APRS bra till vad ?

SM7IZJ

Active Member
Har sett på en del Youtube klipp om APRS. Hur det fungerar och hur man ställer in det på riggen.
En sak har jag dock inte fått svar på.
Vad ska det vara bra för ??
Att det kan användas inom den kommersiella trafiken kan jag förstå.
Men vad nytta har man av de inom amatörradion ?
Jag har inte installerat det och tänker inte göra det heller. Räknar det mest som onödig lull lull.
 
Vad ska det vara bra för ??
Att roa sig med så klart!
Allt tekniskt som går att köra inom ramen för en radioamatörs tillstånd kan säkert roa någon.

Själv försöker jag få ihop en aprs-tracker som ska visa var jag är när jag är ute och kör........motorcykel:p
 
Att roa sig med så klart!
Allt tekniskt som går att köra inom ramen för en radioamatörs tillstånd kan säkert roa någon.

Själv försöker jag få ihop en aprs-tracker som ska visa var jag är när jag är ute och kör........motorcykel:p
Exakt så skulle jag också uttryckt mig, Hej förresten Micke :) Jag ser exempelvis när mina polare är ute och åker och kan då ropa på lokala repeatern.
 
Hej Ingvar!
Jag har inte fått ihop min tracker ännu men de flesta delarna ligger på bordet färdiga att sättas ihop.
Snart dags att ställa in hojen för vintervila. Då kan jag ta tag i aprs-projektet igen.
 
Har sett på en del Youtube klipp om APRS. Hur det fungerar och hur man ställer in det på riggen.
En sak har jag dock inte fått svar på.
Vad ska det vara bra för ??
Att det kan användas inom den kommersiella trafiken kan jag förstå.
Men vad nytta har man av de inom amatörradion ?
Jag har inte installerat det och tänker inte göra det heller. Räknar det mest som onödig lull lull.
Idag har det föga något användningsområde, mera än att det kan vara roligt att pilla med, men på tiden innan då Internet var tillgängligt för alla kunde radioamatörer *förlänga* vissa funktioner från Internet genom APRS, via sk IGates, in till den enskilda amatören.
Saker som instant messaging, callbook lookup, trafikinformation och väderinformation etc kunde tillgängliggöras på ett enkelt sätt även för de som saknade Internet.
Själv använder jag ett derivat av APRS för telemetridata från ballonger och/eller drakar ner till en markstation. Jag använder AX.25 som backhaul i ett kommunikationsexperiment osv osv...så för oss som vill labba och undersöka saker och ting är finns det fortfarande ett värde i APRS och packetradio.
 
Back
Top