Är fan dipole antenner notoriskt svåra att trimma in?

SA7ELF

Well-Known Member
Jag har börjat planera min första "riktiga" kortvågsantenn då jag förhoppningsvis kommer byta QTH under 2025 och kommer ha möjlighet till lite längre antenner. Efter lite modifiering av en av exempelfilerna i MMANA GAL har jag lyckats få en tvåbands-fan-dipole som är resonant på 20m och 30m vilket är de två band jag vill börja med, men jag är nere gnetar på tiondels millimeter. Är det så känsligt i verkligheten?

20m-delen är en vanlig halvvågs dipole men 30m-antennen är tre halvvågslängder som, ifall jag tolkar vågutbredningen i simuleringen korrekt, kan ge mig en lite bättre "take off angle".
I den bifogade zip-filern finns .maa-filen för de som vill importera den själv i MMANA

geometry.PNGresonant_fan_dipole.PNG

Attachments

Last edited:
men jag är nere gnetar på tiondels millimeter. Är det så känsligt i verkligheten?
Nej.
Omgivningarna påverkar en antenn på svårmodellerade sätt,
så inom +/- 10 cm eller så i detta frekvensområde är där man kan hamna med rimliga insatser.

Dessutom påverkar elementen varandra något, att justera en elementlängd leder till
att den andra också behöver ändras.

Fandipol är ju som bekant lite buggig att tillverka då trådarna påverkar varandra med min erfarenhet.

Du råkar inte ha den berömda färgglada bilden från (Programmet) som visar strålloben ?
Det kan vara lite lättare att förstå olika längder och höjder. DX Comander brukar para ihop dessa diagram och visa bilden på strålloben
på något vis i datorn. Det finns säkert en knapp för det också...

Mycket intressant att kunna få en uppfattning om hur det strålar i programmet bortsett från omgivning och markförhållanden
då man är "Svagsignaljägare"...

JAL

Det engelska ordet fan betyder solfjäder som man kan associera med utspridda och parallellkopplade dipolben och som ser trevligare ut i svensk text. "Solfjädersdipol" tar längre tid att skriva men är värt besväret.

Last edited:
Min fandipol är inte notoriskt svår att trimma in.
Däremot är det ju det man alltid har hört och anledning till att jag inte vågat mej på det i unga år.

Min tycker jag har varit såpass lätt att få till att jag rekommenderat andra till att göra likadant.
Jag har en lite på gång på annat qth ett par mil norrut hos sa6rac längre fram i vår.

Skall sägas då att jag inte följt anvisningar på nätet…de där som säger att man skall knyta ihop dem i knippen eller staga upp dem med pinnar. Gör man det kan jag tänka mej att det blir problematiskt.
Mina dipoler hänger helt separat under varandra då jag inte har annat att välja på.

Varje sommar ger jag den en fjärde dipol för ngt spännande band jag vill prova. Jag har haft för 60m & 6m’s uppe förra sommaren t.ex och de påverkade inte mätbart på de andra banden i övrigt. Ej heller om ngt dipolben blåser av i ngn ände.
Övriga band påverkas inte så man kan se det varken på analyzer eller inställningar på rörsteget. Allt är precis likadant förutom drabbat band då.
Vegetationen runt påverkar mkt mer. Matningspunkten sitter på 13m. I marknivå står det en poppel-häck som växer 1m(!) på höjden varje sommar och om jag kolla antennen med analyzer så jag får ett diagram 1-30MHz före jag kapar ner häcken och gör en likadan svepning efter häcken är tagen och allt bös ihopsopat och bortforslat - så märker jag skillnader helt klart.
Antennen stiger ngt i frekvens med nyansad häck. Inte på 160m helt enkelt för att där är det som om den antennen vore ihopknycklad och låg nedstampad i gräset ändå.
80m påverkas nog mest. Den hänger lågt men inte för lågt så ’varje meter’ räknas eller har betydelse där den hänger på 12-13m höjd.
40m och högre band påverkas inte alls. Min tolkning där är att markförlusterna är såpass låga ändå.

