Åska på vintern

SM4FPD

Well-Known Member
Kolla den här länken till SVT nyheter, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...drog-in-over-vasternorrland-mitt-i-snostormen
Här visar man ett åskväder på vintern, något folk inte tror föekommer.
Men jag är övertygad om att det förekommer åska på vingen.
Åska kan ju vara en stor fiende mot våra radioanläggningar.

Under SRS tiden kom då och då radiostationer för reparation, efter att ha undersökt appraterna fann jag åskskador.
Kontakt med kunden gjordes, och han var helt säker på att det inte varit åska, och han var helt säker på att åska inte förekommer på vintern.
Så han tyckte felet måsta vara garntifel och att det skulle lagas gratis.
Detta hände då och då under alla år.
Med bilder på skadorna och lite diskussioner kunde jag till slut få kunden att inse att det var åskskador.
Det visade sig ofta att andra saker i hemmen hade gått hädan vid samma tillfällen.
Före c:a år 2000 kunde man få god ersättning i dessa fall av hemförsäkriningen.
Men senare år vägrar de (försäkringsbolagen) att ersätta saken.

En vinter var det flera dagar av åska och kraftiga urlddningr på SRS i Karlstad, det small som pistoskott i antennledningar etc. Ingen kunde föreställa sig att det var åska, eller statiska urladdningar som man vanligen förknippar med sommaren.
En vinter var det särsklit kraftiga nedslag som förstörde stora delar av datoranläggningrna.

Vad jag vill säga är att åskskydd på sin amatörradioanläggning är befogat året runt.
Åskskydd i form av exvis bortkoppling av antenner, även jord då, bortkoppling av elnätet, även skyddjord då.
Det händer när man minst anar det.
Vi har varit inne på enkla skydd som VDR motstånd på 230 V och 13,8 V sidan, i andra trådar i forumet.
Jag har föreslagit en tråd som behandlar hur vi gör för att såskakydda våra grejer. Intressset verkar dock lågt.....

En liten varning från SM4FPD
 
Regn ,snöväder,snöstorm etc. kan också ge kraftig uppladdning av luften som kan laddas ur genom radion.
När jag var ung vaknade jag ibland av ett kraftigt knäppande från mina radioapparater och koaxial kontakter i mitt rum.
 
Back
Top