Apps för iPhone/iTouch

På "ham radio" så hittar jag bara Amerikansk Callbook och Amateur Radio Exam prep. för tre klasser.
Till min 2G Iphone hittade jag 2 morse program som inte var något att ha.
Text till Blinkande morse och manuell morsesändning med hjälp av tryckning i ett fönster med urusel följsamhet. Hoppas på fler program.
Om man kan skriva ett program som kan känna igen "alla" världens melodier som Shazam så borde Morse avkodning var en barnlek...
/ Tommy - numera Telia-3G
 
Jag vet om att min handstil är en mardröm och att programmet ifråga inte gör morsen rättvisa.
Men jag använder "Morse-it" på min iPhone när jag har lediga stunder, på tex pendeltåget. Och "sänder" det som står i tidningen, bara för att vänja mig vid att överföra läst eller tänkt bokstav till rörelse i handleden. Den "läser" det jag skriver och skriver ut det i klartest, så att det man ska kunna öva "handstilen". Upplever dock att programmet inte vill vara med när man ändrar WPM hastighet.
Den kostar 7 kr på App store och det anser jag den vara värd.

Har testat programmet "Morris" som är gratis, och för ljusmorsering så duger det ju...
Men du får ingen textutskrift på det du sänder, så om du sänder förra veckans inköpslista på Citygross eller om du frågar hur mycket skosnörena kostar i Uddevalla, det har du ingen chans att avgöra såvidan du inte redan "talar" morse.

Sedan har jag laddat ner "hamLocator", vilket fungerar mot både iPhonens triangulering ( vilket gör att den fungerar innomhus) och om man är ute i det fria GPS. Tror att det är gratis.

Ett annat program som faktiskt fungerar bra är "GPSLite. Den fungerar också inomhus på grund av att den triangulerar mellan mobilmasterna. Men positionen blir därefter.
Ute i det fria ger den en mycket exakt postion, helt klart tillräcklig i alla fall, och den möjligör för sparande av waypoint. Något för att minnas alla svampställen, eller det där fulkommligt perfekta QTH't ;-)
När du sedan sparat en waypoint kan programmet ge bäring avstånd till det tillika kompassriktning om du rör dig med en högre hastighet än 5 km/h.
Programmet ger också "Accuracy" men jag har inte lyckats avgöra om den bygger på hdop och vad programmet har för grundosäkerhet. Men som sagt den är tillräckligt bra.

Ett annat program som kan vara användbart är "AccuWeather" som är gratis, och ofta mer exakt än SMHI's prognoser. Programmet har lite små finesser i fom av 5 timmars prognos, som brukar stämma hyfsat och en 5 dagars.
Och det kan ju vara bra när man tar med sig QRPriggen och drar till skogs !

Jag har laddat ner "CallBook" också men inte skaffat mig en uppfattning om programmet ännu.
Kan tänka mig att det kan vara praktiskt i vissa lägen, men programmets uppgifter bygger på kontakt med internet, och de Callbooks som finns på WM7D, QRG & HamCall.
Det finns också en möjlighet att söka efter en APRS station som då visas i "safari" via aprs.fi.

Hittar jag något annat fyller jag på.



// Christopher - SM7WYG
 
Back
Top