Åskan är nog inte över än. Inte på sjön i vartfall!

Det var många olika åsikter där.
Inte konstigt då åska är väldigt oberäknelig.
För mig låter dock fyra startkablar doppade i vattnet som väldigt dålig kontakt med vattnet.
Några kvardatmeter plåt per staglina, via startkablnarna, vore kanske något som kunde shunta en viss del av strömmen, från masten, vid nedslaget.

Så som jag ser det, dvs i egenskap att flera ggr per år får ta reda på åskskadade amatörradiostationer, finns ingen tydlig åsktid under året.
Till radioamatörens förvåning kan det bli åsksmällda radiostationer under hela året.
Ibland har det sin förklaring till att radion står kvar i stugan, eller husvagnen och man har inte varit där och sett eller hört åskan.
På hösten har vi även de statiskt uppladdade regn och snöslanskvädren.
I vissa fall så kraftiga urladdningar att det smäller som pistoskott bland kablarna.
Med tanke på antalet radioanläggnigar som finns i landet, antalet radiostationer och mängden åsknedslag är 3 till 5 åskfall mycket få skador som jag ser det.
Vid samtal med några försäkringsbolag har jag fått klart för mig att mängden åsksmällda datorer är mycket högt. Då talar man om tiotusentals som esätts av hemförsäkringen.

För att ha största chansen att få hjälp av sin hemsförsäkring är det bra om några kriterier uppfylls:
1. Att verkligen ha en hemförsäkring
2. At ta reda på vad som gäller och berätta att man har antenner etc
3. Att ha kunskap i ämnet, att kunna redogöra för att man som radioamatör skyddat sig på vedetagna sätt. Dvs visa kunskap.

Däremot är kunskapen vid åska och hur man skyddar sig, låg, hos försäkringsbolagen. De bara betalar glatt.

Dvs att som radioamatörer skall vi se till att hålla en standard vad gäller kunskap och respekt i omgivningarna för vad en radioamatör står för.

Det enda säkra är att dra ur alla sladdar om man vill vara säker. Dvs hela nätsladden, (även gulgrön) sladdar til dator, eventuell hemgjort jordtag, och gärna även antennen.

de
SM4FPD
Roy
 
Back
Top