Den övre är för 80m och den hänger i princip helt ’flat top’. Funkar mkt bra och är den 80m antenn som funkat bäst av alla jag nånsin kört med.
Här funderar jag på om dipolerna under den…kanske rent av agerar lite ’reflektor’ och ger 80 dipolen extra skjuts??
Känns långsökt i och med att de i våglängd räknat sitter såpass nära men den samlade bilden…ett antal iakttagelser genom åren pekar åt det hållet tycker jag…inbillning eller ej.

Under den sitter det en för 40m som då blir ngt inverterad. Upplever den funka likvärdigt med den 41meter långa Windomantennen jag hade förut, dvs helt ok. På köpet lirar den ju lite på tredubbel frekvens på 15m.

Underst sitter en kortad 160m dipol ganska rejält inverterat vilket såklart är dåligt men qth’t medger inget annat och skall snarare ses som en bedrift med villatomt med max 30meter i sidan.
Spolen ca 5m ut medger samma dipol att lira lite på 20m också.
Ett fönster om 2,0 i swr är ngt på 40kHz brett runt 1940kHz. Upplever inte att jag går sämre än ngn annan svensk station där.
Prestanda på 20m sticker inte ut på ngt sätt tycker jag. Den är körbar utan tuner över hela bandet vilket räcker för mej.

Den lilla påverkan banden emellan som trots allt borde finnas, bör man komma undan genom att rigga dipoler för de längsta våglängderna först.
Övriga dipoler man hänger sen för kortare våglängd….blir i våglängd räknat rimligen såpass små att de inte bekommer de längre banden nämnvärt. Så har jag gjort här och är förmodligen delvis därför jag tycker antenntypen är väldigt lätt att få att funka.

Attachments

• IMG_9536.jpeg
    IMG_9536.jpeg
    341,8 KB · Views: 13
Är det så känsligt i verkligheten?
Nej men simuleringsprogram kan hantera parallella trådar lite olika.
EzNec t.ex. vill gärna att man har lika många antennsegment där trådarna ligger parallellt.
Hur MMANA beter sig vet jag inte, har inte MMANA installerad på denna dator.

Slängde in dina värden i EzNec och och fick justera lite troligtvis beroende av höjd och kabelisolering.
Det krävdes ingen finjustering för att hamna på rätt frekvens.

Jag har gjort ett antal hemmagjorda (fan-)dipoler under åren, även 80/40 m med hemmagjorda traps och efteråt lagt till två ben för 20 m.
Vägrar köpa färdigtillverkade kompletta dipolantenner.
Man behöver inte som vissa är vara petig och lägga timmar av svett och svordomar med att eftersträva absolut lägsta SWR eller klippa på millimeternivå... Så allt under 1.5:1 duger utmärkt!

Vanliga fandipoler utan traps, börja med lägsta bandet och vik in ändarna till någotsånär bra SWR på telegrafi eller fonidelen - klipp inte!
Mät gärna nära antennen, med en kort kabel till din mätare.
Hoppa över till nästa högre band och gör samma sak där. Och en gång till om du har flera band.
I mina dipoler har jag haft ca 13-15 cm spacing, med hjälp av rundstavar i trä eller plast.
Vill du också köra 15 m på 40 dipolen får du kolla var du hamnar, det kanske är så pass att du kan lösa med tunern i din radio.
Gå tillbaka till lägsta bandet och kontrollera och eventuellt justera med att vika in eller ut.
Gå till nästa band och samma sak där, osv, osv tills du är nöjd.

Försök gör detta där dipolen skall hänga, med tanke på omgivning som påverkar.
Det blir lite att hissa upp och ned flera gånger, men trägen vinner.

GNÅ de SM5KRI

Back