Arrl 1987 handbook

SM0YDO

Well-Known Member
Här en bild på en trap vertikal där måtten på ritningen verkar att vara foot och tum enligt amerikansk
Standard går det att räkna om till metrisk standard eller ?

mvh Lasse sm0ydoimage.jpg
 
Kan inte nån visa ett räkneexempel hur man gör på papper jag försökte räkna en gång men
Vet inte om det blev rätt jag var ingen radioamatör då på den tiden
 
Vad är problemet? Med hjälp av tex den omvandlinssidan jag länkade till kan du omvandla alla mått till metriska.
Du kan också utgå från att 1 fot är 30.48 cm, 1 fot är 12 tum och en tum är 2,54 cm.

Det verkar vara bara tum i ritningen. Gör om bråkdelstum till decimal så blir det lättare att räkna.

Ex; 95-1/2" = 95,5 tum X 2,54 cm = 242,57 cm.
 
Last edited:
12 tum på en fot.
En tum 25,4 mm.
En fot 305 mm
På ritningen är det nog bara tum, inga fossingar.
Men de har ett ovanligt sät att skriva med bindestreck. Måtten och sättet att skriva är knappst någon s standard, bara ett sätt att mäta och skriva i Amerika.
Så 95-1/2" lär betyda 95,5 tum, således 95,5 x 25,4 = 2425,7 mm eller 2, 4257 meter.
4-3/4 lär betyda 4,75 tum, såeldes 4,75 x 25,4 = 1206,5 mm eller 1,206 m
44-1/8 lär betyda 44,125 tum, 44,125 x 25,4 = 1120,775 mm.

Bråket 5/8 slår man på dosan som 5 delat med 8 och det blir 0,625 decimalt.
Så 5/8 tum är 0,625 x 25,4 = 15,875 mm.


Konstigt att de mäter frekvens i meter, skrivet som M som i Mega.
De vet inte mer än att amatörbanden heter något som kallas meter, ett skonummer....


De SM4FPD
 
Jag är lite ovan med tumräkning Bara tum skrivs det ’” och foot ’ eller när jag gick i skolan
På 1970 talet så var det nog bara metriska mått som gällde
 
Ibland anger dom även lite större mått i fot och resten i tum. Då är det enklast att ta fot och tum var för sig.
Jag förstår inte varför de vill hålla på och krångla med det systemet när Metrics är så genialiskt.
 
Ja Sverige lagstiftade om SI i mitten av 60 talet var det väl.
Så det är olagligt att använda hästkrafter och tum i exvis spec för bilar och elektronik.
Jag minns hur fysiken ändrades från åk 8 till nian med helt nya måttenheter.
Man blev helt konfunderad, efter det sommarlovet.
Men den dumma slöjdläraren fortsatte med tum.......
Inom försvaret var det en massiv övergång till SI-enheter.
Än idag kan vi läsa på matförpackningar om kalorier, men i specen står det faktiskt Joule numera.
Till och med på Coca Colan.
Lika katten är kalori vädigt allmänt i TV etc när man talar om mat.
Som om det är ett innehåll i maten, de små svarta prickarna man ser i meten.

Doctorn fortsätter att mäta tryck i mmHg..... Tala om konservativt.

Och svenska radioamatörer fortsätter att mäta frekvens i meter.
Samt att kalla lina för wire, som betyder tråd.
Lina heter på engelska "stranded wire" eller "wire rope".
Man kallar fortfarande visa skruvar för bult, vilket betyder mäsk i visa kretsar, men en skruv har gängor oavsett storlek och typ av skalle.

Men kompassen och 400 nygrader verkar ha försvunnit till fördel för den med 360 grader.

SM4FPD
 
Jag har en sån kompass. Synd att det inte slog. Likaså franska revolutionens decimalklockor. Jag tror det gick 100 nysekunder på en nyminut osv.
 
När jag gick i Mellanstadiet så skulle det experimenteras med Mängdlära men det plockades bort av
Någon anledning
 
Samma när jag gick i skolan. Jag tycker det var ett slöseri med tid att hålla på med.
 
En kommentar till antennprojektet. Det kan bli väldigt mycket trimning av en sådan spärrkretsvertikal.
Kanske öerhuvudtaget inte möjligt att få den acceptabel på alla dessa frekvensområden.

En GP som vi i andra trådar talat om har sina problem.
Det krävs väldigt många jordplanstrådar och choke på koaxen.

Bygg hellre en spärrkretsdipol. Visserligen går det år dubbla antalet spärrkretsar men det blir balanserat.

Har du pinnen ja varför inte lägga tid på ett prov, sådana experiment kan vara lärorika varken de blir användbara eller ej.

SM4FPD
 
Exemplet med spärrkretsvertikalen ur Arrl handboken var bara för att kunna lära sig hur man
Räknar om från tum till millimeter eftersom jag tyckte att det var otydligt beskrivit i handboken

sm0ydo
 
Har en gammal Hy Gain avq 12 som jag fått av en gammal radioamatör som antagligen har gått ur tiden
Men den är lite trasig i bottensektionen 10 15 20 Meter jag tror att det går åt två radikaler till varje band
Men den ligger nedpackad i delar i en låda ute i stugan för vidare reparation
 
Det sitter en spole på en Toroid till so259 i bottensektionen som jag kopplade loss nu vet jag inte
Hur den var kopplad finns det nån bild på nätet hur man kopplar tamparna till Toroiden så
Kanske jag kan få ihop den ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Kollade på ritningen till Avq 12 för radialsystemet och mått och här är det tydligen både foot och
Tum med i måttbeskrivningen tur man har en burk med gamla gröna och vita porslins isolatorer
 
Den lilla spolen skall kopplas parallellt över antennen!
Spara PDF-filen på datorn!
 
Last edited:
Ja den bilden hade jag missat nu har jag sett den men det ser ut som det är mer varv mellan jord upp till
Uttaget än mellan uttaget upp till antennen för att veta vart man är på spolen
 
Den ena radikalen för 20 meters bandet ser ut att vara 16 foot och 8 tum om jag fattar det rätt

så då blir det 16 x 305 +8 x 25,4 = 5,083.2 m
 
Last edited:
Back
Top