men den har jag inte provat. Det kanske finns nån "hamapp" som kan både DTMF och 1750, men jag har inte hittat nån sån...

Back