Hej på er!
Farsan SM4BZN jobbade länge på Asea med lindningskopplare, dvs vridtrafo i mammutformat... Där lägger man avsiktligt in en resistans när man byter uttag för att undvika avbrott och kortslutning. Han beskrev förloppet ungefär så här för kanske 40 år sen:
Mellan två stationära lägen börjar man med att koppla in två motstånd, ett till vardera uttaget man ska koppla emellan. Det ena är fortfarande kortslutet av huvudkontakten. Det andra värms av spänningen emellan uttagen.
Andra steget är att lyfta huvudkontaktorn från ena uttaget. Då delas spänningen mellan uttagen av motstånden och lasten upplever ett hälften så stort motstånd i serie inkopplat mitt emellan uttagen. Det blir varmt...
Tredje steget är att koppla huvudkontakten till nya uttaget. Ena motståndet får spänningen mellan uttagen över sig och det andra kortsluts.
Till sist kopplas motstånden bort helt, och man är åter i stationärt läge.
I en "vanlig" vridtrafo skulle det inte funka med kontakt med bra ledningsförmåga just för att den skulle kortsluta varven. Det blir lite av samma princip som farsan beskrev, fast utan huvudkontakt. Spänningen mellan varven = uttagen är så liten att kolet inte värms farligt mycket, och samtidigt är kolet tillräckligt lågohmigt att det inte påverkar utspänningen nämnvärt.
Minns ni förresten de ovala o trekantiga kugghjulen i Tekniskt Magasin? De konstruerades i Ludvika just för lindningskopplare! Man ville positionera huvudkontaktorn noggrannt och samtidigt minska tiden som omkopplingsmotstånden var i drift så de inte brann upp. Med de ovala kugghjulen kunde de motstridiga villkoren optimeras separat!
Ja, det hade ju inte så mycket att göra med kortsluten vridspole eller inte, men väl med utvikningen till vridtrafo.
Hälsningar
/Jan