Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack Karl-Arne! Det tänker jag göra mitt bästa för att försöka lära mig.... "sändningsklasser" är det begrepp som är
härlett ur Radioreglementet och som förtjänar en större spridning...
Men "moder" det låter inte klokt. Men man kanke inte måste använda vedertagna Svenska ord utan det är OK att hitta på egna ord
Varför använda främmande låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi?... Men man kanke inte måste använda vedertagna Svenska ord utan det är OK att hitta på egna ord...
Precis vad jag menade med min ironiska kommentar. Det kanske för stunden är lättvindigt att hugga till med t ex ett engelskt fackuttryck, men snart följer behovet av att närmare förklara termens betydelse på svenska. Om man då inte känner till att det redan finns en vedertagen svensk motsvarighet, som t ex till modes, är det lätt att missförstånd uppstår, sprider sig och blir bestående (jag skulle till att skriva "permanent", men ångrade mig!).... varför inte vara stolt över det egna språket och försöka använda det...
Detta är mycket konstigt tycker många av våra nybörjare. Men visst är vi radioamatörer kostiga och vill gärna bevara det underliga och svåra så att de nya unga radioamatöerna skall tycka det är svårt, och tvingas lära sig saker, och så att vi kan gnälla på dem att de inte kan något. (läs tröttna och börja med golf istället).
"Moder" låter ju inte klokt i radiosammanhang.
Varför inte tala om radiotelefoni och radiofjärrskrift.
Där fjärrskrift innefattar de trafiksätt, och undergrupper vi kör som Baudot, Morse, PSK-31, Amtor, FEC, Pactor med mera.
Och telefoni får undergrupper som AM, FM, DV, SSB
Det har blivit snett då tydligen CW betyder Morse, RTTY betyder Baudot, och Digitala morsor betyder PSK-31 och Pactor. SSB betyder telefoni. Var hamnar Morse? digitala morsor? Medan RTTY egentligen står för Radio tele Type dvs helt enkelt radiofjärrskrift.
Detta är mycket konstigt tycker många av våra nybörjare. Men visst är vi radioamatörer kostiga och vill gärna bevara det underliga och svåra så att de nya unga radioamatöerna skall tycka det är svårt, och tvingas lära sig saker, och så att vi kan gnälla på dem att de inte kan något. (läs tröttna och börja med golf istället).
Sen är det förstås en bra fråga om vi skall ha svenska ord eller ej för vår "morsor", dvs trafiksätt, eller svengelska och ofattbara ord som bildas utan kontroll och av ren okunskap, efterapning etc.
Snart heter en transformator grej med moj dvs gmm.
Eller varför inte härma mobiltelefonin, det är väl inte en radiotelefoni väl? Och när man kör fjärrskrift eller telegrafi med en sådan kallas det SMS. visst är våra Morse QSO:n SMS. Och visst är RTTY SMS.
Så vilka SMS moder, (morsor) har vi då, en del digitala och andra anloga? är PSK-31 ett digitlat SMS och Baudot en RTTY och analgt?
Föresten är väl SSB digitalt, det framställs ju av en DSP numera. Och SSB kan överföra digital information, exvis "temperaturen är i dag 12 grader C".
Men "moder" det låter inte klokt. Men man kanke inte måste använda vedertagna Svenska ord utan det är OK att hitta på egna ord.
Givetvis går detta inte att svara på, än mindre att få någon ordning på.
Men att kalla SSTV för digitalt blir ju helt fel. Det är ju i högsta grad analogt.
Som IT-tekniker i drygt 30 år, och dessförinnan teknisk redaktör i 13 år (begreppet användes inte på ASEA på den tiden), är min spontana kommentar oftast både ja och nej. I åtskilliga fall finns det nämligen redan en träffande motsvarighet på svenska. "Opinionsbildarna" faller dock i endera av två "bekväma" fällor eller båda. Antingen gör de sig inte besväret att rådgöra med t ex TNC eller, och tyvärr oftast, har de för sig att det svenska ordet låter alltför löjligt - åtminstone skyller man på det.Som IT-utbildare är det bara svälja de nya svengelska orden som dyker upp nästan dagligen. Svenska språket hinner helt enkelt inte med i svängarna. När det väl dyker upp en svensk översättning, låter den oftast så fånig och krystad att i princip ingen vill använda den...
Du vet väl att ett friskt elektronrör är knökfullt med vacuum. Om glaskolven skadas läcker vacuumet ut!... Men en radio med eleketron rör fick aldrig heta "rör" eller en "vacuum"...
Skrälligast av alla sporter verkar travet vara! Fenomenet uppstår så snart förståsigpåarna har fel. Fast det räknas kanske som skräll även när alla "spikarna" går in.... Ett annat konstigt begrepp är "skräll" man hör på nyheterna...
Att skilja på brus och distorsion, är idag inte lätt. Och snart heter distorsion brus. samma mekaniskm som Göstas berättelse om HD:n och CPU:n.
En radio byggd av transistorer fick namnet transistor, dvs samma namn som komponenten.
Inte vad jag i hastigheten kan påminna mig. För att fortsätta litet utanför ämnet så har jag inte heller hört någon benämna en gammal skraltig radio för skrälle, bara burk, oavsett om den är av trä- eller plåtmodell, undantaget Dunderklumpen på Västerås Radioklubb. Enda skrällen i det hänseendet har uppstått när jag råkat tappa taget på det gångjärnsförsedda plåtlocket på min gamla transceiver...... Finns det då något inom amatörradion som är skrälligt, förutom en dålig högtalare?