Apple, Macintosh, MacBook

SM6APQ

Well-Known Member
Hej alla.

Är det någon (några) här på forumet som har erfarenhet och använder Apple, Macintosh?

Har f n en "vanlig" bärbar PC, cirka 5 år gammal. med Windows 7. Är ganska trött på allt krångel den numera ger.

Vore därför tacksam för både positiva och negativa synpunkter. Sneglar i så fall mot en bärbar Macbook.

Jag vill också erkänna att jag är urusel på datorteknik.

73
Bengt Lundgren/SM6APQ
 
Jag bytte miljö efter pensioneringen och valet föll på en iMac. Min PC med Win 8 åkte i malpåse efter att ha bråkat tillräckligt med mig.
Till födelsedagspresent fick jag en Macbook Air och jag stortrivs i Apple-miljön.
På minussidan ligger installation av tredjepartsprogram men är inte svårt när man fattat galoppen.
Som logg föll valet på MacloggerDX som är ett mycket användbart program bland flera andra samt att jag använder mig av Fldigi till digitala moder.
Ytterst sällan saknar jag en PC och det är när jag skall uppdatera Firmware i radion men då åker min PC fram eller så lånar jag XYL´s PC.
Visserligen kan man även köra windows i en Mac men det är inget som jag provat.
Lycka till i valet.
 
Du behöver nog inte tveka så länge. Apples datorer är avsedda för människor som "bara" vill använda sin dator.
Eller som experterna säger: Apple för hemmabruk och Windows för yrkesbruk (Där man har konstant tillgång till tekniker).

Har man enbart erfarenhet av Windows lite speciella miljö så kan det krävas lite tillvänjning. Men allt är mycket enklare och mer logiskt i OSX så det går snabbt att lära sig.

Jag har provat att köra Windows i en Mac och det fungerar, men inte bättre än någon annan Windowsdator.

Min första Macbook gick helt felfritt i 6 år (Inte en enda krasch, formatering eller ominstallation på hela tiden). Jag unnade mig därför "lyxen" att köpa en ny, som nu gått drygt ett år utan något problem.
 
Jag kör win 7 32-bitars i ett fönster på min MacbookPro för att kunna köra Ulf LCBs Logger för de högre frekvenserna.
(Mac mini är basen för iPads och iPhones för backup osv. Använder PC nästan enbart för "PiratBay" utflykter.)

/ Tommy
 
Jag kör OSX 10.10.2 (på en Macbook Pro) samt Linux (Debian) på en stationär dator. Tycker OSX är smidigt att använda och gillar tekniken med sandboxing. Samtidigt slipper man mycket av alla dessa tredjepartslösningar till enkla grejer (som terminalhantering). Hårdvarudesignen är bra och komponenter som batteri brukar hålla hög kvalitet. Nackdelen med Apples hårdvara är väl att den är så extremt dyr i förhållande till vad man får om man ser till prestanda.

Har valt att lägga mer pengar på radio nu vilket har lett till att jag bytt tillbaka till Linux istället för att fortsätta med Mac. Uppskattar att man kan köra Linux på vilken hårdvara som helst och att det är konfigurerbart. Kan visserligen installera Hackintosh, men det förutsätter å andra sidan bra hårdvarukompabilitet.

Mitt rent subjektiva tips är väl att satsa på en bärbar Mac om man känner att det är värt pengarna. Å andra sidan går det byta, eller lägga till ett annat operativsystem på Windows-datorer om man vill testa något nytt. Det kan vara värt att pröva en live-usb med exempelvis Linux och testa lite hur det funkar. Tycker tillämpningarna till just amatörradio är många under Linux, men är samtidigt medveten om att det finns mycket för detta i Windows också.
 
Jag skaffade för en tid sedan en Mac Mini. Mest av nyfikenhet, och för att testa hur den lilla rackarn klarar jobbet i min musik-hemstudio.

Det var en aning rea innan modellerna för 2014 skulle komma. Den jag köpte kallas visst "late 2012". Har för mig den kostade ca 4.000-5000 kr. Den har en i5 dual core, 2,5 GHz, 500GB hårddisk. Från början hade den 4 GB RAM, men jag bytte ut de två minneskretsarna så jag har nu 16 GB RAM. I de nya modellerna sedan 2014 har man lött fast minneskretsarna, så det är nog lite svårare att byta dem.

Har kvar min gamla "super-PC" som jag byggde ihop 2011. Den har i7 quad core, 16 GB RAM, 2 st 250 GB SSD och 4 TB hårddisk. Trots att jag byggt den för att vara så tyst som möjligt har jag placerat den i en ventilerad garderob för att slippa fläktsurr mm.

Jag använder samma 24 tums bildskärm till båda och kopplar om med en DVI-omkopplare. Har också samma tangentbord och mus och flyttar den lilla USB-manicken då jag ska byta mellan mac och PC.

Har en extern USB3 hårddisk, Seagate Backup Plus på 2TB. Till den medföljer "NTFS for Mac" utan kostnad vilket gör att jag kan använda samma hårddisk och filerna på den till både PC och Mac.

Har inte hunnit pressa mini-mac:en med några tunga musikprojekt än. För amatörradio gissar jag att det knappast är brist på prestanda. Däremot kommer jag nog att sakna vissa amatörradioprogram, om jag överger PC:n.

Så, jag har alltså ett tips och en fråga:

Tipset är att om man vill prova på mac utan att det kostar för mycket, kan en Mac mini vara ett alternativ. (Kan man hitta en "Late 2012" begagnad, kan det vara ett bra köp, och den är möjlig att uppgradera med mer minne.) Har man sedan tidigare en bra bildskärm och ett bra trådlöst tangentbord och mus kan man ju använda dem.

