APRS IGate (RX-only)

SM2OWW

Well-Known Member
Hur är det med att enbart köra RX, ställer det till det i "systemet" eller är det av godo?

Är en "vit sträcka" utefter E4 där jag bor, Nordmaling mellan Örnsköldsvik och Umeå, funderar på om det skulle hjälpa upp lite med en RX på 2m.

Om jag fattat det rätt så har jag all utrustning som behövs för att få det att fungera! Har en RTL-SDR, en Raspberry Pi B, en dipol för 144 MHz samt åtkomst till Internet.
www.instructables.com/Build-an-Amateur-Radio-APRS-RX-Only-IGate-Using-a-/

Map.jpg
 
Ja det skulle funka men varför inte sätta upp en digipeater med Igate om du ändå är i farten och har ett bra QTH?

//SM0TSC
 
Har ingen passande sändare, däremot har jag alla prylar för att få igång en RX-IGate. Dessutom har jag en del andra saker på 144/145 MHz som skulle störas av en TX-IGate, så därför är jag inte så intresserad av att ha en TX-IGate...
 
Liten rapport...

Efter lite småkrångel, instruktionerna stämde inte pga att det kommit lite nyare versioner som ville ha lite andra "förberedelser" så jag fick prova mig fram ett par gånger. Men till slut så snurrade det igång och den kom upp på kartan!

Har haft den igång några dagar men inte registrerat någon trafik, lite knöligt att verifiera om den överhuvudtaget hör något då det inte är någon medhörning. Med samma antenn och en vanlig rigg hör jag lite sporadiskt trafik på frekvensen, med Dongeln ansluten till PCn hör jag också trafik på frekvensen, dock inte riktigt lika klart/starkt som med riggen.

Men jag har alltså ingen aning vad Dongel/RPi hör, den kanske störs av något, t.ex. spänningsmatningen! Använde från början en 2A USB-laddare, efter några dagar kollade jag på spänningen på pinnarna på RPi:n och det såg väl inte helt perfekt ut. Så tog och matade in spänningen från ett riktigt nätagg på pinnarna på RPi:n istället och körde så ett halvt dygn men ingen registrerad trafik.

Får ta tag i detta lilla mini-projekt framåt vintern när jag hunnit röja upp i listan me de större projekten, det där klassiska "ska bara" :)
 
Back
Top