En mycket bra artikel.
Har nyligen haft anledning att studera frågan "å yrkets vägnar",
och det som hittills finns skrivet i ämnet pekar på att mobiltelefoner knappast kan störa
ombordelektronik ifall de skulle användas i kabinen.
Däremot kan fältstyrkorna bli så höga vid mobiltelefonerande i cockpit att instrument
skulle kunna påverkas, i synnerhet i äldre flygplan, där avioniken är "klassad" med lägre krav.
Orsakerna till branschens ovilja mot telefoner ombord är dels historiskt betingad, under 50-talet när transistorradioapparaterna kom så inträffade det ett antal tillbud där lokaloscillatorer kom att interferera med radiokompassen (ADF) Denna var vid denna tid ett viktigt inflygningsinstrument.
FAA slog då till "bromsarna" totalt vad gällde passagerarnas radioanvändning ombord. Dels så vill flygbolagen ha sin del av kakan när det gäller intäkterna från mobiltelefonerande eller Internetsurfande. All telefoni- eller datatrafik som man inte kan ta betalt för ska helst vara förbjuden.
Mobilnäten, i synnerhet 3G, är inte alls tänkta för flygburna mobiler. Redan på 500 - 600 m höjd börjar egendomliga fenomen uppstå när man använder en 3G-mobiltelefon i ett privatflygplan, som jag själv gjort i samband med fältstyrkemätningar. Samtalen bryts slumpmässigt, och det är ofta svårt att få till en uppkoppling.
Det som är ett stort problem för civilflyget ur EMC- och radiomiljösynpunkt är att den är en "svagsignalverksamhet" där man planerar sina nät med nyttosignalnivåer neremot
- 100 dBm. I internationell lagstiftning finns det minimikrav för hur man ska planera sina nät, och dessa regler skrevs när VHF-spektrum var ganska störningsfritt.
Sådant blir allt svårare att upprätthålla i dagens stördimmor, och spektrummyndigheterna bryr sig allt mindre om störningar vid så låga signalnivåer. De sammanlagrade brus- och diskreta spuriousnivåerna på en flygplats kan i värsta fall snabbt nå upp till riskabla nivåer för t.ex. en-route kommunikation.
Bl.a. svenska luftfartsmyndigheter har nyligen "höjt rösten" just av den anledningen med hänvisning till §22 i Luftfartsförordningen.
73/
Karl-Arne
SM0AOM