Jag känner ju att jag allt oftare börjar välja mac före PC, och undrar hur väl det funkar att köra Windows på macen? Går det smärtfritt, t.ex. att köra amatörradioprogram typ program för loggning, contest, rigstyrning(TS-590S) och JT65? Drar man på sig typsika windows-problem om man installerar windows på mac:en?

Sture
 
Jag kör sedan barnsben Mac och trivs utmärkt med OS X. Mitt erfarenhet när det gäller att växla mellan olika operativsystem är att det inte är någon större idé att försöka få OS X att bete sig som Windows eller tvärtom. Det är enklare och smärtfriare att göra saker så som det är tänkt i respektive operativsystem :)
 
Jag har kört Mac i mer än 20 år. Både hemma och på jobbet. Jag har lite olika pc-maskiner med win och Linux för lite "specialgrejs" (servrar mm).
För ett tag sen köpte jag en Windows laptop för att jag fick för mig att det finns en massa grejjer som inte funkar i Mac, men jag har inte öppnat den på flera månader. Det blir MacBooken till allt som ska göras för det går mycket snabbare. Tangentbordet har underbart lättskriven kvalitet och inget större har krånglat på fem år. PC-D*****N ska uppdateras hela tiden och sen ägnar man hela kvällar åt att försöka få allt som slutade funka att funka igen.

Kör både DipTrace kretskortskonstruktion, SDR-program och Chirp frekvenshanterare för kinaradio förutom surf och mediaprogram.
 
Last edited:
Hej, kör Mac sedan 1995 och trivs bra med det. Huvuddator är en iMac begagnad från 2008 för rimlig peng med nu uppgraderad HD. Har även en begagnad Macbook Pro från 2011 och en äldre MacPro från 2001. Ibland hittar jag intressanta amatörprogram som enbart finns för PC och då åker min äldre PC fram :-( . Jo, man kan faktiskt ha bägge :) .
Välkommen i Mac-gänget hälsar Ingvar
 
"Once you go Mac
You never go back"
:)

Nja... jag fick en MacBook på jobbet och visst fungerade den som kul skrivmaskin och multimedialeksak, men när jag började arbeta med andra saker som inte var att skriva på sociala medier så kraschade datorn direkt. Efter tre krascher med efterföljande ominstallationer på en vecka var det inte intressant att lägga tiden på den maskinen och jag lämnade tillbaka leksaken.
Men det var ett sanslöst skönt tangentbord att skriva på och jag saknar verkligen skrivkänslan, men funkar inte resten är värdet ganska reducerat...
 
Det måste ha varit fel på den. Tyvärr är it-personal på windowsdominerade arbetsplatser inte alltid så pigga på mac o gör inte normalt underhåll o uppdatering har jag sett många gånger.

Där jag jobbade var det tvärtom. Kontorspersonalen picklade på pc o svor och vi andra gjorde tunga saker på mac.

Hemma har jag inte heller heller haft större problem.
 
Måste ogga lite på det här forumet också.

Är du en RIKTIG radioamatör som kör CW, så ska du köra LINUX.
Är du en plastburksradioamatör som kör SSB och repeater, så ska du köra Windows.
Är du en PR-nisse, så ska du köra MAC. För du skiter i hur prylarna fungerar. Det ska bara lysa och vara häftigt ;)

Skämt å sido.

Alla plattformar har sina fördelar och nackdelar. Själv föredrar jag Windows och Linux i den ordningen. MAC och Apple med deras inlåsningseffekter gillar jag inte av princip. Men de funkar säkert bra också.

Det viktiga är att just välja en plattform som stöder de amatörradioapplikationer som du vill köra.

73 de Kai
 
Måste ogga lite på det här forumet också.

Är du en RIKTIG radioamatör som kör CW, så ska du köra LINUX.
Är du en plastburksradioamatör som kör SSB och repeater, så ska du köra Windows.
Är du en PR-nisse, så ska du köra MAC. För du skiter i hur prylarna fungerar. Det ska bara lysa och vara häftigt ;)

Skämt å sido.

Alla plattformar har sina fördelar och nackdelar. Själv föredrar jag Windows och Linux i den ordningen. MAC och Apple med deras inlåsningseffekter gillar jag inte av princip. Men de funkar säkert bra också.

Det viktiga är att just välja en plattform som stöder de amatörradioapplikationer som du vill köra.

73 de Kai
Riktiga radioamatörer (som förordar CW och skryter om det) bör väl åtminstone klara köra en textbaserad Linux-distro? ;)
 
Det är helt makalöst konstigt hur just människor som kör Mac alltid har haft enorma problem då dom har använt Windows
Hur just dom måste uppgradera win hela tiden, hur just dom får problem efter uppdateringarna och hur just dom måste ägna en massa tid åt att laga sånt som går sönder och ominstallera...

Jag som har kört Linux och Windows sedan urminnes tider har aldrig haft dom problemen, visst dom tidiga Linuxdistarna var inte alldelens okomplicerade att få igång, speciellt inte om man byggde datorerna själv med billigaste möjliga hårdvara, men körde man standard ljud och nätverkskort så sedan tuffade dom ju på hur fint som helst...

Mac datorerna är ju inget märkvärdigare än en välspecad PC med *nix programvara skriven just för dom komponenterna.

Jag känner ett flertal som har datorer, wifi-routrar, tv-dosor och telefoner från Apple som har enorma problem med dom grejorna, men då springer dom till den lokala äpple-affären och "får sakerna lagade" och betalar utan att klaga för det.
 
Back
Top